Залежані продукти можуть «випрати»,  а зіпсовані – порізати у салати...

Колишній працівник одного зі супермаркетів розповів «ВЗ», як недобросовісні продавці наживаються на наївних покупцях.

Найрозповсюдженіша пастка, в яку потрапляють неуважні споживачі, - продукти з простроченим терміном вжитку або з порушеними умовами зберігання. Колишній працівник одного зі супермаркетів Вадим розповів, що протерміновані продукти “реанімовують” у різний спосіб. 

Наприклад, дату кінцевого терміну зберігання сирків, десертів, майонезу затирають ацетоном чи одеколоном. А найпростіший спосіб - заміна стікерів з датами випуску і придатності товару. Коли виробник клеїть стікер «намертво» і зірвати недобросовісному продавцеві його не вдається, стікер з новими датами наклеюють просто поверх старого. Слід бути особливо уважним  щодо товарів з написами іноземною мовою. Іноді спритні продавці підклеюють поруч «переклад», зрозуміло, із зовсім іншим терміном придатності. “Залежаний товар часто протирають ганчірочкою, змоченою у рослинній олії. Відтак він набуває більш привабливого вигляду. А дуже старий товар навіть відмивають у воді. Зовсім старі ковбасні вироби перетворюють на більш ходовий товар — нарізку. Сосиски “пенсійного віку” миють спеціальними засобами. Така “ванна” змиває слиз та прибирає тухлий запах. Деякі протерміновані  продукти відправляють у відділ кулінарії, де їх нарізають у салати та інші готові страви. Усім своїм друзям раджу обходити кулінарію у супермаркетах десятою дорогою — нічого свіжого там немає. Наприклад, куряче філе, яке підпсувалося, можуть обваляти в сухарях і апетитно підсмажити. А салат приправити майонезом з розірваного пакетика”, - попереджає Вадим.

Варто звертати увагу і на те, де лежить товар. Коли  приходите купувати ту ж сметану чи кефір, то запам’ятайте: найближче до покупця лежать найстаріші товари. Це відомі хитрощі маркетингу. Наприклад, зверху лежить сметана, яку треба вжити до 25 березня, а під нею (чи за нею) та, яку треба спожити до 30 березня. Це правило стосується і хлібобулочних виробів: свіжий хліб доводиться «відкопувати» серед засохлих буханців.  «Копайте», поки не досягнете бажаного результату!

Товари,  які магазин хоче продати якомога швидше (наприклад, дорогі), виставляють на верхніх полицях — на рівні очей покупця. Але спробуйте заглянути на нижні полиці або покопирсатися в далеких кутках, - можете знайти аналогічний товар, але за дешевшою ціною.

Цікавлюся у Вадима, чому більшість магазинів роблять знижку на готові страви після 20.00. “Термін придатності салату з майонезом не більше трьох годин, а у супермаркетах вони можуть зберігатися понад добу. Щоб швидко збути зіпсований товар, магазини знижують ціни”, - відкриває таємниці продуктового бізнесу хлопець. Радить звертати увагу не лише на термін придатності, а й на цілісність пакування. 

Махлюють і на цінниках.  Наприклад, купуєте фрукти. Ціна на ківі - 30 гривень.  Берете  упаковку, приходите на касу, а там вибиває не 30 гривень, а 32... Дві гривні у великому чеку зауважити важко, але допитливий покупець це  помітить. “Бачив десятки таких ситуацій. Коли покупці починали сваритися з керівництвом супермаркету, то ті вдавали, що це працівники забули змінити цінник. Мовляв, це ще стара ціна... Але спостережливі покупці трапляються нечасто. Переважно це пенсіонери. Тож  магазин  на цій ціновій різниці непогано наживається”, - каже Вадим. 

Ще один обман — на морепродуктах. Вони проходять довгий процес: розморожування — вимочування — повторне заморожування. Відповідно, вага товару збільшується, і покупець платить зайві гривні за воду, а не за дорогу рибу. Саме тому при розморожуванні риби вдома можна виявити безформну неапетитну масу.

Поширений обман із живою рибою. При недостатньому насиченні кисню в акваріумі вона набирається води. Як наслідок, можна отримати живу рибу, що реально важить на відсотків 30 менше, ніж заплатив покупець. Такий трюк легко перевірити, якщо в акваріумі немає компресора або товару багато.

У супермаркеті способів «розвести» лоха-покупця не бракує.  Зазвичай порушення прав споживачів залишається безкарним. Причина цієї безкарності - небажання, сором’язливість чи страх перед персоналом магазину самого споживача. Мовляв, через кілька гривень не буду псувати собі нервів... 

Коментар для «ВЗ»

Максим НЕСМІЯНОВ,

директор ГО «Союз споживачів України»

Раджу не брати товарів на вагу, оскільки супермаркети часто обважують своїх покупців. Наприклад, ковбасні вироби з часом всихаються на кілька грамів, а працівники магазину не переважують. У пакеті зі солодощами може бракувати кількох цукерок. Обов’язково переважуйте всі продукти на контрольних вагах. Перевіряйте стан та свіжість продукту. Звертайте увагу на «стікер» від виробника. Не довіряйте тій інформації, яку надає супермаркет. Там часто переклеюють «стікери» та етикетки, тим самим подовжують життя залежалому товару.

На жаль, права споживачів захистити складно. Звертатися до контролюючих органів — трата часу та нервів. З перевіркою вони не поїдуть, виписати штраф магазину теж не зможуть. Краще поговорити з адміністратором та керуючим супермаркетом.  Попросіть замінити товар чи відшкодувати збитки. Головне, не мовчіть. Вимагайте якісної послуги, за яку заплатили.