Передплата 2024 ВЗ

Їзда без правил, шоломів, посвідчень…

Скільки ще часу львів'яни потерпатимуть через електросамокатників?

Четверо на самокаті: одне з найвідоміших фото про львівський транспортний хаос. Фото “Твоє місто”
Четверо на самокаті: одне з найвідоміших фото про львівський транспортний хаос. Фото “Твоє місто”

Проблема засилля електросамокатів у місті вже давно набила оскому, але досі так і не вирішується. Поки законотворці працюють над тим, аби врешті-решт ввести ці транспортні засоби в юридичну площину, пересічні мешканці через ті самокати потерпають.

Самокатники, не гальму­ючи, їздять там, де ходять люди, про свою появу не по­переджають сигналом. Таким чи­ном пішохід емоційно не готовий зустрітися з «двоколісними». Є непоодинокі випадки, коли «водії» самокатів налітають на пішоходів. Найбільше страждають від цьо­го старші люди, які не такі мобіль­ні, і якщо молода людина може в останню секунду відскочити з до­роги самоката, який несеться на повній швидкості по тротуару, то старшій людині зробити це наба­гато важче.

Скаржаться на самокатників і водії автівок. «Двоколісні» дозво­ляють собі виїжджати на середину дороги, маневрувати між маши­нами. Причому про таке поняття, як захисний шолом, ніхто з них, здається, навіть не чув. Я, напри­клад, не бачила в шоломі ще жод­ного самокатника… Не зупиняють відчайдухів і серйозні дорожньо-транспортні пригоди, які час від часу трапляються за участі само­катників. Причому страждають у цих пригодах самі власники «дво­колісних».

"Від початку року на Львівщи­ні зафіксували 24 ДТП із потерпі­лими за участі електросамокатів. У них травмувалося 25 осіб і одна людина загинула, — розповіла «ВЗ» керівниця пресслужби Па­трульної поліції Львова Кате­рина Рибій. — У нашій статистиці - випадки з потерпілими. А випад­ків без потерпілих, але за участі самокатів — набагато більше".

Зокрема, за повідомленням пресслужби Поліції Львівської об­ласті, 3 квітня на вулиці Стрий­ській у Львові 29-річний водій ав­тівки збив 12-річного хлопця, який їхав на самокаті. Хлопчик отримав тілесні ушкодження та був достав­лений до лікарні.

Найрезонансніший випадок — зі смертельним наслідком. 28 бе­резня в Старому Самборі, що на Львівщині, водій авто збив двох десятирічних дівчат, які катались на самокаті. Діти отримали трав­ми, їх госпіталізували. Одна з ді­вчат померла в лікарні.

А 28 травня Галицький райсуд виписав рекордний штраф чоло­вікові за їзду на прокатному елек­тросамокаті у стані алкогольно­го сп’яніння. Як повідомив ZAXID.NET, порушнику, який ганяв про­спектом Свободи, призначили 17 тисяч грн штрафу з забороною ке­рувати транспортними засобами протягом року.

Як розповіла Катерина Рибій, покарання порушникам призначає суд. Патрульні поліцейські на місці події складають протокол, який ске­ровують до суду. Але це якщо випа­док — без потерпілих. Якщо випадок з потерпілими, то його оформляє слідчо-оперативна група.

Якщо говорити про порушення, які переважно здійснюють само­катники, то де-юре їх… немає. Тому що у Правилах дорожнього руху самокатників досі немає. Те саме стосується і гіроскутерів. Утім, 5 квітня 2023 року набув чиннос­ті Закон «Про деякі питання вико­ристання транспортних засобів, оснащених електричними дви­гунами…», який офіційно визнав електросамокати, гіроскутери та іншу подібну електричну техні­ку транспортними засобами. Досі їхні «водії» вважалися пішоходами.

Оскільки електросамокати внесені в закон як транспортний засіб, то вони б мали рухатися проїжджою частиною і велодо­ріжками. Але це остаточно досі не обумовлено. Як правило, само­катники рухаються тротуаром… Патрульна поліція вже давно на­магається донести до законот­ворців, що самокатники та їхні «колеги» мають отримати відпо­відний статус і правила дорожньо­го руху. Зараз патрульна поліція може лише давати їм рекоменда­ції - як вберегтися на дорогах і не нашкодити іншим.

«Немає обліку, скільки самока­тів у Львові, і немає обліку, чи це орендовані, чи приватні самока­ти, — веде далі Катерина Рибій. — Якщо кількість автомобілів через сервісні центри облікують, то, на жаль, кількість самокатів — ні. Так само, як і велосипедів. Посвідчен­ня водія на самокат, велосипед і гіроскутер не потрібно. Маєш гро­ші - купив і поїхав».

У Парижі - кінець «ери самокатів»

У столиці Франції від 1 вересня 2023 року діє заборона на прокат електросамокатів. Це одна з пер­ших столиць світу, яка заборонила таку оренду, причому лише через п’ять років після того, як однією з перших, у 2018 році, її запрова­дила. Як писала британська The Guаrdian, 31 вересня останні із 15 тисяч міських електросамокатів завантажили у фургони та вивез­ли з міста, що ознаменувало кі­нець «ери самокатів».

П’ятирічний експеримент із орендою електросамокатів у Па­рижі, де їх можна було залиши­ти де завгодно та забрати за до­помогою мобільного додатку, був дуже популярний серед студен­тів і осіб віком до 35 років, але спричиняв багато нарікань у ре­шти парижан. Тому 2020 року міс­то запровадило найсуворіші у сві­ті правила, обмеживши кількість операторів і автоматично відсте­жуючи й обмежуючи швидкість.

Але цього було недостатньо, щоб заспокоїти містян. У квіт­ні 2023-го міська голова Парижа Анн Ідальґо скликала референдум щодо електросамокатів, на якому майже 90% людей проголосували за їх заборону. Мерія відзначила це як перемогу прямої демократії (хоча явка становила лише 7,5%). Заборона стосувалася лише сер­вісів оренди електросамокатів, а не приватних самокатів, яких по всій Франції 2023 року було про­дано 700 тисяч.

Рекомендації Патрульної поліції для безпечного пересування електросамокатами:

  • їхати якомога правіше проїжджою частиною;
  • не керувати електротранспортом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
  • користуватися світловідбивними елементами, помітними на одязі;
  • надягати шоломи та інші пасивні засоби безпеки;
  • перетинаючи дорогу велодоріжкою — переконайтеся, чи це безпечно;
  • через пішохідний перехід самокат переводьте;
  • обирайте безпечну швидкість;
  • нехай ваші маневри будуть зрозумілими заздалегідь;
  • якщо орендуєте самокат, не залишайте його посеред до­роги чи тротуару.

Схожі новини