«Вибори під час війни — це не демократія. Не хотілося б, аби нас порівнювали із білоруссю лукашенка…»
Обрання глави держави у парламенті звузило би права громадян, вважає експерт-конституційник Андрій Магера
Здається, вже всі у нас і за кордоном зрозуміли, що під час війни жодних плебісцитів, референдумів, виборів бути не може. Так підказують закон і звичайна логіка. З цього приводу раніше чітко висловлювалася і українська влада. Здається, на порушеній темі було поставлено крапку. Та ба, її вкотре підняли на щит. Американське видання The Economist написало, що президент України Володимир Зеленський розглядає можливість проведення президентських виборів у 2025 році і шукає можливостей для цього. Новина підігріла політичні пристрасті у нашій країні, породила багато запитань. Розібратися із цим ми попросили людину, яка на темі виборів, як мовиться, з’їла зуби. Йдеться про фахівця конституційного права, члена Центральної виборчої комісії України у 2004−2018 роках, заслуженого юриста Андрія Магеру.
В основі основ — цінності й процедури
— Для чого Володимиру Зеленському знадобилися вибори під час війни? Щоб підтвердити свою легітимність? Щоб зберегти владу?
— Дивно чути розмови про вибори. Слід пам’ятати одне: поки триватиме воєнний стан, жодних виборів бути не може. Навіть якщо штучно припинити дію воєнного стану, а обстріли з боку російських військ не припиняться, небезпека для українських громадян зберігатиметься, буде дуже проблематично запустити виборчий процес. Адже йдеться не про якісь механічні дії — виготовити бюлетень, вкинути його, порахувати — йдеться про цінності. А вони включають принцип вільних виборів, можливість вільно пересуватися країною, проводити збори, мітинги, виборчу агітацію, діяльність політичних партій. Мають бути і рівні можливості для всіх кандидатів, не має бути «єдиного марафону». І, нагадаю, такий виборчий процес згідно із законом повинен тривати 90 днів. Тобто має бути створено повноцінні умови для виборів.
Якщо не буде дотримано відповідних цінностей і принципів, то говорити про легітимність цих виборів не доводиться. Інакше між нами і білоруссю лукашенка не буде жодної різниці.
— Раніше деякі поважні європейські інституції заявляли, що «заради дотримання демократії» треба постаратися провести такі вибори навіть у час війни…
— Є такий вислів: собака свині — не товариш. У кожного свої інтереси. На Заході не переживають того, що ми зараз, — інакше не виступали б з такими дивними пропозиціями. Зрештою, там повинні пам’ятати приклади історії: під час Другої світової у тій же Великій Британії ніхто жодних парламентських виборів не проводив. Усі чекали на завершення війни. Такі вибори організували лише після капітуляції гітлерівців, а не до того.
Україна не повинна іти на поводі чиїхось бажань, щось там проводити, називати це виборами, — щоб потім ті ж країни умовного Третього світу чи Глобального півдня їх не визнали. Бо потім там скажуть: ви, представники західного світу, вимагаєте від нас дотримання демократичних цінностей, а в Україні як це відбувається?
Принципи для того і є принципами, щоб їх дотримуватися, а не робити з них винятки.
Такі мінливі рейтинги…
— У липні цього року в інтерв’ю Бі-Бі-Сі наш президент заявляв: якщо війна затягуватиметься, то потрібно буде шукати інструментів для проведення президентських виборів…
— Гадаю, на нього тиснуть. Ззовні, а, можливо, і в середині країни. Але оскільки Володимир Зеленський закінчив юридичний факультет і, очевидно, проходив курс конституційного права, то повинен був би парирувати всі ці закиди. Якщо сам не пам’ятає основ цього права, то підказати могли б його радники з юридичних питань, помічники, яких понабирали цілу купу…
Той же The Economist пише про значне падіння суспільної довіри до Зеленського: зараз начебто у нього рейтинг лише 45%, тоді як два роки тому було 80%… Можливо, вибори стали б для Зеленського способом зберегти ці, порівняно високі відсотки, і, як наслідок, на цій хвилі продовжити свої повноваження ще на п’ять років?
— Цифри, які ви називали, — сума двох чисел. Перше — відсоток тих виборців, які безумовно довіряють потенційному кандидату, друге — це кількість виборців, які переважно довіряють йому. Тому ця сумована цифра підтримки є доволі умовною. 2013 року в Януковича теж був доволі високий рейтинг. Що було далі, ми всі добре пам’ятаємо…
— Щойно в Україні розпочнеться новий виборчий процес, і він триватиме 90 днів до дня голосування, ви побачите, що трапиться із цими відсотками, які Зеленський поки що має… Є тенденція до зменшення цього рейтингу. І чим далі, тим більше він падатиме.
Справа Зеленського — брати участь у виборах чи ні, але за такої тенденції він може не потрапити навіть до другого туру. Для всіх його суперників найлінивішим способом ведення передвиборчої боротьби буде критика чинного президента. А критикувати його є за що. До потенційних виборів з його нинішнього рейтингу залишиться мало що…
Ніхто нікого у президенти не тягнув…
— А можливо, всі оці розмови про вибори — це спосіб м’яко відійти від справ на тлі очевидної втоми? Зеленський виглядає роздратованим, у нього є невдачі як у внутрішній, так і у зовнішній політиці…
— По-перше, ніхто Володимира Зеленського силою, на шнурку, на вибори у 2019 році не тягнув. Це було його особисте вільне рішення. Якщо ж ні — нехай про це розповість…
Усі ми під час цієї війни втомилися. Але якщо президент так втомився, що вже не може належним чином працювати, у Конституції передбачено відповідний механізм подальших дій у такому випадку. Згідно зі ст. 108 Основного Закону президент може подати заяву про відставку, її мають оголосити на засіданні парламенту — і тоді обов’язки глави держави виконуватиме голова Верховної Ради.
— Чи може Зеленський ініціювати правки до Конституції і змінити Основний Закон — щоб він передбачав вибори президента у Верховній Раді? Як це є, скажімо, у деяких країнах Євросоюзу (Греція, Естонія, Латвія, Угорщина, Чехія, Мальта, Німеччина, Італія)?
— У більшості республік Європи президента все ж обирають на загальних виборах. Навіть у тих, які вважають парламентськими, — зокрема, в Австрії, Словаччині, Молдові, Ірландії, Ісландії.
Чи можлива в Україні ситуація, про яку ви кажете? Нагадаю: ініціювати зміни до Конституції заборонено, поки триває воєнний стан. Як тільки його дію припинять, відповідний законопроєкт може внести або президент, або не менш як 150 народних депутатів. Далі цей законопроєкт повинен пройти експертизу Конституційного Суду для отримання висновку на предмет відсутності порушення у ньому прав громадян. Якраз щодо цього маю сумніви. Бо спосіб перенесення виборів президента від народу до парламенту передбачає звуження виборчих прав громадян — вони не зможуть обирати главу держави. Тобто не буде того, що сьогодні мають.
Навіть якщо Конституційний Суд дійде висновку, що у новому способі виборів президента немає жодних порушень вимог статей 157, 158 Основного Закону (де йдеться про процедури), то такий законопроєкт повинен пройти голосування на двох парламентських сесіях. На першій його повинні підтримати щонайменше 226 народних депутатів, а на наступній сесії для остаточного ухвалення відповідного законопроєкту потрібно буде знайти не менше 300 голосів.
Ще один момент. Не знаю жодної республіки, де президента обирали б у парламенті чи за його участі, і глава держави мав би такі широкі повноваження, якими на сьогодні володіє президент України.
Недостатньо змінити правила обрання президента — треба у нього і забрати частину повноважень. Бо тоді вони будуть незбалансованими. Парламентська республіка не передбачає такого широкого спектру повноважень президента, які є сьогодні в Україні.
Троє виборів одним махом? Гріш ціна їм!
— Із появою статті в The Economist збіглося повідомлення, що ЦВК упорядковує виборчі дільниці. Це підсилило чутки про наміри влади провести вибори під час війни?
— За законом Центральна виборча комісія має функцію розпорядника Державного реєстру виборців. На ЦВК лежить обов’язок періодично оновлювати базу даних цього Реєстру. Для проведення будь-яких виборів у ЦВК має бути достовірна інформація про стан виборчих дільниць, які, нагадаю, функціонують на постійній основі. За законом, виборча дільниця, в якій перебувають понад 2,5 тисячі виборців, не може існувати. Вона потребує «розукрупнення», утворення нових дільниць. Особливо у тих місцевостях, де є багато внутрішньо переміщених осіб. Натомість у прифронтових місцях, де різко зменшилася кількість виборців (для прикладу — у Херсоні), немає потреби у багатьох маленьких дільницях, зайву їх кількість треба ліквідувати. Наводити лад у цих питаннях і повинна ЦВК. Власне, так і робить. ЦВК дала місцевим органам влади три місяці для того, щоб подати потрібну інформацію.
— У бюджеті на 2025 рік коштів на проведення виборів не закладено. Це може свідчити про те, що їх не планують?
— Саме так. Зверніть увагу також на таке. За Конституцією, 2025-ий мав би бути роком проведення чергових місцевих виборів в Україні. Вони повинні були би відбутися в останню неділю жовтня наступного року. Дехто радить одночасно з місцевими провести протерміновані президентські, парламентські вибори. А також ще якийсь референдум. У цьому таїться велика небезпека. Цього не можна робити! Бо виборчий процес буде зірвано. Бажання начебто благородне — мовляв, давайте заощадимо кошти, одним махом провівши кілька виборів. Але демократія дешевою не буває! Усе має відбуватися за певними процедурами, певними принципами. Якщо їх не дотримають, гріш ціна таким виборам.