«Математика у наших учнів… шкандибає»
Заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Василь Терещенко розповів «ВЗ» про вступну кампанію 2024 року
2024-го не подолали «порога» під час складання Національного мультипредметного тесту (НМТ) з математики 26 тисяч 309 цьогорічних випускників шкіл. Загалом не подолали «порога» з математики 36 тисяч 215 осіб (загальна кількість тих, хто складав НМТ 2024 року, — 283 тисячі 653 особи). Про це журналістці «ВЗ» розповів заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Василь Терещенко. Як бачимо, математика й надалі «шкутильгає»…
— Пане Василю, як оцінюєте цьогорічний Національний мультипредметний тест?
— Якщо говоримо про організацію й проведення НМТ 2024 року, то все вдалося реалізувати успішно. Ми переживали відключення електроенергії, повітряні тривоги, у нас є вступники, які складали і в Україні, і за кордоном, а також вступники з окупованих територій, які намагалися приїхати й скласти НМТ. Ми змогли забезпечити оцінювання для всіх охочих, відповідно, можемо сказати про успішне проведення НМТ.
— А як щодо так званих освітніх втрат? Чи досліджуєте це питання?
— Освітні втрати справді є. Є результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022, які показують, що з 2018-го по 2022-ий успішність наших 15-річних підлітків у читанні, математиці й природничо-наукових дисциплінах істотно знизилася. Вплинула на це пандемія, а потім — повномасштабне вторгнення рф. Утім, результати НМТ не дають нам інформації про освітні втрати. НМТ — це вступний іспит, його проходять тільки ті, хто планує вступати до закладів вищої освіти в нашій країні, ті, хто відчуває у собі впевненість вступати до цих закладів.
Нині багато говорять про те, що чимала кількість вступників не подолала «порога» і, відповідно, не можуть вступити до вишів. Збільшення кількості тих, хто не подолав «порога», пов’язано не з тим, що учнівство стало менше знати (більшість, хто планував проходити НМТ, готувалася до тесту). Головна причина полягає в тому, що цьогоріч було підвищено прохідний «поріг» (він становив 15% від максимальної кількості балів, які міг отримати вступник за той чи інший тест). Саме це збільшило кількість вступників, які не подолали «порога».
— Найнижчі бали цього року з фізики та математики…
— Математика, як і раніше, була обов’язковим предметом на НМТ (усього обов’язкових було три — математика, українська мова та історія України). Ситуація з математичною освітою у нас давно не є позитивною. Дослідження PISA 2018 року показало, що наше учнівство в математиці шкандибає… 2022-го результати PISA знову показали, що в математиці маємо значні проблеми. І це підтверджують результати НМТ. Але ті учні, що приділяли цьому предмету достатньо уваги, змогли скласти тест успішно. Тести НМТ і торік, і цьогоріч були однакові за складністю. Говорити, що цього року стали складнішими, жодних підстав немає.
— Наступного року тести теж будуть схожими?
— Говорити про наступний рік зможемо тільки тоді, коли з’явиться закон України, яким буде визначено засадничі питання проведення вступної кампанії 2025 року (поки що цього закону немає). Саме народні депутати визначають, чи буде проведено державну підсумкову атестацію, чи ні.
Останні три роки ДПА на етапі завершення здобуття загальної середньої освіти скасовували — зі зрозумілих причин. Тому проводимо НМТ не для всіх випускників шкіл, а лише для тих, хто бажає вступати до закладів вищої освіти.
Попри те, що нормативно питання вступу 2025 року ще не врегульовані, за підсумками цього року можемо говорити, що на наступний рік бажано зберегти чинну модель. Вона показала, що вступникам під силу виконати чотири тести за один день. Інших варіантів наразі запропонувати не можемо, адже в умовах відключення електроенергії і повітряних тривог проводити тестування у два чи три дні складно. Тоді кожному випускнику треба буде двічі чи тричі приїжджати в пункт тестування, і це підвищує безпекові ризики. А зараз безпека вступників — це пріоритет.
Програми тестувань з навчальних предметів не змінюватимуться. Відповідно, і тести залишаться подібними до тих, які були цьогоріч. Їх створюють відповідно до програм ЗНО, а ці програми загальнодоступні.
Додам, що цього року ми змогли забезпечити переклад тестів мовами національних меншин. Учні, які, наприклад, навчалися угорською мовою, могли отримати тести, історію і математику угорською. Мовою країни-агресора не здійснюємо перекладу. Це наша принципова позиція.
— Якою є кількість учнів, які на НМТ набрали менше ніж 100 балів?
— Не подолали «порога» з математики 26 тисяч 309 учасників, які цього року закінчували заклади загальної середньої освіти. А загалом не подолали порога з математики 36 тисяч 215 осіб (12,8% від загальної кількості учнів). Якщо випускник не набирає 100 балів із якогось одного предмета, то не може цьогоріч вступати до закладів вищої освіти. Рейтинг вступників формується на основі результатів усіх чотирьох тестів НМТ.
З української мови не подолали порога 1218 учасників, це невелика кількість, усього 0,4% тих, хто обрав цей предмет для складання. З історії України — 325 вступників, це 0,1%. Один із предметів, які обирали найчастіше, — англійська мова. Цього року не подолали «порога» з англійської 2240 учасників (2% від тих, хто складав НМТ із цього предмета).
Загалом вступників, які не подолали «порога» хоча б з одного предмета НМТ, було 14,2%. Ці учасники можуть спробувати подолати цей шлях наступного року.
— Скільки вступників писали НМТ за кордоном?
— Основну сесію за кордоном складали 16 тисяч 654 учасники. Участь у додатковій сесії брали 1328 осіб. Якщо говорити про випускників минулих років, то за кордоном тест з математики, наприклад, не склали 10% учасників.
— Чи були цьогоріч труднощі з проведенням НМТ, адже минулого року деякі вступники скаржилися, що система тестування «підвисала»?
— Цього року, на відміну від попереднього, цього вдалося уникнути. Минулого року вся активність під час тестувань відбувалася на одному сервері. У зв’язку із цим були певні затримки в роботі тестової платформи. Цього року ми розподілили тимчасові екзаменаційні центри на два сервери. Це допомогло серверам впоратися з навантаженням. Значних затримок, відповідно, не було. Скарг з приводу цього до нас не надходило. Цьогоріч випускників, які проходили випробування в основну сесію і не змогли пройти тестування з технічних причин, було дуже мало.
— Чимало випускників готуються до НМТ з репетиторами. А у Фінляндії, наприклад, є державні підготовчі школи, в яких діти безкоштовно підтягують свої знання. Чи можуть в Україні з’явитися такі підготовчі школи?
— Нині школи мають змогу організовувати роботу з подолання освітніх втрат і підтримувати тих учнів, які мають труднощі. Є кілька потужних проєктів від громадських організацій, які пропонують безкоштовні курси з надолуження. Це, зокрема, програми від «Смарт Освіти», «Освіторії», «МрійДій», «Навчай для України» («Освітній суп»), savED, EdCamp («Повір»). До цих програм залучають дітей, зокрема 11-класників, які мають проблеми з навчанням. Для них тренери безкоштовно проводять онлайн-заняття (а в деяких проєктах навіть офлайн), щоб надолужити проблемні теми. На Львівщині свою діяльність торік розгорнула ГО «МрійДій». До проєкту залучали багатьох учителів, яких навчали проводити заняття з надолуження, готувати інструменти, які вони можуть використовувати під час таких занять.