«Мій вигляд — не забавка, а стиль життя»
Розмова з одним із перших львівських хіпі Аліком Олісевичем
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/516370/khipi.jpg)
Цей стильний «патлатий», що привертає увагу деяких перехожих, — освітлювач Театру опери та балету імені Соломії Крушельницької Алік Олісевич, один із перших представників культури хіпі у місті Лева. З горнятком кави його можна зустріти в одній зі старих львівських кав’ярень… На каві з Аліком (Олегом) Олісевичем, про якого недавно у соцмережах написав ще один хіпар — відомий іконописець Лев Скоп, зустрілася й журналістка «ВЗ». Як з’ясувалося, Олісевич виступив ініціатором книжки художника, яка незабаром з’явиться на полицях магазинів.
— У нас вийшло кілька альманахів «Хіпі у Львові», — розповів Алік Олісевич. — Це було 2011-го, потім через рік, а третій — 2015-го, що був присвячений бійцям АТО і загиблим на Майдані. Левко давав свої спогади для третього альманаху. А він — глиба! От я і запропонував йому написати про своє життя-буття. Ми з ним не вважаємо себе письменниками, хоча і в нього, і у мене є книжка. Але писати про тамті часи ми зобов’язані.
— Ви — перший хіпі у Львові…
— Ні. Це не так. Я один з перших, який зберігся до наших днів (сміється. — Г. Я.). Не можу тягнути на себе ковдру, бо були старші люди, які у середині 60-х років минулого століття увійшли до формації руху хіпі. Одним з лідерів хіпового руху був Ярослав Єресько. Він 1949 року народження, а потім до цього руху долучилися люди такого віку, як я. Це були представники вільної молоді. Слово «хіпі» на сьогодні вийшло поза рамки свого значення. Хіпі було альтернативою комсомолу.
— Власне, ви ніколи й не були в комсомолі?
— О, ні! Навіть за мій вигляд мене не могли прийняти в комсомол — моє «обліко моралє» не відповідало статусу комсомольця (сміється. — Г. Я.). Піонером я був, бо галстук ми носили всі. Якось нас приймали туди всіх. Але я той галстук намагався знімати, ховав десь по кишенях. І деякі мої друзі так робили, серед яких Ілько Лемко, Лев Скоп. Власне, Скоп у своїй книжці розповідає про ті часи, про те, як підлітком почув уперше «Бітлз», і йому мало дах не знесло, а також про свою сім’ю, про брата Ореста… Знаєте, коли почалася ера «бітломанії», на Заході усе було по-іншому. У нас же це було, радше, маленьке мавпування. У нас закрите суспільство, тоталітарне, його не можна було порівнювати з їхнім життям… Ми були противниками того, що нам нав’язує суспільство. Якщо я, до прикладу, знав, що не хочу і не буду служити в совєцькій армії, то не приховував цього. От прийшов на свою першу медкомісію у свої 15 років. Волосся довге, на ногах в’єтнамки, обличчя розмальоване. «Ти что?! Ми тєбя направляєм в псіхдіспансер!». А мені того й треба було. Прийшов у той диспансер, і мені не треба було нічого вигадувати — я їм правду казав, що мені не подобається. А чому маємо бути однакові? Просив показати, де у конституції написано, що не маємо права носити довге волосся… Нема такого? «От бачите, — казав їм, — навіть ваші аксакали, такі, як Карл Маркс, і той мав довге волосся».
— З якого віку перестали стригтися?
— Моє довге волосся — це спочатку був несвідомий протест і бунт. Так склалося, що мої батьки пройшли пекло таборів. І батько, і мама — корінні кияни. Під час Другої світової опинилися на примусових роботах у Німеччині (там 1943 року народилася моя сестричка Галочка). Коли уже радянські війська зайшли в Німеччину, батька з матір’ю спершу до себе забрали, а потім назвали батька зрадником і кинули до штрафного батальйону — як гарматне м’ясо. Він залишився живий, навіть до Берліна дійшов… Тато був дуже відвертим і справедливим. Була якась суперечка з вищим керівництвом, йому дали 10 років таборів. Батько відсидів повністю, навіть на Маґадані був. Він такі страшні речі розповідав — волосся дибки ставало…
Мама відбула близько чотирьох років ув’язнення, там сильно захворіла. Після звільнення перебралася до Львова, а батько пізніше до неї приїхав. Тож я народився уже тут. Батько ставився до мене уважно. Переживав, аби я не жив у таборах. Знаєте, сусіди казали татові: о, твій син має таке довге волосся, що це таке? Радили, як я засну, щоб тато мене обстриг. «Не втручайтеся у наше життя!» — відповідав їм тато. А віч-на-віч мені казав: «Якби ти знав, що мені доводиться вислуховувати про тебе від сусідів і знайомих…».
— Розумів вас, але віддав у інтернат…
— Зі мною йому справді було важко. Коли мами не стало, тато віддав мене до Брюховицького інтернату. Там я жив і вчився у 1-му і 2-му класах. І саме там я відчув справжню муштру. Знаєте, в інтернаті раз на місяць приходив перукар. Хлопчики сідали рядочком, і він усіх стриг — «чубчик» з напівбоксом і «канадку». Я протестував, плакав. Мені дали спокій, але пообіцяли — завтра батько приїде і нехай розбереться… Не став чекати, коли батько приїде, і втік. Але перед тим ще підпалив дерев’яні туалети в інтернаті. З Брюховичів поїхав у район Голоско, де ми жили, сусіди переховували мене на горищі. Мене шукала міліція. Виходить, тоді я ще не знав про жодні ідеології, але вже тоді протестував проти системи…
Потім батько одружився, і у третій клас я пішов у звичайну школу. Поступово я набирався світогляду вільнодумства, незалежності. Мені вже тоді страшенно подобалися ікони. Я бачив, як круто з довгим волоссям виглядав на образах Ісус Христос. Бачив у цьому романтику, і хотів виглядати так само круто. А ще тоді у нас показували багато фільмів про сміливих індіанців, як вони боролися проти «блідолицих». Мені ті індіанці та-а-ак подобалися. Хотів у чомусь бути схожим на них. І тоді я ще не знав, що десь в Америці мої старші побратими створювали рух хіпі… У звичайній школі я також бунтував. Коли вчителька фізики вдарила мене указкою, я цю указку зламав навпіл, а вчительку — послав. Звісно, вибіг з класу, бо знав, що від батька мені дістанеться. Так, я тікав неодноразово з дому. На дачах рвав квіти, продавав їх… Одне слово, з 10-річного віку я був на обліку в дитячій кімнаті міліції.
— То міліція вас берегла і виховувала?
— У ті часи почали з’являтися так звані трудові колонії для таких дітей — на ціле літо. Офіційно усе це називалося військово-трудовими таборами. Я був там двічі — у Дрогобичі, коли виповнилося 10, і у Раві-Руській наступного року. Нам видавали військову форму, і далі починалася муштра. Попри те, що завданням таких таборів було виховання у кращих традиціях побудови комунізму, саме там я познайомився зі старшими, 15−17-річними хлопцями, які носили довге волосся і привозили зі собою платівки The Beatles, The Rolling Stones, Jimi Hendrix. І, як кажуть, «щуку кинули у річку»… Був вражений, мені сподобалося те, як красиво ті музиканти виглядали. А ще там мені до рук потрапив журнал «Вокруг света», в якому Генріх Боровик розповідав про хіпі. Це на мене дуже вплинуло, бо це була перша об’єктивна інформація про хіпі — де цей рух зародився, як підлітки кинули виклик старшому поколінню. Це був вересень 1968-го. Хіпі подорожували, а ми, оскільки не могли подорожувати, осередок хіпі створювали тут.
— Ви — член правозахисної групи «Львівська міжнародна амністія». Яка мета вашої групи?
— Наприкінці 80-х, коли почали з’являтися «Товариство Лева», різні екологічні й патріотичні групи, правозахист був дуже важливим. Це був період перебудови гласності. Ми одні з перших в Україні зробили акцію непокори — демонстрацію за гласність, перебудову, права людини. Це було 20 вересня 1987 року. Коли я вперше потрапив у Латвію, побачив, які мітинги вони проводять. А це було 10 тисяч осіб. Тоді я сказав побратиму Олегу Салу, що варто і у нас щось подібне провести. Отже, ми намалювали плакати: «Права людини — в дію». Нас намагалися зупинити — одного нашого побратима звільнили з училища, ще одного хотіли звільнити, але їм не вдалося. Ми відкрили філіал групи «Довіра», що об’єднувала схід і захід, із вимогами — звільнення політв’язнів, права людини, вільний виїзд за межі срср, альтернативна військова служба… Коли ми почали це створювати, на мене вийшов В’ячеслав Чорновіл, потім Іван Гель. Ці Політики з великої літери спрямовували нас у потрібне русло, вказували нам на помилки і радили, що варто зробити насамперед. Ще один важливий пункт «Довіри» був про те, щоб совєти вийшли з Афганістану. 1991 року Олесь Пограничний, який товаришував з Мирославом Мариновичем, розповів, що перша група «Міжнародної амністії» була створена у Дрогобичі. Основний осередок через три роки було створено в Одесі, а у Львові — філію.
— Ви багато років працюєте освітлювачем у Львівській опері…
— Так, у жовтні буде 40 років, як я прийшов на роботу у цей чудовий театр.
— Попередній директор Тадей Едер чи теперішній Василь Вовкун не просили вас змінити стиль?
— Ніколи! Мабуть, відчували, наскільки у мене мій вигляд — не забавка, а стиль життя. На мене тиснути безперспективно.
— Іноді проводять несправедливу паралель: якщо хіпі, то це обов’язково наркотики, алкоголь та інші шкідливі звички. А як у вас?
— Я — противник алкоголізму. Одна річ — випити 50 грамів доброго вина чи коньяку, інша — нахлятися до чортиків. Я до 30 років не вживав алкоголю взагалі. Усі думали, що я — баптист. А «наркотик» у мене — від життя, від подорожей. Я жодного разу не брав до рук сигарету. І травку також. Хоча вважаю, хто хоче трішечки випити чи закурити травку — це його особиста справа. Аби тільки це не впливало на розумову діяльність. Хто мене знає, цінує за мою принципову позицію. І це для мене також свого роду наркотик.