Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Від кордону до Скнилова прокладуть євроколію

Америка нам у цьому допоможе — фінансами

Євроколію прокладуть до львівської станції Скнилів. Фото «Укрзалізниці»
Євроколію прокладуть до львівської станції Скнилів. Фото «Укрзалізниці»

Цього року стартує будівництво так званої євроколії (завширшки 1435 мм) від прикордонної станції Мостиська до Львова. Залізничну гілку прокладатимуть до станції Скнилів. Голова ЛОДА Максим Козицький пояснив, що мета будівництва — не лише запуск з України прямих потягів до ЄС, а й розвантаження головного залізничного вокзалу на площі Двірцевій.

«Станція Скнилів стане міжнарод­ним залізничним хабом, — зазначив Мак­сим Козицький. — Для розбудови обра­ли саме її, аби уникнути перевантаження станції Львів, через яку прямують чима­ло внутрішньодержавних поїздів. На діль­ниці від Мостиськ до Скнилова необхід­но реконструювати 72,9 кілометра колії завширшки 1520 мм на колію шириною 1435 мм. Модернізувати цю дільницю допоможе Агенція США з міжнародного розвитку (USAID). Колію будуть викорис­товувати для вантажних і пасажирських перевезень між Україною та країнами Єв­росоюзу. На цю ділянку вже є техніко-еко­номічне обґрунтування та проєктно-ко­шторисна документація. Проєкт євроколії проходить оцінку впливу на довкілля. Па­ралельно триває обговорення з інвесто­рами наступних етапів реалізації проєк­ту».

Нагадаємо, прокладення євроколії від польського кордону до Львова планували ще 2020-го. А 2023 року партнери зі США заявили, що готові інвестувати в проєкт євроколії 225 млн доларів. Було підписа­но відповідний меморандум.

А тим часом…

У кулуарах форуму «Зроблено в Україні» голова правління «Укрза­лізниці» Євген Лященко повідомив: «Україні не вдалося залучити кошти за програмою ЄС Connecting Europe Facility (CEF) для будівництва заліз­ничної ділянки Мостиська — Скнилів від державного кордону з Польщею до Львова. Можливість профінансу­вати 50% вартості проєкту вивчає Агенція США із міжнародного розви­тку (USAID). Ця організація підтвер­дила виділення коштів, але взяла для себе додатковий час, щоб ви­вчити проєктну документацію. Зараз вони вивчають, наші команди десь уже півтора місяця в такому тісному контакті». Ми готові, ми на низькому старті, у нас готова проєктна доку­ментація…".

Коментар для «ВЗ»

Віктор ГАЛЬЧИНСЬКИЙ, член правління громадської організації «Лінія102. UA»

Перевага євроколії від Мостиськ до Скнилова — технічна інтеграція Львова до європейської залізнич­ної системи. Щоб і пасажирські, і вантажні поїзди з Польщі та інших країн ЄС не витрачали часу і гро­шей на зміну колісних пар чи пе­ревантаження вантажу. Це мало би значно пришвидшити доставку експортних та імпортних вантажів і запровадити швидкі маршрути для пасажирів не лише до Перемишля, а й до інших міст Польщі та ЄС.

Але на практиці через відсут­ність системного діалогу з Поль­щею існує високий ризик, що но­возбудований маршрут може спіткати явище, яке у Польщі нази­вають «Синдром Лінії 102» — про­стій новозбудованих колій через брак організаційних домовленос­тей. У лютому 2024 року виповнив­ся рік з часу урочистого відкриття євроколії Перемишль-Нижанкови­чі-Хирів-Заґуж, але нею не проїхав жоден міжнародний поїзд…

Пасажирський залізничний маршрут Рава-Руська — Варшава (його відкрили у жовтні 2023 року. — Авт.) вдалося запустити радше всупереч позиції тодішньої вла­ди Польщі. На мою думку, будівни­цтво євроколій в Україні має сенс лише після завантаження наявних прикордонних маршрутів колії 1435 мм.

Схожі новини