Які «нові сенси» шукає влада у Музеї Соломії Крушельницької?
Колектив занепокоєний тим, що в музеї нібито хочуть зробити апартаменти для віп-осіб, а музейні фонди кудись перенести
Не всі працівники Львівського музично-меморіального музею Соломії Крушельницької зустріли 152-гу річницю своєї патронеси у святковому настрої. У кулуарах музейники скаржаться, що з мерії все частіше лунають зауваження, що музей, мовляв, нерентабельний, тут мало відвідувачів, треба працювати так, щоб окуповувати себе… Але чи так багато музеїв є рентабельними?
Тривожні настрої у працівників музею з’явилися, відколи несподівано звільнили молодого енергійного директора Михайла Кобрина. Це було у розпал літа — у липні. Мерія призначила нового керівника — Тараса Демка, — який де-юре є співдиректором Органного залу. У Музеї Крушельницької він в. о. директора з правом підпису. Ніхто досі не може зрозуміти, чим не вгодив міськраді Михайло Кобрин. Сама міськрада також нічого не пояснила…
Містом поповзли чутки, що Музей Крушельницької хочуть приєднати до Органного залу і тим самим, по суті, знищити його. А у нещодавно відселеній квартирі на третьому поверсі приміщення, де міститься музей, мерія нібито хоче зробити апартаменти для віп-осіб. (У той час як музейники сподівалися, що у цьому приміщенні зроблять центр для оцифрування музейних фондів. Місця для цих матеріалів бракує…). Музейні фонди мерія буцімто планує перенести у музичну школу № 1, що на вулиці Гнатюка.
Я поспілкувалася з Михайлом Кобрином. Музейник, який зараз працює головним хранителем фондів Львівської галереї мистецтв імені Бориса Возницького, був небагатослівним. На запитання про причину звільнення відповів, що у мерії дали зрозуміти, нібито «його діяльність не відповідає баченню міськради…».
«Те, що Кобрин написав заяву і пішов, було для нас як грім серед ясного неба, — каже «ВЗ» Галина Тихобаєва, що від 1989-го до 2020 року була директоркою Музею, тепер заступниця директора. — Чотири роки був директором музею. Молодий, енергійний, з відповідною освітою. Почав робити проєкти за фінансування Українського культурного фонду — на десятки мільйонів гривень. Це, зокрема, виставки «Соломія, браво!», «Ґранд-тур. Соломія Крушельницька: українська примадонна світових сцен». Цю виставку у 2023 році повезли в Італію, на фестиваль Пуччіні.
Тому закиди про «нерентабельність» не мають під собою підґрунтя.
Навіть коли почалася велика війна, у нас було чимало заходів. Суцільним потоком йшли переселенці. Багато відвідувачів було і у музеї Людкевича, який є нашим філіалом. У 2024-му ми більше заробляємо, ніж у 2023-му.
І раптом директор звільняється! Повернувся з курсів підвищення кваліфікації з Парижа, був на піднесенні, і ми дізнаємося, що написав заяву на звільнення за згодою сторін…
Відбулися збори колективу музею, результатом яких став відкритий лист, де наголошувалося, що треба провести відкритий конкурс на посаду директора. З колективом зустрілася в. о. директора департаменту розвитку ЛМР Ірина Кулинич. Сказала, що «музею потрібен новий керівник, нові сенси».
Згодом нам представили в.о. нового директора — Тараса Демка. Чекали, що розповість про свої плани. Не дочекались, натомість пролунали знайомі фрази про «нові сенси». Також просили пояснити чутки, що музей хочуть приєднати до Органного залу. До речі, ці чутки з’явилися ще до того, як до нас призначили пана Демка. На що пані Кулинич відповіла: «Це неможливо, це різні установи».
З новим директором ми не спілкуємося «наживо», лише через комп’ютерну програму. Зі мною, принаймні, він не спілкувався. Змінилася атмосфера в музеї.
Пані Кулинич сказала, що пан Демко «чудовий менеджер». Чому тоді у дивний спосіб відбувалося його призначення? Адже він не є в штаті музею. На ФБ стало більше реклами наших заходів. Але треба мати, що піарити…".
— А як щодо чуток, що мерія буцімто хоче закрити музей? Що тут хочуть зробити апартаменти для віп-осіб? Фонди кудись перенесуть…
— Ці чутки постійно гуляють. Щодо відселеної квартири на третьому поверсі, то думали зробити там центр для оцифрування фондів. І тут директор каже, що там зроблять «громадський простір». У двох кімнатах вже зробили ремонт, є меблі. Разом із тим, квартира ще не переведена у нежитловий фонд. Тобто вона не для музею… Хтось говорив, буцімто влада сказала, що там мають бути якісь апартаменти для віп-осіб. Наприклад, коли приїжджають до Львова якісь відомі музиканти, композитори, будуть там жити.
«Музей має велику мережу вітчизняних та зарубіжних контактів, приятелів музею — і в Україні, і за кордоном, — розповіла «ВЗ» головна хранителька фондів Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької Ірина Криворучка. — Завдяки тому, як ми провадили нашу пошукову, промоційну, експозиційну й виставкову роботу до нас почали надходити багато приватних архівів з різних країн світу від родин відомих у світі українських музикантів, імена яких були заборонені в радянський час. Після набуття Україною Незалежності з’явилася можливість контактів із цими родинами. Наприклад, один із таких дуже сигнальних архівів, яким ми пишаємося, — перевезений зі Швеції особистий архів співака Модеста Менцинського, який передав його онук, Ганс Менцинський.
У зв’язку з поповненням наших фондів та постійним надходженням нових предметів збільшився обсяг роботи музею. Те, що опрацьовуємо, входить до складу фондової колекції музею й, відповідно, — до Державного музейного фонду. Основна місія музею — охороняти ці матеріали. Починаючи з 1995 року, держава не витратила жодної копійки на закупівлю предметів у наші фонди. Усе, що до нас надходило, — тисячі різного роду раритетів: оригінальних фотографій, платівок, афіш, рукописів, нотографії, — подарунки. У нашій збірці є суперунікальні експонати, зокрема — патент на присудження Модесту Менцинському звання «Камерний співак». Менцинський став першим українцем, який отримав таке звання.
Міському управлінню культури весь час нагадували, що нам потрібні додаткові площі, щоб можна було належно ці речі зберігати, популяризувати. Адже поруч з основним фондом у нас є великий депозитний фонд. Це речі, які поступово беремо на опрацювання, після чого вони входять до основного фонду музею.
Маємо амбітне бажання у будинку, який належав колись Крушельницькій і де тепер розташований музей, створити Музей історії музичної культури Галичини. Ми б оповідали про інших наших зірок української й світової музичної культури — Модеста Менцинського, Любку Колессу, Михайла Голинського, Мирослава Скала-Старицького, Станіслава Людкевича, Василя Барвінського та інших.
Наш основний фонд має понад 26 тисяч одиниць. Окрім того, є понад 5 тисяч одиниць депозитного фонду, які чекають свого опрацювання. Через брак приміщення вони зберігаються повсюдно — у кімнаті наукових працівників, в бухгалтерії чи навіть у постійно діючій експозиції.
Зараз розробляється проєкт пошуку приміщень для перенесення з метою зберігання й подальшого опрацювання матеріалів депозитного фонду. Напевно, тому поширилася чутка, що з музею хочуть забрати й перевезти предмети, що входять до складу основного фонду. Хочу це спростувати. Якщо нам виділять достойне приміщення, обладнане сигналізацією, охороною, можливостями опрацьовувати матеріали з депозиту, будемо раді. Ми написали проєкт поетапного перенесення депозитного фонду у тимчасово пристосовані приміщення".
Новий керівник музею Тарас Демко у розмові з журналісткою «ВЗ» спростував чутки щодо «ліквідації» музею: «Це якась провокація. Докладу максимум зусиль, щоб ця інституція процвітала. Наприклад, нарешті в Музей Крушельницької можна буде придбати квитки онлайн, ми встановили термінал. Мені в музеї розповідали, що вони два роки не могли вирішити це питання.
Музей має у своєму розпорядженні щойно придбану містом квартиру. Протягом багатьох років у нас проблема: брак місця. Музей розрісся на 5−6 окремих фондів, не пов’язаних з Крушельницькою. Маємо потребу ці речі перемістити туди, де можна буде їх опрацювати. Але не йдеться про те, щоб основний чи навіть допоміжний фонд переміщати з музею".