Свій «фронт» КП «Дрогобичводоканал» тримає міцно. Але…
У Дрогобицькому районі, на території якого функціонують 5 ОТГ, Дрогобицька, Трускавецька, Бориславська, а також Меденицька та Східницька, й де проживає близько 300 тис. осіб, КП «Дрогобичводоканал», без перебільшення, можна вважати стратегічним підприємством номер один
Саме комунальники з міста Котермака забезпечують цілодобовим централізованим водопостачанням і водовідведенням як споживачів із самого Дрогобича, так і своїх абонентів із деяких сіл Дрогобицького та Стрийського районів, а також санаторний Трускавець та Стебник. Хоч і дуже рідко, але трапляється, що й сусідній Борислав за гуртовою ціною купляє воду з Дрогобич. Вже багато років, попри всі труднощі та виклики, КП «Дрогобичводоканал» працює стабільно. Вода подається цілодобово. Як це вдається комунальникам: умови ж господарювання погіршуються.
Особливо гостро це відчувається сьогодні, у час війни. Через затримки зі сплатою за спожиту електроенергію, які пояснюються постійно зростаючим тарифом на цю послугу, підприємство влізає у великі борги. Динаміка не тішить. Якщо не змінити «правил гри», залишити все, як є, становище колективу лише погіршуватиметься. Розповісти про сьогоднішній день підприємства, поділитись власним баченням виходу з теперішньої ситуації попросили начальника КП «Дрогобичводоканал», депутата Дрогобицької міськради Романа Шагалу.
Не всі споживачі вчасно за воду розраховуються
— КП «Дрогобичводоканал» свою послугу з централізованого водопостачання та водовідведення надає близько 32 тис. споживачам. Якщо не помиляюсь, всі вони водою забезпечені цілодобово. Ви не раз наголошували, що вода, яку реалізує очолюване вами підприємство, дуже високої якості та придатна для пиття. Часто повторюєте, що самі воду з-під крана п’єте і що ніяких сумнівів щодо якості цієї послуги у споживачів виникати не повинно. Підприємство у повному обсязі виконує всі зобов’язання перед своїми абонентами. Це означає, що маєте повне моральне та юридичне право того ж самого чекати від споживачів — вчасної оплати за спожиту воду та дотримання усіх інших правил, які прописані в угоді щодо водопостачання та водовідведення. Але, як показує аналіз фінансово-господарської роботи підприємства, далеко не всі споживачі-абоненти вчасно розраховуються за воду. Деякі з них, як це доведено перевірками, хитрують. Крадуть воду. Як вам бачиться, як би висловились про сьогоднішню ситуацію на підприємстві? І що потрібно зробити для того, щоб покінчити із цим хронічним борговим злом?
— Що тут скажеш? Ми справді твердо тримаємо слово перед споживачами нашої послуги. Вся вода, яку реалізовуємо, видобувається артезіанським способом у руслі двох річок — Стрия та Бистриці. Із самих річок воду не беремо. Цим все сказано. Мало де в Україні споживачі мають воду такої високої якості, яка до того ж у цілодобовому режимі подається.
Дуже хочу, щоб всі зрозуміли, що робота в цілодобовому режимі — нелегка річ. Так, приємно, коли вода у помешканні є постійно, коли у будь-який час дня й ночі можна помитись. Зручно! До доброго звикається швидко. Але не потрібно забувати, що цей високого рівня сервіс — результат праці великої кількості людей, які не лише вдень часом і вночі на роботу виходять. Будь-який високоякісний сервіс має свою ціну. Потрібно, щоб наші споживачі-партнери знали про це. Щоб вони були в курсі справ колективу підприємства, з яким у договірних стосунках перебувають. Відали, що сьогодні в умовах безгрошів’я, постійної нестачі обігових коштів працюємо. Доплюсуйте до цього воєнний час, усі викликані війною ризики, і тоді стане зрозуміло, з якими складнощами та випробуваннями доводиться мати справу. Але ми не скаржимось. Лище одного від споживачів хочемо — щоб вони вчасно розраховувались за спожиту воду, давали нам можливість працювати так, як собі запланували. Щоб ми були спроможні у заздалегідь визначений час придбати обладнання та реагенти, провести профілактичні роботи та плановий ремонт мережі, не втрачати платоспроможності перед нашими партнерами-постачальниками, в яких купляємо матеріали. Хочемо, але не можемо. Станом на 1 вересня ц.р. борг населення за надану нами послугу становив близько 23 млн грн. Так само і за абонентське обслуговування. За цю послугу підприємство недоотримало 4,3 млн грн. Частково цим і пояснюється великий борг нашого підприємства за електричну енергію.
За сьогоднішніх умов прибуток не «світить»
— Якщо не помиляюсь, борг більший, ніж заборгованість за воду. Це означає, що навіть, якщо досконалі умови складуться і всі ваші боржники повністю за воду розрахуються, отриманих коштів не вистачить для того, щоб заборгованість за електроенергію ліквідувати. Виходить, як у тому анекдоті, де тато з сином спільно торгують: «Припиняйте, тату, торгівлю, бо не буде чим здачу давати». Чи означає це, що з глухим кутом справу маєте?
— У тім-то й річ, що затверджений Національною комісією, яке здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг для нас тариф на воду та водовідведення ще у 2021 році не дозволяє нам отримувати з продажу води та надання послуги з водовідведення, на яких спеціалізуємось, достатньо коштів для того, щоб розрахуватись за електричну енергію. Чому так вийшло? Та тому, що державний регулятор, яким є наша Національна комісія, починаючи із 2021 року, коли востаннє було піднято тариф на воду та водовідведення, кілька разів давала дозвіл на підвищення тарифу на електричну енергію. До електричної енергії — одне ставлення, до водопостачання та водовідведення — інше.
Такою є воля уряду. Ціну на воду, попри всі наявні для цього фінансово-економічні фактори, не піднімають, щоб не викликати невдоволення. Чисто по-людськи таку позицію зрозуміти можна. Не можуть сьогодні всі українці вчасно за воду розрахуватись: збідніли, зубожіли люди. Але це «розуміння» аж ніяк не використаєш, не застосуєш у реальному житті. Платити за електроенергію доводиться за шкалою недавно затвердженого держрегулятором підвищеного тарифу. За таких умов прибуток нам не «світить». Свідомо на збитки йдемо. Роботу ж не припиниш. Споживач у повному обсязі має отримати нашу послугу.
Якщо знову електроенергія не подорожчає
— Який же тоді вихід?
— Він дуже простий. Якщо взяти, наприклад, Львівщину, то усім підприємствам, які на централізованому водопостачанні та водовідведенні спеціалізуються, місцеві органи влади дали дозвіл на підвищення тарифу на воду, крім двох — КП «Дрогобичводоканал» та ЛМКП «Львівводоканал». Лише ці два колективи є ліцензіатами НКРЕКП. За якою ціною маємо реалізувати воду вирішує виключно державний регулятор, у віданні якого перебуває тарифоутворення для крупних підприємств. І львів’янам, і нам, аби вирішити свої, скажімо так, фінансово-економічні негаразди, порадили звернутись за дотаціями до місцевих органів влади. Ми це зробили. Але ж Львів є Львів. Можливості бюджету міста Лева не до порівняння з можливостями бюджету Дрогобицької громади. У відповідь на прохання КП «Дрогобичводоканал» депутати Дрогобицької міськради проголосували за виділення нашому колективу 8 млн грн дотації. Півтора млн грн з цієї суми вже надійшли. Пішли вони, звісно ж, на оплату частини боргу за електроенергію. Ось-ось надійдуть ще призначені на оплату за електроенергію 2,5 млн грн. Останній цього року «транш», 4 млн грн, сподіваємось отримати до кінця грудня. Як і перші два, скеруємо на погашення боргу за електричну енергію. Із цією ж метою внутрішні резерви використаємо. І з інших статей витрат буде залучено гроші для недопущення росту заборгованості за електричну енергію, яка станом на сьогодні 29 млн грн становить. Сподіваюсь цю «планку» втримаємо, якщо, звісно ж, знову не підвищать тариф на електричну енергію.
Менше за воду платять лише жителі Львова, Яворова та Сколе
— Що можете, Романе Миколайовичу, про чинний на сьогодні для споживачів послуги КП «Дрогобичводоканал» тариф на воду та водовідведення сказати?
— Тариф не однаковий для всіх споживачів. Ціна на воду встановлюється залежно від категорії. Для населення плата за кубометр води та стоків становить 43 грн 36 коп. За даним показником з-поміж інших водоканалів Львівщини посідаємо 27 місце. Менше за воду платять лише жителі Львова, Яворова та Сколе. Якщо динаміка змін, на які вирішальним чином війна впливає, збережеться на теперішньому рівні, а це означає, що знову плата за електроенергію зросте, тоді у 2025 році деяким споживачам за кубометр води та стоків доведеться понад 100 грн платити. Це «читається», видно неозброєним оком.
Для категорії «інші споживачі» плата за воду вища, ніж для населення. Найнижчий тариф — для гуртових покупців. За такою ціною реалізуємо воду ТзОВ «Трускавецький водоканал».
У сусідів зарплатня вища
—
— Скажу так, як є. Середньомісячна зарплатня однієї особи на нашому підприємстві сьогодні становить 13 тис. грн. Це, звісно ж, не ті гроші, які мають отримувати спеціалісти високої кваліфікації. Для порівняння кілька прикладів наведу. У наших колег — львів’ян даний показник становить 20 тис. грн. Більше, ніж у Дрогобичі, отримують і наші сусіди, працівники Трускавецького та Бориславського водоканалів. Радий, що сусіди мають таку можливість, можуть собі дозволити платити комунальникам, які забезпечують їхні територіальні громади централізованим водопостачанням, більшу зарплату, ніж наша. Ми, на жаль, підвищити собі заробіток не можемо. Фінансовий стан підприємства не дозволяє.
Образливо й прикро. Але нічого не зробиш. А споживачам, нашим абонентам ще таке скажу: свій обов’язок перед ними доводиться виконувати у дуже суворих умовах. Щодня виїжджають на виклики ремонтні бригади. Незалежно від того, чи це влітку відбувається, чи взимку нашим хлопцям для ліквідації поривів доводиться працювати в траншеях. І в дощ, і в спеку, і в мороз, і під поривами вітру. Це важка фізична праця. Щоб виконати її, треба мати не тільки знання й досвід, а й міцне здоров’я. Нелегко знайти людей, які на такі умови праці погоджуються. Замінити мобілізованих з нашого колективу працівників, тих, хто сьогодні Україну зі зброєю в руках захищає, неможливо. Не може людина, якій вже 60 років минуло, повноцінно виконувати те, що до них робили сорока — сорокап’ятилітні хлопці. Висококваліфіковані кадри нам потрібні. Але ж де їх взяти? Даємо собі раду, «викручуємось» із тими людьми, які є. Нелегко нам це вдається, але тримаємось. Це — наш фронт.
Залучили 15 працівників та 9 одиниць техніки
— Відійшло в минуле літо. Забулися спекотливі дні. Вже зима на носі. Як до холодів, ймовірних перебоїв у електропостачанні взимку готуєтесь?
— Працюємо за заздалегідь встановленим графіком. Якщо говорити в цілому, то роботи виконано на приблизно 80%. Поточний ремонт, те, що без припинення водопостачання можна зробити, робиться щодня. Інша річ, проведення масштабного, великого за обсягом ремонту, який зневоднення мережі потребує. Так було минулого тижня, коли на один день припинили водопостачання з водозабору «Гірне». Це дозволило відналагодити роботу насосної станції другого підйому в Гірному. Того ж дня ліквідували витоки води на магістральному водопроводі у Стебнику. У Дрогобичі на вулиці Холмській замінили пожежний гідрант, а на вулиці Трускавецькій — запірну арматуру діаметром 150 міліметрів. На висоті виявились енергетики. Вклавшись у відведений для цього час, замінили трансформатор, який живить оперативні кола КРУН 10 кВ на насосній станції «Гірне». Ще одна бригада енергетиків провела профілактику лінійних роз’єднувачів на повітряній лінії водозабору «Гірне» ПЛ 10 кВ. Загалом для виконання поставлених на той день завдань було залучено 15 працівників підприємства та 9 одиниць спецтехніки. Як і планувалося, вже увечері було відновлено подачу води. Сподіваємось, що споживачі в усьому дотримуються наших прохань та рекомендацій.
Оскільки у перші години після відновлення подачі вода до помешкань потрапляє із підвищеним вмістом хлору, не рекомендовано споживати її сирою. Лише кип’яченою. До початку зими ще маємо час. Упродовж жовтня-листопада повністю завершимо роботи.