Передплата 2024 «Добрий господар»

«Математика у наших учнів… шкандибає»

Заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Василь Терещенко розповів «ВЗ» про вступну кампанію 2024 року

Василь Терещенко
Василь Терещенко

2024-го не подолали «порога» під час складання Національного мультипредметного тесту (НМТ) з математики 26 тисяч 309 цьогорічних випускників шкіл. Загалом не подолали «порога» з математики 36 тисяч 215 осіб (загальна кількість тих, хто складав НМТ 2024 року, — 283 тисячі 653 особи). Про це журналістці «ВЗ» розповів заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Василь Терещенко. Як бачимо, математика й надалі «шкутильгає»…

— Пане Василю, як оцінює­те цьогорічний Національний мультипредметний тест?

— Якщо говоримо про орга­нізацію й проведення НМТ 2024 року, то все вдалося реалізува­ти успішно. Ми переживали від­ключення електроенергії, пові­тряні тривоги, у нас є вступники, які складали і в Україні, і за кор­доном, а також вступники з оку­пованих територій, які намага­лися приїхати й скласти НМТ. Ми змогли забезпечити оціню­вання для всіх охочих, відповід­но, можемо сказати про успіш­не проведення НМТ.

— А як щодо так званих освітніх втрат? Чи досліджує­те це питання?

— Освітні втрати справ­ді є. Є результати міжнарод­ного дослідження якості освіти PISA-2022, які показують, що з 2018-го по 2022-ий успішність наших 15-річних підлітків у чи­танні, математиці й природни­чо-наукових дисциплінах істот­но знизилася. Вплинула на це пандемія, а потім — повномасш­табне вторгнення рф. Утім, ре­зультати НМТ не дають нам ін­формації про освітні втрати. НМТ — це вступний іспит, його проходять тільки ті, хто планує вступати до закладів вищої осві­ти в нашій країні, ті, хто відчуває у собі впевненість вступати до цих закладів.

Нині багато говорять про те, що чимала кількість вступни­ків не подолала «порога» і, від­повідно, не можуть вступити до вишів. Збільшення кількос­ті тих, хто не подолав «порога», пов’язано не з тим, що учнів­ство стало менше знати (біль­шість, хто планував проходити НМТ, готувалася до тесту). Го­ловна причина полягає в тому, що цьогоріч було підвищено прохідний «поріг» (він становив 15% від максимальної кількос­ті балів, які міг отримати вступ­ник за той чи інший тест). Саме це збільшило кількість вступни­ків, які не подолали «порога».

— Найнижчі бали цього року з фізики та математики…

— Математика, як і раніше, була обов’язковим предметом на НМТ (усього обов’язкових було три — математика, укра­їнська мова та історія України). Ситуація з математичною осві­тою у нас давно не є позитив­ною. Дослідження PISA 2018 року показало, що наше учнів­ство в математиці шкандибає… 2022-го результати PISA зно­ву показали, що в математи­ці маємо значні проблеми. І це підтверджують результати НМТ. Але ті учні, що приділяли цьому предмету достатньо уваги, змо­гли скласти тест успішно. Тести НМТ і торік, і цьогоріч були од­накові за складністю. Говорити, що цього року стали складніши­ми, жодних підстав немає.

— Наступного року тести теж будуть схожими?

— Говорити про наступний рік зможемо тільки тоді, коли з’явиться закон України, яким буде визначено засадничі пи­тання проведення вступної кам­панії 2025 року (поки що цьо­го закону немає). Саме народні депутати визначають, чи буде проведено державну підсумко­ву атестацію, чи ні.

Останні три роки ДПА на ета­пі завершення здобуття загаль­ної середньої освіти скасовува­ли — зі зрозумілих причин. Тому проводимо НМТ не для всіх ви­пускників шкіл, а лише для тих, хто бажає вступати до закладів вищої освіти.

Попри те, що нормативно питання вступу 2025 року ще не врегульовані, за підсумка­ми цього року можемо гово­рити, що на наступний рік ба­жано зберегти чинну модель. Вона показала, що вступникам під силу виконати чотири тес­ти за один день. Інших варіантів наразі запропонувати не може­мо, адже в умовах відключення електроенергії і повітряних три­вог проводити тестування у два чи три дні складно. Тоді кожно­му випускнику треба буде двічі чи тричі приїжджати в пункт тес­тування, і це підвищує безпекові ризики. А зараз безпека вступ­ників — це пріоритет.

Програми тестувань з на­вчальних предметів не зміню­ватимуться. Відповідно, і тести залишаться подібними до тих, які були цьогоріч. Їх створюють відповідно до програм ЗНО, а ці програми загальнодоступні.

Додам, що цього року ми змогли забезпечити переклад тестів мовами національних меншин. Учні, які, наприклад, навчалися угорською мовою, могли отримати тести, історію і математику угорською. Мовою країни-агресора не здійснює­мо перекладу. Це наша принци­пова позиція.

— Якою є кількість учнів, які на НМТ набрали менше ніж 100 балів?

— Не подолали «порога» з ма­тематики 26 тисяч 309 учасників, які цього року закінчували закла­ди загальної середньої освіти. А загалом не подолали порога з математики 36 тисяч 215 осіб (12,8% від загальної кількості учнів). Якщо випускник не наби­рає 100 балів із якогось одного предмета, то не може цьогоріч вступати до закладів вищої осві­ти. Рейтинг вступників форму­ється на основі результатів усіх чотирьох тестів НМТ.

З української мови не подо­лали порога 1218 учасників, це невелика кількість, усього 0,4% тих, хто обрав цей предмет для складання. З історії України — 325 вступників, це 0,1%. Один із предметів, які обирали най­частіше, — англійська мова. Цьо­го року не подолали «порога» з англійської 2240 учасників (2% від тих, хто складав НМТ із цьо­го предмета).

Загалом вступників, які не подолали «порога» хоча б з од­ного предмета НМТ, було 14,2%. Ці учасники можуть спробува­ти подолати цей шлях наступно­го року.

— Скільки вступників писа­ли НМТ за кордоном?

— Основну сесію за кордоном складали 16 тисяч 654 учасни­ки. Участь у додатковій сесії брали 1328 осіб. Якщо говорити про випускників минулих років, то за кордоном тест з матема­тики, наприклад, не склали 10% учасників.

— Чи були цьогоріч трудно­щі з проведенням НМТ, адже минулого року деякі вступни­ки скаржилися, що система тестування «підвисала»?

— Цього року, на відміну від попереднього, цього вдалося уникнути. Минулого року вся активність під час тестувань відбувалася на одному серве­рі. У зв’язку із цим були пев­ні затримки в роботі тесто­вої платформи. Цього року ми розподілили тимчасові екза­менаційні центри на два сер­вери. Це допомогло серверам впоратися з навантаженням. Значних затримок, відповідно, не було. Скарг з приводу цьо­го до нас не надходило. Цього­річ випускників, які проходили випробування в основну сесію і не змогли пройти тестування з технічних причин, було дуже мало.

— Чимало випускників готу­ються до НМТ з репетитора­ми. А у Фінляндії, наприклад, є державні підготовчі школи, в яких діти безкоштовно під­тягують свої знання. Чи мо­жуть в Україні з’явитися такі підготовчі школи?

— Нині школи мають змогу організовувати роботу з подо­лання освітніх втрат і підтриму­вати тих учнів, які мають труд­нощі. Є кілька потужних проєктів від громадських організацій, які пропонують безкоштовні кур­си з надолуження. Це, зокрема, програми від «Смарт Освіти», «Освіторії», «МрійДій», «Навчай для України» («Освітній суп»), savED, EdCamp («Повір»). До цих програм залучають дітей, зокрема 11-класників, які мають проблеми з навчанням. Для них тренери безкоштовно прово­дять онлайн-заняття (а в деяких проєктах навіть офлайн), щоб надолужити проблемні теми. На Львівщині свою діяльність то­рік розгорнула ГО «МрійДій». До проєкту залучали багатьох учи­телів, яких навчали проводити заняття з надолуження, готува­ти інструменти, які вони можуть використовувати під час таких занять.

Схожі новини