Передплатити Підтримати

«70% речей, які купуєте у супермаркеті, вам не потрібні»

Про маркетингові хитрощі, які змушують нас купувати більше.

Великі супермаркети часто йдуть на хитрі виверти, які дозволяють їм збільшити прибуток. Покупцям варто знати про трюки маркетологів, які використовуються для того, аби збільшити продажі. Про ці секрети “ВЗ” розповіла працівниця одного з супермаркетів.

Із 20-річною студенткою Оленою ми сусідки. Час від часу на продуктові закупи їздимо вдвох. Дівчина часто нагадує: “Не забувай, де я працюю, маніпуляції маркетологів за кілометр відчуваю” (Олена працює “на залі”).

У магазин ми приїхали зі списком покупок. Перший пункт у списку – набір паперових рушників. Поки обираю, Олена коментує: “Завжди помічаємо підвищення цін на найнеобхідніші продукти – яйця, хліб, молоко, сир тощо. Тому в супермаркетах ціни на ці товари намагаються не підвищувати. Зате піднімають ціни на ті товари, які купуємо зрідка, тож не знаємо їхньої ціни. До речі, ти не випадково взяла ті рушники, які розташовані на рівні твоїх очей”.

“Найдорожчі товари викладають на рівні очей відвідувачів, на видному місці. Якщо підняти очі вгору чи опустити вниз, можна знайти дешевший аналог такого товару. Помічала, що у магазині періодично відбувається повне або часткове перепланування? Якщо часто ходиш у магазин, то знаєш, де лежать хліб і молоко, де ковбаса і шоколад, і прямуєш саме у цей відділ, минаючи інші. Коли ж відбувається перепланування, вже точно не знаєш, де потрібний товар, і доводиться розглядати всі стелажі. Таким чином кошик покупок поповнюється».

“Запевняю: 70% речей, які люди купують у супермаркетах, їм не потрібні”, – приголомшує Оленка. І справді! Купуєте пиво, а до нього можуть бути прикріплені смачні горішки або чіпси. Купуючи чай, можна отримати «в подарунок» печиво або цукерки. Це ще один із маркетингових вивертів. Буває, ідемо в магазин, і у список покупок не входить, скажімо, кава. Однак, проходячи повз кавові полиці, бачимо, що до нашої улюбленої кави “у подарунок” дається чашка або ж іще одна маленька баночка кави. І купуємо каву, яка була не потрібна...

У магазині грає приємна, але ритмічна музика. Зауважую: керівництво магазину має добрий музичний смак. Співрозмовниця усміхається: “Це ще одна стратегія, яка спонукає нас до купівлі. Хоч-не-хоч, а слухаєш цю музику і підлаштовуєшся під неї, тобто починаєш ходити повільніше, зупиняєшся біля яскравих стелажів”.

Олена звертає мою увагу на акцію на солодку газовану воду “Другий товар безкоштовно”. Я вже починаю складати пляшки у візок – вигідно ж. “Пропозиція приваблива, але часто нам не потрібен другий аналогічний товар. Пропозиція отримати його безкоштовно підштовхує нас до покупки. Таким же чином діють і різні акції, знижки. Купуючи товар зі знижкою, ми не економимо: найчастіше перед акціями і розпродажами вартість товару збільшується, а потім уже дається знижка. Тож купуємо товар за тією самою ціною, а то й дорожче”, – зупиняє мене Олена.

Далі у нашому списку – борошно. За словами Оленки, виробники пішли на таку хитрість: зробили упаковку на 900 грамів для круп, борошна, цукру тощо, хоча ми звикли, що в пачці кілограм. Жодного обману, лише маркетинговий хід! Упаковка коштує трохи менше, і купують товар краще.

Поки шукали молочний відділ, обійшли майже увесь магазин. Цікавлюся, навіщо робити такі лабіринти. “Найчастіше у магазинах купують хліб, молочну продукцію, ковбасу. Такі відділи – у найвіддаленіших кутках магазину. Прямуючи туди, покупець обов’язково пройде повз кольорові вітрини й стелажі з горішками, чіпсами й іншими “необхідними” речами, які так і просяться у кошик”, – пояснює подруга.

У молочному відділі Оленка тягнеться за сметаною у глиб прилавка: “У супермаркеті намагаються спочатку продати товар із найменшим терміном придатності, тому такі товари виставляють у перші ряди. Якщо хочеш придбати свіже молоко чи сир, потрудись зазирнути в останні ряди викладеного товару”, – підсумовує Олена.

Прямуємо до каси з візком продуктів. На касі ще з десяток маленьких прилавків з шоколадками, гумками, батарейками... Це теж ідея маркетологів, через яку страждають батьки з маленькими дітьми. Дитина обов’язково побачить кіндер-сюрпризи, смачні шоколадки, цукерки, чупа-чупси, жуйки чи інші солодощі. І почне «канючити»... Щоб уникнути істерики, батьки, як правило, купують діткам ці ласощі.

Наш продуктовий візок заповнений лише на третину. Олена зауважує, що я не піддалась на ще одну хитрість супермаркетів. “Знаєш, чому в магазинах співвідношення візків і кошиків приблизно 3 до 1? У візок більше влізе. Якщо наш візок заповнений наполовину, то на підсвідомому рівні нам хочеться набити його по вінця. Якщо не збираєтеся купувати велику кількість товару, краще взяти кошик”, – підказує подруга. Наостанок радить завжди йти у супермаркет зі списком продуктів та після смачного обіду: “Голодна людина у супермаркеті купує на 20% більше, ніж їй потрібно”.