Борщовий набір знову подорожчав

Моркву завозимо з Білорусі, а цибулю — з Казахстану

Фото Марії Доротич

Як кажуть, не той врожай, що надворі, а той, що в коморі. Отож урожай зібрали. Казали, що вродило добре. Але ціни не падають. Тема борщового набору на слуху у кожного українця. Журналіст «ВЗ» завітала на найбільший гуртовий ринок Західної України «Шувар», аби послухати, що говорять з цього приводу наші аналітики — у рамках конференції «Майбутнє ринку „борщового набору“ в Україні». Партнерами заходу стали Міжнародна фінансова корпорація та департамент агропромислового розвитку Львівської ОДА.

За словами директора департа­менту агропромислового роз­витку Львівської ОДА Людмили Гончаренко, Львівщина забезпечує себе овочами. Їх виробляють переважно в ін­дивідуальному секторі. Якість цієї про­дукції треба підвищувати.

«Основні овочі борщового набору нині значно дорожчі, ніж рік тому, — розпо­відає керівник департаменту «Аналі­тика» ОРСП «Шувар» Тетяна Гетьман. — Аутсайдером подорожчання є карто­пля. Бо українці, які почали більше уваги приділяти здоровому харчуванню, стали менше споживати картоплі, заміняючи її у своєму раціоні крупами. Експортувати картоплю наші фермери теж не можуть, навіть у Білорусь, — через фітосанітарні норми.

Буряк за останні два сезони показав позитивну динаміку (цього року трохи подешевшав). До нього скептично стави­лися, і наприкінці минулого року почали навіть з’являтися буряки з Польщі. Зараз у нас буряк теж досить дорогий, у Біло­русі дешевший. Якщо ціна далі зростати­ме, то ввозитимуть з Білорусі. По морк­ві торішнього сезону була рекордна ціна. Зараз, коли наші господарники зібрали врожай, ціна почала знижуватися. Але вже понад три тижні на «Шуварі» прода­ють білоруську моркву — миту, упаковану в пакети. Коштує вона 15 грн. за кг.

Цікава ситуація з цінами на цибу­лю. Має неврожай Польща, приїжджали представники і запитували, як з цибулею у нас. Знайшли цибулю на продаж аж у Казахстані. Звідти можуть і до нас за­везти, коли наші виробники й надалі під­німатимуть ціну (вони готові навіть до 30 грн. підняти). Але те, що у Польщі невро­жай, не означає, що в нас треба підніма­ти ціну до 30 грн.".

Також, за словами Тетяни Гетьман, Львівщина мало експортує овочів бор­щового набору. Раніше експортували в Росію. Коли закрився цей ринок, від­крився ринок країн ЄС. Львівська об­ласть могла б для цього використа­ти своє географічне розташування. Але тими преференціями не скористалися — бо якість продукції не відповідає вимо­гам покупців із розвинених країн.

Ще одна новація — тепер фермери не прогнозують урожай, вони орієнтуються на врожай торішній. Може з’явитися ін­формація, що, до прикладу, у Польщі не вродила цибуля, і всі вирішили завезти цибулю туди. А на ринок України заво­зять цибулю з Казахстану.

«В Україні споживач „борщового набо­ру“ змінюється швидше, ніж змінюється виробник, — зазначали на конференції. — Українці зароблені гроші готові витрача­ти на якісні смачні продукти, максималь­но зручні до споживання».

Про те, що треба змінювати свою психологію, нашим фермерам говорила директор СЕО Торгового Дому «Кали­нівка-Преміум» Марія Антонова. На­самперед фермерам слід подбати про підвищення ефективності власного біз­несу. Але їм важко змінити свою мен­тальність. «Українських виробників надто важко мотивувати працювати системно. Вони відкриті до такого формату співп­раці, коли ціни на продукцію низькі. Але в такий сезон, як зараз, фермери „закри­ваються“, домовитись з ними вкрай важ­ко. Тобто принцип системності руйну­ється на самих початках. А без цього ми втрачаємо конкурентоспроможність на­віть на внутрішньому ринку. Про експорт у таких умовах навіть не варто починати розмову», — каже Марія Антонова.

Прослухавши теоретичну частину, журналіст «ВЗ», звичайно ж, вируши­ла на ринок «Шувар», аби подивитися, як усе відбувається на практиці. Субот­нього дня було багато охочих як прода­ти товар, так і купити його. Однак по­купці багато не брали, приглядалися до цін. Картопля, як і говорили експерти на конференції, була недорогою — за 5 грн. можна купити велику і добірну. На­віть побачила свіжу молоду картоплю. Розпитую продавчиню, де така карто­пля росте. Відповідь отримала різку: «У Золочеві. Хочете — купуйте, а не хоче­те — не заважайте!». Іду далі. Побачи­ла у продавчині, пані Марії, гарний бу­рячок. Продавчиня правила за нього 10 грн. за кілограм. Морква теж гарна — по 15 грн. Покупець пані Ірина приїхала по­дивитися, купила трошки моркви, кар­топлі. Каже, багато не купує, бо нема де зберігати, та й ціна не дуже низька. На­ступного тижня купить те, що необхідно. Розповіла, що старається приїжджати частіше, бо їй, пенсіонерці, зараз важко багато довезти додому.

А тим часом…

Овочевий кошик в Україні за рік по­дорожчав на третину, або на 34% (10,5 грн.). Вартість овочевого кошика на кінець вересня 2018 року станови­ла 41,2 грн., тоді як минулого року він коштував 30,7 грн. Про це повідомив директор в Українській асоціації постачальників торговельних ме­реж Олексій Дорошенко.

«За рік овочі стали дорожчими від 10% до 55%, а саме: морква — на 55%, цибуля — на 36%, буряк і капуста — на 33%, картопля — на 10%. Порівняно з минулим роком морква додала 4,2 грн. за кілограм, цибуля — 2,1 грн., ка­пуста та буряк — по 1,8 грн., а картопля — 60 коп. Стали дорожчими овочі — по­дорожчав борщ», — зазначив пан До­рошенко. За його словами, за останні сім місяців поточного року борщовий набір подорожчав на 22%.