«Євген взяв на себе всю хатню роботу. Фана могла спокійно творити»
18 лютого виповнилося 95 років від дня народження знаної української скульпторки Теодозії Бриж
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/507317/bryzh-teodoziia.jpg)
Хтось із класиків сказав: в Україні є три найталановитіші жінки-«шістдесятниці» — Алла Горська, Теодозія Бриж і Ліна Костенко. Три геніальні красуні-українки, які піднімають культурний пласт держави. 18 лютого минає 95 років від дня народження однієї з цих красунь — талановитої скульпторки Теодозії Бриж, яка жила і творила у Львові.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2024/02/%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%B6.jpg)
Теодозія Бриж — авторка понад двохсот робіт, з них три десятки пам’ятників відомим українцям, зокрема Соломії Крушельницькій, Івану Крип’якевичу, Леопольду Левицькому, Богдану-Ігорю Антоничу. А також три серії скульптур до «Лісової пісні» Лесі Українки, частина з яких стоїть у вигляді пам’ятників.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2024/02/%D1%81%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BF%D1%82%D1%80%D1%83%D0%B0.jpg)
Звання «заслужений художник України» аж ніяк не відображає її великого вкладу у розвиток нашої культури. Мистецтвознавець Борис Возницький відносив Теодозію Бриж до десятки найкращих скульпторів світу. Після виставки Пінзеля у Луврі він планував презентувати там скульптури Теодозії, але не встиг.
Розповідаючи про Теодозію Бриж, неможливо оминути постаті її чоловіка, з яким прожила 41 рік і який підтримував її все життя, — Євгена Безніска. Євген Безніско (1937−2015) — народний художник України, лауреат Шевченківської премії. Серед найбільш відомих його робіт — серія графіки за мотивами творів Франка «Мойсей», пам’ятник Юрію Дрогобичу у Дрогобичі (спільно з Теодозією Бриж), мозаїки на меморіальному цвинтарі Січових Стрільців на горі Маківці та у меморіальній каплиці жертвам НКВС у Золочівському замку.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2024/02/%D1%8E%D1%80%D1%96%D0%B9%20%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%87.jpg)
Про те, як важко було митцям зберегти свою винятковість у радянську добу і не скотитися до тиражування «ленінів», про невідомі досі факти з життя Теодозії Бриж та Євгена Безніска «Високому Замку» розповіла Леся Безніско — друга дружина Євгена Безніска, наглядачка меморіального Музею-майстерні Теодозії Бриж.
У тринадцять років стала зв’язковою УПА
Теодозія Бриж народилася в українській родині 18 лютого 1929 року в містечку Бережниці Сарненського повіту, на той час — територія Польщі. Донедавна мало хто знав, що Теодозія та її мама Наталя були в УПА. Про це знали тільки найближча родина і Євген, якому вона це розповіла перед одруженням.
У Бережниці у 1930-х роках діяла потужна «Просвіта». Батько Теодозії, Марко Бриж, був заступником голови «Просвіти», до них приїжджали відомі українські громадські діячі, як-от Степан Скрипник. Марко Бриж багато читав, мав велику бібліотеку. Теодозія рано навчилася читати, прочитала багато книг.
УПА зародилася на Рівненщині на початку німецької окупації. 1941 року українські хлопці пішли в ліси, почали робити вишколи. Марка Брижа теж залучили до УПА, став надгосподарником. Але німецькі окупанти запропонували Маркові посаду старости, він мусив погодитися. Тоді багато місцевих хлопців, працюючи на німців, були в УПА. Це було своєрідне прикриття: маючи аусвайс, можна було вільно пересуватися і когось врятувати. Але всі вони «ходили по лезу»… Маркові вдалося врятувати не одну єврейську родину. Євреїв переховували у спеціально зроблених у хатах тунелях з нарами.
Тринадцятирічна Теодозія (мама її називала Тодося) була розумна, кмітлива. Марко її залучив до зв’язківства. Дівчина вміла їздити верхи, стріляти, хоча в бойових діях участі не брала. Друкувала на машинці при штабі листівки і відозви.
Коли радянські війська підійшли до Бережниці, Марко переховувався в лісі, а Наталя з Теодозією були в санітарній частині УПА. У криївці доглядали поранених хлопців. Хтось видав цю криївку, її накрило нквд. Лежачих поранених розстріляли, а жінок і ходячих забрали в сарненську тюрму. До всього додалося ще й те, що мама Наталка була вагітною (у неї був ранній термін). У тюрмі лютував тиф, усіх в’язнів постригли налисо, ніхто їх не лікував, весь час йшли допити, тортури, розстріли. Якоїсь миті Теодозію і маму, ще живих, разом із мертвими в’язнями закинули на воза, вивезли в сарненський ліс і кинули в яму помирати…
На щастя, дорогою до себе на хутір їхав якийсь дядько. Заглянув у ту яму з цікавості, може, впізнає когось із місцевих. Побачив серед мертвих двох ще живих жінок. Допоміг їм вилізти і забрав до себе на хутір, там їх вилікували. Мама Наталка виносила і народила доньку Аллочку.
Із того хутора вони в село не поверталися, в селі думали, що вони загинули в тюрмі. А вони переїхали до родини в Сарни. Тим часом батька арештували, дали йому 10 років таборів суворого режиму і 5 років висилки. І тільки у 1960-му Марко Бриж повернувся до своєї дружини в Бережницю.
За «червоний диплом» дали майстерню
У Сарнах Теодозія у 1948 році закінчила жіночу гімназію, зібрала документи і поїхала до Львова — вступати в Інститут прикладного і декоративного мистецтва. У дитинстві не малювала, але батько до війни мав цеглярню, і вона там ліпила різні фігурки і бавилася з глиною. І коли Теодозія поїхала вступати, сусіди казали: «Маркова поїхала вчитися горщики ліпити». У Львові дівчина пішла на підготовчі курси інституту, які вів львівський скульптор Іван Севера, який бачив у тій поліщучці щось надзвичайне — талант. Склала екзамени і вступила на скульптуру на курс до Севери. На курсі було чотири хлопці і вона, одна дівчина.
1954 року Теодозія захистила диплом на відмінно, дипломна робота — статуя Данила Галицького. Зараз стоїть у Львівському історичному музеї. «Червоний диплом» — і вона автоматично стає членом Спілки художників. Але майстерню на вул. Мартовича, 5, отримала лише в 1956-му. Бо було два роки кандидатського стажу, впродовж яких треба було виставлятися на виставках. Вона пише заяву на майстерню, і відомий скульптор Яків Чайка, який був на захисті диплома, пролобіював, щоб цю майстерню дали Теодозії. Одночасно Теодозії дали квартиру — «кавалєрку» на 10 кв. метрів на вулиці Сковороди, 10.
«Я тобі дарую себе: йдемо розпишемося»
У 1958 році 21-річний Євген Безніско почав складати екзамени у Львівському інституті прикладного і декоративного мистецтва. На той час уже загинув його батько, мама залишилася одна з чотирма дітьми в Кагарлику Київської області. Переїзди, бомбардування, навчання в художній школі у Києві, робота в шахті на Донеччині. Там потрапив в аварію, і йому привалило ноги, а деякі його товариші загинули. Потім керівник шахти сказав: «Женя, ти художник, тобі треба їхати вчитися». Йому зробили відкріплення, поїхав вступати до Львова. На той час мама з дочками вже переїхала до Самбора, щоб не померти з голоду в Кагарлику.
Якось Євген побачив на одній виставці портрет гарної дівчини з підписом «Скульптор Теодозія Бриж». Йому дуже сподобалися і портрет, і дівчина. Невдовзі в інституті під час іспиту побачив на сходах знайому Геру Левицьку, львівську художницю. А з нею разом — високу світловолосу дівчину. Та повернула голову, і він упізнав дівчину з портрета. Йому відняло мову! Це була любов з першого погляду.
Їх познайомили. Теодозії було 30 років, уже відома скульпторка. Він — абітурієнт, йому 21 рік. Але між ними проскочила іскра… Женя Безніско, видно, полонив її своєю харизмою, інтелектом, комунікабельністю. Фана — таке ім’я дав їй Женя. Казав: «Ти моя Фана» (галицькою говіркою «фана» — прапор). Стали жити разом в її «кавалєрці». Про стосунки з Євгеном Фана не розповідала нікому.
Якось мама Безніска дізналася, що Женя живе не в гуртожитку, а в якоїсь жінки. Обурена, зранку приїхала зі Самбора, розшукала ту квартиру, де жила Фана, стукає у двері. Женя відкрив двері й зрадів: «Фано, мама приїхала! Мамо, познайомся, це моя жінка». Мама побачила Фану, мовчки пішла на Винниківський базар, купила букет квітів і привітала закохану пару.
Але офіційно ще були не одружені. 18 лютого 1959 року, у день 30-річчя Фани, Женя їй сказав: «Я не знаю, що тобі подарувати. Я студент, моєї стипендії, 21 карбованця, вже немає. Я тобі дарую себе: ідемо розпишемося». І вона погодилася. Взяли паспорти і пішли в рацс. Після одруження вибігли на вулицю, забігли в гастроном і випили по дві склянки сухого вина на розлив. Це все, на що у них вистачило грошей.
Пережила «боротьбу з формалізмом»
Одружилися, почалася важка праця. Складно було їм жити, Фана хворіла — дався взнаки пережитий тиф і голод. Майстерня на Мартовича не опалювалася, і з часом у скульпторки розвинувся інфекційний поліартрит. З роками у неї всі руки були покручені… Євген взяв на себе всю домашню роботу. Готувати вмів і любив, міг обід зготувати за пів години.
1963-го Фана потрапила під кампанію «боротьби з формалізмом». З москви приїхала комісія оцінювати творчість львівських митців. У львівську Спілку художників, яку тоді очолював Леопольд Левицький (вчитель Євгена), прийшла рознарядка — «зробити зауваження злісним формалістам». Євгена Лисика, який потім став головним художником львівської Опери, вигнали з інституту. Леопольд Іванович сказав: «Якщо рахувати формалістів, тоді починайте з мене». Під «формалізм» потрапили не тільки художники, а й журналісти, композитори, театральні діячі…
Катерина Бєлашова, яка тоді була керівником Спілки художників срср, приїхала до Львова подивитися на цих «формалістів» і ходила по майстернях — до Леопольда Левицького, Володимира Патика, Теодозії Бриж… Коли побачила роботи Бриж, то захотіла ті скульптури разом із творами Сельського, Левицького та інших художників виставити у москві. Черги на цю виставку стояли кілометрові, як на Пікассо, а в газетах були хвалебні статті.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2024/02/%D1%81%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BF%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B02.jpg)
«Фана мала відчуття зради»
Майстерня на Мартовича, 5, крім робітні, була й осередком спілкування творчої інтелігенції. Тут влаштовували вечірки, святкували дні народження та навіть весілля представники «шістдесятницької» еліти. Сюди заходили Іван Драч, Ліна Костенко, Ірина Вільде, Володимир Патик, Дмитро Крвавич, Ігор Сандурський, Володимир Овсійчук, Богдан Горинь, Іван Світличний, Алла Горська…
Але не для усіх двері майстерні були гостинно розкриті.
Євген розповідав: «Фана вміла бачити душу людини. У неї було відчуття зради. Відчувала, коли в майстерню приходив сексот, стукач, гебіст, недобра людина. Тихенько підходила до тієї людини і казала: ви більше до нас не приходьте». Євген уже після 90-х мав одного приятеля, який колись працював у кгб. Так той казав: «Пане Євгене, ви на море їздили, в Карпати, а ми знали, де ви і про що говорите!». У майстерні не можна було говорити про політику, якісь проблеми. Якщо заходила подібна розмова, Фана відкривала кран з водою, щоб приглушити звук. У майстерні були «жучки»…
Смерть молодшого сина
1961 року у подружжя народився син Ярема, у 1962-му — Максим, а вони все ще жили у десятиметровій «кавалєрці». Поет Дмитро Павличко виступив, щоб звернути увагу, в яких жахливих умовах живуть ці художники, в яких двоє малесеньких дітей. Безніска і Павличка тоді викликали до мера міста, той запропонував Євгену з підмінного фонду низку адрес. Євген почав ходити по тих адресах, але нічого не підходило: це була або продувна мансарда на горищі, або сирий підвал. На щастя, звільнилося відомче житло одного заводу — трикімнатна квартира площею 43 кв. метри, «распашонка». Друзі в той же вечір перенесли їхнє нехитре майно на нову квартиру. Це було 1963 року, Євген ще вчився в інституті.
Син Максим у 16 років захворів на грип, це дало ускладнення на серце. Його лікувала дружина поета Миколи Вінграновського, кардіолог Леся Білинкевич, подруга Теодозії. Максимко помер 28 лютого1987 року, його поховали на Личакові. Фана день у день ходила до нього на могилу. Надгробний пам’ятник Максимові зробила Теодозія: юнак спочив на крилі журавля, який несе його в інший світ.
Багатьом роботам скульпторки доводилося «пробивати» чиновницьку стіну. Так сталося із серією робіт за мотивами «Лісової пісні». Фана хотіла встановити скульптури у Колодяжному, біля музею-садиби сім’ї Косачів. Однак для того треба було отримати погодження першого секретаря Волинського обкому Борща. Гіпсові макети робіт привезли в кабінет партійця, де вже зібралися члени бюро. Але чиновник почав відверто знущатися зі скульпторки та її робіт. Теодозія встала і мовчки вийшла з кабінету, гримнувши дверми… Та скульптури все ж таки встановили в Колодяжному — допомогла приятелька, письменниця і драматургиня Валерія Врублевська. Її чоловік тоді працював помічником першого секретаря ЦК КПУ Володимира Щербицького.
«Волію працювати творчо»
Її запросили викладати на кафедру скульптури в Інститут прикладного і декоративного мистецтва, але вона відмовилася. Сказала: «Не зможу пояснити студентам, чого від них хочу, не вмію говорити. Волію працювати творчо». Приходила в майстерню день у день, навіть як мала температуру, була вимогливою до себе. Купувала по дорозі батон, щоб там перекусити, і працювала до вечора. Євген щодня забирав її з майстерні, вдома вже була готова вечеря.
Померла Теодозія Бриж у віці 70 років — після травми ноги швидко розвинулося білокрів’я. 1999 року їхній спільний з чоловіком пам’ятник Юрію Котермаку у Дрогобичі Євген відкривав вже без неї…
«У 2001 році я стала наглядачкою у Музеї майстерні Теодозії Бриж, — розповідає Леся Безніско. — А 2003-го Євген Іванович запропонував мені вийти за нього заміж. І я пішла. Бо це був чоловік з великої літери. Я вдячна Теодозії Бриж, що ця жінка впустила мене у своє життя. Я прожила з її чоловіком дванадцять щасливих років…».