«Більшість споживачів розуміють, що купують нелегальний алкоголь»

Чи зможе електронна акцизка очистити ринок від фальсифікату?

Уже з 1 квітня виробники алкоголю зможуть замовляти та використовувати акцизні марки з QR-кодом та штрих-кодом. При цьому робити вони це зможуть онлайн — через електронний кабінет платника податків. У продажу алкогольні напої з новими акцизками мають з’явитись з 1 травня. Відтак, відсканувавши QR-код своїм телефоном, споживач зможе перевірити не лише на якому заводі випустили саме цю пляшку, а й навіть конкретний час виробництва і номер обладнання. Далі ці дані треба порівняти з маркуванням на етикетці. Якщо все сходиться — перед вами оригінал.

«Мета проста і зрозуміла — боротьба з тіньовим ринком та мінімізація впливу людського фактора на адміністрування, що збільшить надходження до бюджету та покращить справедливу конкуренцію, — сказала міністерка фінансів Окса­на Маркарова. — Паралельно із запро­вадженням електронної акцизної марки для алкогольних виробів та можливістю для населення перевіряти акцизну мар­ку на легальність за допомогою відкри­тої бази даних, ми разом із профільним комітетом ВР якнайшвидше опрацює­мо законодавчі ініціативи щодо повно­цінного запровадження трек-енд-трейс та продовжимо скоординовану з Подат­ковою службою, Податковою міліцією, Митною службою, СБУ і НПУ боротьбу з ухиляннями від сплати податку».

Утім, учасники ринку не надто вірять у те, що електронна акцизка зможе очис­тити ринок від фальсифікату. «На нашу думку, запровадження нових акцизних марок жодним чином не допоможе очис­тити ринок від нелегального алкоголю, — каже керівник FMCG-напрямку Єв­ропейської Бізнес-Асоціації Крісті­на Лініченко. — На сьогодні для усіх, хто торгує алкогольними напоями та тютю­новими виробами, є обов’язкова умова — всі операції мають проходити через РРО. Відповідно, якщо хтось продає алкоголь­ну продукцію з застосуванням РРО, вся інформація автоматично надходить до податкової. І податкова бачить, що від­булась реалізація алкогольного напою, було сплачено 5% акцизу — і все нор­мально. Якщо продукція нелегальна, ніх­то її через РРО проводити не буде. І не має значення, яку акцизку на неї накле­їли, і чи наклеїли взагалі. Така продук­ція проходить паралельно з легальною, з неї не сплачуються акцизи. Переваж­но її ціна нижча від мінімальної. І спожи­вачі, купуючи таку продукцію, переваж­но розуміють, що вона нелегальна. Але для них визначальною є ціна. Буває, по­купцеві розповідають, наче ця продукція з duty free, тому вона без марки. І спожи­вач її бере, бо вона дешевша».

Власне, більшість покупців, які гото­ві купувати горілку без акцизів, переко­нані, що це так звана третя зміна. Тобто на одному заводі випускають і легальну продукцію, і нелегальну. За якістю вони однакові, але з нелегальної не сплачують податків, тому вона дешевша. Принаймні саме так пояснюють низьку ціну продав­ці однієї з мереж алкомаркетів у Льво­ві. Там абсолютно спокійно кажуть: якщо розраховуватиметесь карткою, ціна буде вищою. За готівку можна купити таку ж пляшку, але дешевше. Утім, медики зо­всім іншої думки про якість «безакцизно­го» алкоголю, адже левова частка отру­єнь — саме через фальсифікат.

У ЄБА вважають, що для того, аби очистити ринок алкоголю від фальси­фікату, треба для початку навести лад з виробництвом спирту. «Аби зменши­ти ринок нелегальної продукції, треба спочатку зрозуміти, звідки береться не­легальний спирт. Якщо на усіх спиртза­водах будуть лічильники, GPS-трекери, які будуть відстежувати рух автомобілів, це дозволить показати, звідки береть­ся спирт, — каже Крістіна Лініченко. — До­датково треба розуміти, що на сьогодні основним каналом збуту є не стаціонарні торгові точки, а інтернет-торгівля. Мають бути розроблені правила торгівлі через Інтернет, які б дозволяли блокувати сай­ти, на яких є нелегальна продукція. Будь-якому магазину потрібна ліцензія на роз­дрібну торгівлю алкоголем. Якби вона була прив’язана до сайту, на якому тор­гують алкоголем, тоді податківці могли б перевірити її. Також було б правильно обмежити пересилання алкогольної про­дукції поштовими сервісами».

Цифра

154,8 млн грн

На таку суму торік вилучили з обігу нелегальних алкогольних напоїв, по­відомили у Мінфіні.