«Ніхто з водіїв про жінку, яка зламала плече у маршрутці, не знає»...

Журналіст «ВЗ» дізнавалася, як у Львові працює ринок маршрутних перевезень.

До Личаківського відділу поліції надійшло повідомлення від медиків про те, що до них по допомогу звернулася 66-річна львів’янка. У жінки діагностували перелом плечової кістки, забій, гематому колінного суглоба. Зі слів пацієнтки, вона отримала тілесні ушкодження у маршрутному таксі. За цим фактом відкрили кримінальне провадження за ч.1 ст.286 КК України (порушення правил безпеки дорожнього руху, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження). Чи покарають правоохоронці водія маршрутного таксі?

Інцидент з літньою жінкою, як з’ясувалося, трапився у маршрутному таксі №24 (цей маршрут обслуговує перевізник ТОВ “Фіакр-Львів”). Директор компанії-перевізника Степан Коцан переконує, що на підприємстві провели власне розслідування. Ніхто з водіїв про цей випадок не знає. “Ми пропрацювали по кожній машині, — каже директор “Фіакру”. — Такого випадку у нас не було. До нас ніхто не звертався — ні правоохоронці, ні транспортна інспекція”.

Не раз спостерігаю, як “маршрутчики” ганяють по місту (конкуренція у цій галузі явно нездорова). А автобуси, на яких водії влаштовують перегони за пасажирами, “на ладан дихають”. Болюча тема — пільговики, щоразу бачу, як водії-нахаби закривають перед пенсіонерами двері. Невже думають, що пенсія обійде їх стороною? Нещодавній нещасний випадок стався на вул. Шота Руставелі. Під колеса маршрутки на пішохідному переході потрапила 5-річна дівчинка. Дитина, на жаль, загинула. А батьки й досі шукають свідків цієї автопригоди. За маршруткою їхала патрульна поліція. У поліції кажуть, що усі свідчення дали, крім того, зібрали пояснення й інших очевидців трагедії (подали їхні номери мобільних). Останню крапку у цій справі поставить слідство.

На сторінці у “Фейсбуці” “Типова львівська маршрутка” — море повідомлень про “пригоди” маршруток. Скарги на хамство водіїв, неякісні автобуси, які в народі називають не інакше як “душогубки”... Днями на вул.Любінській, 102, загорілась проводка у маршрутці №28. На щастя, ніхто не постраждав. Мало того, що їзда у перекошених автобусах є небезпечною для життя людей (у багатьох так званих міських автобусах і триматися немає за що), додають клопоту пасажирам нахабні кишенькові злодії. Нещодавній випадок трапився у маршрутному таксі у Галицькому районі. До поліції звернулася 23-річна львів’янка. Злочинець вихопив гаманець у неї просто з рук і на вул. Під Дубом втік з маршрутки. Правоохоронці схопили злодія, вилучили 600 грн., які він вкрав, та дві банківські картки.

Міська влада звітує про нові автобуси-тролейбуси, які виходять на маршрути. Проте це крапля в морі! Директор компанії-перевізника “Фіакр-Львів” Степан Коцан каже, востаннє нові автобуси їхня фірма купувала п’ять років тому. На маршрути виїхало п’ятдесят нових “Еталонів” (автобуси, зокрема, пристосовані для людей з інвалідністю). Найстаріший автобус — 2008 року. “Ми хочемо купувати новий транспорт, — каже він. — Але ми хочемо знати, який він має бути. Щоб мати можливість брати участь у тендері. Міська рада нам відповіді на ці питання не дає”.

Запитую директора, чи часто пасажири скаржаться на хамів-водіїв, зокрема пенсіонери? “На перевезення пільгових категорій нам відшкодовують крихти, — пояснює перевізник (точної кількості скарг не може назвати). — Має бути адресна допомога, щоб платили усі пасажири, а держава відшкодовувала кошти тим, хто цього потребує. Чекаємо, що буде введений електронний квиток. Тоді водій буде відсторонений від грошей”.

Голова постійної комісії з питань інженерного господарства, транспорту, зв’язку та житлової політики ЛМР Остап Доскіч каже, більшість колективних скарг надходить саме на водіїв-хамів. Щодо покращення якості автотранспорту, на початку року з міського бюджету виділили понад 200 млн. грн. Ці кошти використають на оновлення міських автобусів-тролейбусів. “Плануємо збільшити у місті кількість саме комунального транспорту, — каже пан Доскіч. — Сьогодні маємо лише близько двохсот таких автобусів. Недобросовісні перевізники, які надають неякісні послуги, змушені будуть піти з міського ринку”.

А тим часом...

Як повідомляє патрульна поліція Львова, на водіїв автобусів (у тому числі маршруток) з початку роботи служби і дотепер складено 1084 протоколи за порушення ПДР. Двадцять постанов складено за керування водіїв автобусів у нетверезому стані. Водії-порушники сплатили 212 тисяч 381 грн. штрафів. (за керування напідпитку — 10 тисяч 200 грн.). Це ще за старими “розцінками”. Відтепер нетверезі водії заплатять 10 тисяч 200 гривень штрафу. Крім того, у них на рік відберуть права.

Коментар для «ВЗ»

Ігор СТУКАЛЕЦЬ,

активний дописувач сторінки «Типова львівська маршрутка»

З позиції пасажира можу стверджувати, що порушень багато. Причиною  є не стільки незнання водіями ПДР, скільки почуття повної безвідповідальності. Суму сплаченого штрафу водій завжди компенсує з «каси», яку збирає з пасажирів. Усім відомо, що ці кошти є тіньовими, їх ніхто не контролює. Нерідко пасажири є свідками того, як водії громадського транспорту не дотримуються елементарних правил посадки/висадки пасажирів, різко рушаючи з місця, не переконавшись у безпечності маневру, а двері зачиняють, коли рушили з місця. У таких випадках пасажири найчастіше травмуються. Практика показує, що у конфліктній ситуації пасажири залишаються зі своєю проблемою наодинці. Щоб отримати хоч якусь компенсацію, доведеться витратити немало нервів і часу. А головне, важко юридично довести вину перевізника чи водія. По-перше, пасажири міських автобусів зазвичай не отримують квитків за проїзд. По-друге, навіть квиток не дає пасажирові права на відшкодування заподіяної шкоди, адже у міських автобусах пасажири не застраховані. Застрахований лише водій та автобус. По-третє, у разі травмування пасажира в автобусі за умови, що цей випадок набув публічності, перевізник усіма шляхами намагатиметься перекинути вину на пасажира. Обурених пасажирів заспокоюють тим, що водію, який порушив правила надання послуг чи ПДР, карають доганою або позаплановим інструктажем. Тож громадськості не можна закривати очі на кричущі випадки порушень прав пасажирів, тим більше, коли під загрозою їхня безпека та здоров’я.