Передплатити Підтримати

Замість масла купують спред, замість сиру – сирний продукт

З початком опалювального сезону українці почали економити на їжі

Те, що люди почали економити, помітили продавці. “Особливий “провал” у нас стався, коли почався опалювальний сезон і зросли рахунки за комунальні послуги. Ніби людей у магазин приходить не менше, а виручка впала відчутно, — каже продавець пані Марія. — Хліб, макарони, гречку беруть, як раніше, а ось твердий сир, ковбаса, масло йдуть гірше. Замість сиру беруть сирний продукт. Різниця в ціні — 20 гривень. Замість масла беруть спред. Або йдуть на базар і купують дешеві польські продукти. Там кілограмова пачка сосисок 22-24 гривні, а в нас найдешевші сосиски — 38 гривень за кілограм”.

“Барометром” купівельної спроможності українців є невеликі продуктові магазини формату “біля дому”. “Ті, що мають гроші, мають автомобілі. Їздять за продуктами в супермаркети. Наші клієнти — молоді мами, які сидять вдома з дітьми, пенсіонери, звичайні люди, які купують продукти по дорозі з роботи додому. Тобто люди, які змушені рахувати гроші. Мусимо зважати на це, коли замовляємо товар, — каже власниця продуктових крамниць Марта Григор’єва. — Перестали замовляти цукерки, що коштують дорожче як 70 гривень за кілограм, сосиски, дорожчі за 40 гривень, сиркові десерти. Купують їх мало, а термін придатності закінчується швидко. Знову почали купувати льодяники, ліверну ковбасу. Курятина та курячі субпродукти добре продаються. Не можу сказати, що люди перейшли на дешевші продукти за останній місяць — це триває вже два-три роки. Ціни ростуть, а зарплати ті самі”.

Власника овочевої крамниці Олександра Магелу в центрі міста знаю уже кілька років. Спочатку він орендував тісний магазинчик на одному боці вулиці, потім “розкрутився” і переїхав у просторе приміщення через дорогу від старого магазину. Замість нього “вселився” м’ясний магазин. Та коли прийшла до його крамниці, там виявився офіс страхової компанії. Олександра ж знайшла за старою адресою — за прилавком стояв особисто (раніше у нього було два продавці). “Велике приміщення — велика оренда. А з чого платити, якщо люди купують тільки “прожитковий мінімум” — молоко, хліб, макарони, пачку масла і паличку ковбаси — на канапки. Виручали овочі — картопля, цибуля, помідори. А “кондитерка” залежувалась — хіба перед святами добре йшла. Чоловікові, що торгував м’ясом, також щось не пішло. Він закрився, то я повернувся знову сюди. Маю одного продавця — ми з нею через день. Зараз думаю над тим, щоб переорієнтуватись на якісь товари для туристів. Бо іноземці заходять часто, але дивляться на сітки з картоплею і цибулею, і розчаровано йдуть”.

У крамниці з солодощами кажуть, що економлять лише пенсіонери, натомість молодь розмітає цукерки та тістечка “на ура”. “Помітили, що люди перейшли на дешевшу каву. Якщо раніше просили змолоти “доброї” кави, то тепер спочатку питають, що скільки коштує, і вибирають найдешевше. Якщо людина підсіла на каву, то може відмовитись від печива чи тістечка до неї, але каву купить все одно, — каже продавець. Шоколадні цукерки зараз купують менше, але добре йдуть тістечка, мафіни, печиво. Можливо, тому, що біля нас багато офісів, і молодь, аби не йти на обід в кафе, перебивається солодким. Але буває, зайде якась бабця, постоїть біля прилавка, подивиться на ціни і йде геть. Вчора старенька попросила зважити їй сирника на 10 гривень. Дивлюсь на неї і не знаю, як сказати, що ми таких маленьких шматочків не ріжемо... Відрізала тоненьку смужку — вийшло більш як 300 грамів, він же важкий. Але не буду ж відрізати, та й не збіднію на ті п’ять гривень. А вона каже — я такий “каваль” буду мати на три дні до чаю”.

Коментар

Олександр Жолудь, експерт Міжнародного центру перспективних досліджень

Не думаю, що падіння продажів пов’язано лише з початком опалювального сезону і зростанням рахунків за комуналку. Причина — у сезонному зростанні цін, насамперед на овочі та молочні продукти. Коли ціни зростають, люди завжди починають купувати менше. Але згодом ситуація вирівнюється.