«Мєнти» чи Національна поліція?

Головні засади реформи МВС прописали в коаліційній угоді

Те, що з міліцією, яка перетворилася на громіздку державну структуру, створену ніби спеціально для знущання з людей, слід щось робити, розуміли давно. Після відомих подій 2013 року у Врадіївці (Миколаївська область), де розгнівані міліцейським “бєспрєдєлом” люди пішли на штурм райвідділу, тодішня влада почала готуватися до реформування МВС. Та далі вивчення досвіду іноземних структур “реформи” не пішли.

Під час Революції гідності народ остаточно зрозумів, що на свої податки утримує не охоронців громадської безпеки, а сторожових псів влади. Пізніше тисячі міліціонерів відкрито перейшли на бік зовнішнього ворога України. Питання про необхідність реформування найбільшої в державі силової структури на порядок денний винесла не влада, а народ.

Після перемоги Революції гідності новопризначений міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, відчуваю­чи настрої народу, заговорив про початок реформування міліції. Проте у виступах міністра не вистачало конкретики. “Змінимо акценти з “давати та дахувати” на “служити і захищати”, — виголошував ніби на мітингу міністр. — Змінимо структуру: забираємо все зайве та дивне. Забираємо такі дивні структури, як УБОЗ (управління боротьби з оргзлочинністю. — Авт.), транспортну міліцію, ветеринарну міліцію. Робимо акценти в бік охорони громадського порядку, зміни структури слідчих управлінь... Цей процес — надовго, вистачить не на одного міністра...”.

Прощавай, ДАІ?

Експеримент з реформування міліції вирішили розпочати на базі міліції Львівщини. Керувати експериментом керівництво МВС запросило відомого правозахисника Євгена Захарова. Та ні копійки на проведення експерименту не дали. У Львові кілька разів зібралися разом послухати думки іноземних експертів керівники місцевої міліції та громадські активісти — і по всьому.

Більш конкретним виглядає експеримент, який керівництво МВС почало 1 листопада цього року в Хмельницькому. Там вирішили створити на базі патрульної служби міліції та ДАІ уніфікований патрульний підрозділ. “Цей підрозділ, — пояснив зас­тупник міністра внутрішніх справ Сергій Яровий, — буде створено шляхом об’єднання функцій двох правоохоронних підрозділів: забезпечення охорони громадського порядку, безпеки дорожнього руху, запобігання вчиненню правопорушень. Основна мета експерименту — забезпечити порядок на вулицях міст. Завдяки такому об’єднанню ми збільшимо кількість нарядів на обслуговуваних ділянках та зможемо швидше реагувати на виклики громадян”.

Велосипеда, проводячи експеримент у Хмельницькому, керівники МВС не винаходили. Вони використали досвід Грузії. Там свого часу повністю ліквідували ДАІ, а на базі колишньої автоінспекції створили патрульну поліцію, екіпажі якої відстежують ситуацію на дорогах і охороняють громадський порядок на вулицях міст.

Експеримент у Хмельницькому має завершитися 28 лютого 2015 року.

Поки що задіяні в ньому міліціонери проходять навчання й лише готуються до служби у новоствореному підрозділі. По старому продовжують функціонувати і УБОЗ, і транспортна міліція, з якими обіцяв розпрощатися Арсен Аваков...

Справи розслідуватимуть... детективи

Засади реформування МВС представники патріотичних політичних сил, які пройшли у Верховну Раду, визначили в коа­ліційній угоді. В угоді представники майбутньої парламентської коа­ліції задекларували створення до першого кварталу 2017 року Національної поліції. До цієї структури мають увійти поліція громадської безпеки (сьогоднішня патрульна служба та дільничні інспектори), кримінальна поліція, підрозділи поліції спеціального призначення, судова поліція.

Гострі дискусії останніми роками точилися щодо доцільності функціонування в структурі МВС слідчих підрозділів. Чимало експертів-правознавців і правозахисників переконані, що слідчі не можуть підпорядковуватися начальникові райвідділу міліції. Бо слідчого, який за законом вважає­ться процесуально незалежною фігурою, може викликати “на килим” начальник і наказати негайно завершити розслідування якоїсь справи. Або ж, наводять приклад правозахисники, оперативники карного розшуку затримали невинну людину. Чи визнає це згодом слідчий, який сидить у сусідньому від оперів кабінеті того ж райвідділу?..

Щоб розслідування проводилися неупереджено, без порушення прав громадян, слідчих всіх правоохоронних структур — міліції, прокуратури, СБУ, слід вивести з цих структур і об’єднати в новий державний орган, скажімо, Національне бюро розслідувань. Представники політичних сил, які підписали коаліційну угоду, від цієї ідеї відмовилися. В угоді зазначено, що в структурі МВС мають створити нову службу — інститут детективів. Останні, як сьогоднішні слідчі, будуть розслідувати кримінальні справи.

За новою концепцією, в структурі МВС залишатиметься Національна гвардія. В угоді занотували, що це буде “військове формування в системі МВС із функціями забезпечення правопорядку”. Коа­лі­ціянти домовилися створити в Україні муніципальну поліцію, яка, ймовірно, матиме подвійне підпорядкування — МВС та органам місцевого самоврядування. На базі діючої військової служби правопорядку планують створити військову поліцію, яка підпорядковуватиметься Генштабу Збройних сил.

Аби не забалакали

Коаліційною угодою передбачено, що відчутні кроки реформування МВС почнуть вті­лювати в життя лише у першому кварталі 2017 року. Непоспіх реформаторів дає привід скептикам припускати, що реформування міліції на якомусь етапі можуть спустити на гальмах, отож єдиним результатом реформ стане лише перейменування міліції в поліцію. Як це було в Росії...

Василь Рябошапко, генерал-майор міліції, кандидат юридичних наук

Я багато років прослужив у міліції, отож розумію, що її слід реформувати. В апараті МВС, бачив, служать сотні людей, які відповідають лише за збір з регіонів нікому не потрібних статистичних показників.

Успішне реформування міліції має забезпечувати політична воля вищого керівництва держави. Найбільше міліцію почала вражати корупція за найдемократичнішого президента — Віктора Ющенка. При ньому чи не всі обласні управління міліції очолили колишні керівники підрозділів ДАІ, ВВіР, інших міліцейських “годівниць”. Коли я перейшов працювати в податкову, спостерігав схожу картину і там. Підрозділи податкової міліції доручали очолювати людям, які раніше відповідали за... перевірку роботи касових апаратів! “Не бачили” такі “фахівці” конвертаційних центрів, через які з України вимивалися кошти. Якщо під час майбутнього реформування міліції знову добиратимуть керівні кадри за старими принципами, нічого путнього з цього не вийде.