«Предмет буде називатися „Історія України і світу“. У чому зрада?»
У суспільстві точаться гострі дискусії щодо об'єднання двох шкільних предметів — історії України та Всесвітньої історії
Міністр освіти Оксен Лісовий пропонує об'єднати два шкільні предмети — «Історія України» та «Всесвітня історія». Передбачається, що курс «Історія України і світу» буде «україноцентричним» й таким, що формуватиме «українську ідентичність у дітей».
Науковці і педагоги збирають підписи під відкритим листом до міністра з закликом не об'єднувати ці дві шкільні дисципліни. Вони називають це «нищенням національної моделі освіти» та «підривом державності України зсередини».
Чи доцільно, щоб діти вивчали «Історію України і світу» в одному предметі, я запитала у викладача історії, начальника навчально-методичного відділу Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти Степана Хамуляка.
— Дивно, що зараз це питання з’явилося в інформаційному просторі, — каже Степан Хамуляк. — Коли задумувалася Нова українська школа, це питання обговорювалося і напрацьовувалося. Можливо, це пов’язано з тим, що НУШівці поступово підходять до старшої школи, тому це питання знову стало публічним.
Щодо мого ставлення до об'єднання двох предметів, то воно доцільне. І на сьогодні мало би бути виконано. Що передбачають автори, які говорять про об'єднання предметів. Пропонується перехід до концентричного викладання історії, а не лінійного викладання, яке є зараз. Ви вивчаєте весь курс історії тричі у школі - від найдавніших часів до сьогодення — в молодших класах. До 9-го класу — більш розширений варіант. І у старшій школі, якщо обираєте гуманітарний напрям, знову ж таки йдеться від найдавніших часів до наших днів. Діти вивчають матеріал більш детально.
Це має під собою підґрунтя. Дитина закінчує 9-й клас, вона може йти в училище чи ліцей і закінчує вивчати історію на періоді XIX століття. А далі - вчити історію не треба? В училищах викладається XX століття, але цих знань недостатньо.
— Тобто мета об'єднання двох предметів, щоб діти до 9-го класу мали більше інформації?
— Так. В історії України є теми, які без Всесвітньої історії не зможете пояснити. Наприклад, XX століття, Перша світова війна. Мусите пояснити, що відбувалося у Європі, і чому цей театр військових дій був на сході Європи, зокрема на українських теренах. Вчитель історії завжди говорить про такі речі.
Наступний момент — політичний. Коли ми говоримо про найдавніші часи, то чомусь говоримо про грецьку колонізацію Північного Причорномор’я, а це є наші сучасні терени. Це й є зв’язок з тією Стародавньою Грецією, і ця тяглість мала би бути. Ми ж не почалися з Київської Русі… Ці речі добре накладаються в одному предметі.
— Чи не буде у дітей в голові «каші»?
— «Каші» не буде. Автори тієї концепції переконані, що на 70−80% вона україноцентрична. Це український погляд на всесвітні історичні процеси. Це не означає, що маємо, наприклад, окремо вивчати Грецію, як зараз є, окремо — В'єтнам, окремо — Китай… Яким чином це стосується України, учень не знає і думає, навіщо йому це вчити? А так буде пов’язано з тим, що ми мали у минулому. Якщо говоримо про Китай, можемо згадати львів'янина Боїма, який був у Китаї… Тоді стає зрозуміло, чому треба знати про Китай.
— Чи не йдеться про оптимізацію у навчальних закладах? Можливо, бракує вчителів історії?
— Працівники департаментів освіти більше знають, якою є кількість вчителів. Але у зв’язку з мобілізацією, думаю, вчителі у школах завантажені. Не думаю, що є проблема з вчителями. Може стояти питання оптимізації курсів. Однозначно, що має бути збільшена кількість викладання годин на цей об'єднаний курс. Автори концепції про це говорять.
Предмет буде називатися «Історія України і світу». У чому зрада? У поляків є історія. І поляки починають вивчати історію від найдавніших часів — з Греції, Риму… А далі пішла польська історія. У них немає поділу.
Є й інша думка щодо цього питання.
Молодий вчитель історії у київській гімназії Кирило Татаринов назвав таку реформу згубною.
— Об'єднання історії України з Всесвітньою історією є нищенням національної моделі освіти та підриває державність зсередини, — каже у своєму Телеграм-каналі Кирило Татаринов. — Війна приходить туди, де програли вчитель та священник, сказав Отто фон Бісмарк, німецький державний діяч. Якщо народ не знає своєї історії і не несе за неї відповідальності, то будь-хто може скористатися такою слабкістю та висвітлити історичні факти по-своєму задля своїх інтересів. Що часто і було фундаментальною помилкою українців…