Один театр – три директори

У драмтеатрі ім. Лесі Українки – знову скандал.

У львівських театрах — канікули. Лише драмтеатр імені Лесі Українки продовжує лихоманити — скандали там не припиняються. Останній — навколо конкурсу на посаду художнього керівника театру. Нагадаємо, конкурс Львівська міська рада оголосила через конфлікт акторів із директором театру, режисером Олексієм Коломійцевим (актори викинули його з кабінету). Але засідання конкурсної комісії, яке відбулося 3 серпня, перетворилося на трагіфарс. Де-факто відбувся віртуальний двобій між міським управлінням культури в особі його керівника Ірини Магдиш та режисером Олексієм Коломійцевим. Наразі гору взяла Ірина Магдиш — тимчасово, до кінця серпня, директором драмтеатру призначено Миколу Павліва, який до того працював керівником відділу регулювання орендних відносин управління комунальної власності ЛМР. 

Новий керівник має навести лад у театрі з документацією, кадрами, фінансами. У театрі призначено службове розслідування (раніше там почало роботу КРУ) — через скандал, який виник під час проведення конкурсу на посаду художнього керівника. 

Епатажний Коломійцев також подався на посаду худкерівника, крім нього — ще десятеро театральних діячів, переважно молодих і невідомих. Склад конкурсної комісії був визначений ще за місяць, наказ підписаний директором Коломійцевим і затверджений начальником управління культури Іриною Магдиш. У складі комісії — багато осіб, які підтримують позиції акторів-”протестантів”, що збунтувалися проти Коломійцева, а саме, їхній викладач, професор Богдан Козак, голова Спілки театральних діячів Федір Стригун та інші. Нагадаємо, комісія зібралася у великому глядацькому залі “театру Лесі”,  кандидати на посаду художнього керівника (Коломійцева не було), актори-“протестанти”, “групи підтримки”, дехто навіть приніс квіти. І тут — драматична “німа”сцена, майже як у “Ревізорі”. Голова комісії, директор Львівської філармонії Володимир Сивохіп заявляє, що складає із себе повноваження. Причина — секретар щойно принесла інший наказ, підписаний Коломійцевим, — з іншим складом комісії, який збільшився на сім осіб за рахунок членів худради театру, тобто “проколомійцевських” діячів. 

Легітимна комісія, зокрема і начальник управління культури Ірина Магдиш, яка туди теж входить, починають обурюватися, мовляв, фактично зірвали конкурс. Найбільш шкода було члена комісії, директора Музею Ідей Олеся Дзиндру, який приїхав до Львова аж з Іспанії і, за його словами, “влетів” на 600 євро... Скандал у залі розпалював якийсь “міський божевільний”, якого невідомо хто привів у зал, і актори-“протестанти”, які стверджували, що “комісія №2” — нелегітимна. Ситуація ставала некерованою. Ірина Магдиш оголосила “перекличку” — хто залишається в комісії, а хто виходить з неї. Виявилося, що кворуму немає. Очільниця управління культури оголосила про кінець засідання, а заслуховування кандидатів на посаду художнього керівника перенесли. Люди почали розходитися...

Як з’ясувалося, це була лише перша дія конкурсного трагіфарсу. Друга відбулася на декілька годин пізніше, на Малій сцені театру. Там зібралася “комісія №2” під головуванням в. о. заступника директора Геннадія Рассказова. Жоден із кандидатів на посаду не знав про “таємне зібрання”. У залі також була... Ірина Магдиш, яка сиділа тихо. Вердикт комісії — з усіх претендентів на посаду у другий тур виходять троє — Олексій Коломійцев, театрознавець Тарас Федорчак та режисер Ігор Матіїв. Решту відсіяли, бо їхні документи буцімто не відповідали вимогам (відсутня письмова програма розвитку театру на 2015-2016 роки). Хоча в умовах конкурсу цієї програми і не вимагалося. Почали видзвонювати Федорчака і Матіїва, для яких виявилося несподіванкою, що вони “пройшли у другий тур”. Вони висловили недовіру комісії. 

Ірина Магдиш у коментарі для “ВЗ” заявила, що це засідання — нелегітимне: кворуму нема, кандидати не попереджені, в управлінні культури чекають на протоколи комісії. “Управління культури зобов’язало в. о. директора Геннадія Рассказова надати пояснення та документацію, яка була оформлена за результатами цих нібито засідань, — сказав “ВЗ” заступник начальника управління культури Михайло Мороз. — Нам представили три протоколи засідань, жодне з яких не мало кворуму. Була низка інших порушень законодавства та порядку проведення конкурсів. Незважаючи на це, в. о. директора Рассказов підписав контракт з Коломійцевим, який не вважаємо легітимним. Ми створили комісію для службового розслідування. Ми відсторонили пана Рассказова від виконання обов’язків директора театру. Коломійцев скористався своїм правом піти у відпустку після завершення контракту, йому було дано це право з умовою, що останній день — це день звільнення. У ситуації, коли нема Коломійцева, а інша особа, яка могла б претендувати на посаду, відсторонена, ми до 31 серпня призначили нового директора. Один з варіантів вирішення питання — проводимо новий конкурс”. 

Сам же Олексій Коломійцев із новою трупою акторів (будучи директором, він взяв на роботу акторський випуск Харківського національного університету мистецтв) 3 серпня виїхали в Одесу, де тріумфально відіграли виставу “DIVKA” на театральному фестивалі “Молоко”. Коломійцев опублікував відкритого листа до Ірини Магдиш, де звинуватив її у рейдерстві: “Ви, як злодійка, зі своїми опричниками, увірвалися 6 серпня в бухгалтерію театру Лесі Українки, перешерстили всю документацію, намагаючись знайти на мене компромат! Думали, що театр не мав законних підстав їхати на фестиваль, але коли працівники театру надали усі документи і накази про фест, то вони здулись — все законно”.

Ірина Магдиш на брифінгу заявила, що досі підтримувала Коломійцева, але “до того моменту, коли були вчинені протиправні дії, підміна документів, нелегітимний конкурс. Зрозуміла, що для людини не головне творчість, театр як установа культури, а щось зовсім інше». “Сподіваюся, кризовий менеджмент спрацює, і ми зупинимо вакханалію, яка відбувається в муніципальному театрі, — сказала Ірина Магдиш. — Театр існує не для директора, не для художнього керівника і навіть не для акторів. Театр існує для мешканців міста, які утримують його за свої податки. Неприпустимо, щоб наші з вами гроші йшли в нікуди і працювали на скандали, авантюри, зрив вистав».

Олексій Коломійцев, який уже повернувся з Одеси, розповів журналісту “ВЗ”, що у вівторок, 11 серпня, відбудеться його представлення творчому колективу театру, як нового художнього керівника. “Відбудуться збори трудового колективу, — сказав він. — Згідно із рішенням комісії, я переміг у конкурсі на посаду художнього керівника, комісія легітимна, кворум був. Хто не згідний — будь-ласка, до суду. “Номер” із двома списками конкурсної комісії влаштувала сама Ірина Магдиш. Так званий “другий список” — це список мерії. Пані Магдиш має талант дезінформувати суспільство. Зараз у театрі ситуація парадоксальна: три директори — я, в.о. директора Геннадій Рассказов і т. в. о. директора Микола Павлів. Ця людина не має жодного стосунку до мистецтва. Як він збирається відкривати сезон? Функціонери міськ­ради за моєї відсутності увірвалися у мій кабінет, вилучили печатку, опечатали кабінет.  Думаю, вони мають план: перекантувати театр до кінця року, показати, що він не функціонує, і під цим приводом відкрити тут якийсь “культурний центр”, який працюватиме на грантах, у якому буде все — починаючи від “сцени сучасної драматургії” і закінчуючи ресторанами і готелями. Усі дії міськради вписуються у цю “концепцію”. Для чого я їм був потрібний? Хотіли показати, що тут сучасний творчий процес, привабити інвестиції. Але не розрахували, що я такий р’яний і не піду по їхньому сценарію...”.