«Безвізове гальмо»

Що стоїть за «вперторогістю» генпрокурора Шокіна, через яку Україна ризикує остаточно втратити довіру Євросоюзу? 

У пристрастях виборчої кампанії дещо загубився скандал, негативна розв'язка якого для України може коштувати їй не лише фінансової підтримки від Євросоюзу, а й відкладеного у довгу шухляду питання щодо безвізового режиму з ЄС. Проте затишшя було недовгим. Стараннями Генпрокуратури і МЗС скандал вибухнув з подвійною силою. І хоча в обох структурах від міжусобиць на ґрунті зриву євросоюзівських вимог відхрещуються, документально підтверджені факти свідчать про те, що конфлікт давно вийшов за межі Михайлівської і Різницької. Шок до Брюсселя докотився. Однак ще більше шокує те, що на Банковій вдають, наче нічого не сталося. Так, ніби на кону — якась дрібничка, а не «безвізові» очікування 43-мільйонної країни.  

Оціночна місія Європейської комісії підтвердила, що Україна «продемонструвала суттєвий прогрес» у більшості питань щодо Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), запевнив президент Петро Порошенко на спільному з латвійським колегою вівторковому брифінгу. Там же згадав і про одне з ключових зобов'язань України перед ЄС, за виконанням якого у Брюсселі стежать особливо прискіпливо. «Хочу запевнити, що процедура призначення антикорупційного прокурора буде прозорою та незалежною, і з цим призначенням нарешті розпочнеться повноцінна робота Антикорупційного  бюро — основного органу боротьби з корупцією», - наголосив Порошенко. 

Здавалося б, нічого дивного: Гарант гарантує виконання зобов’язань України перед Євросоюзом. Ось тільки робив це Порошенко, знаючи, що хтось у цей момент тримає величезну дулю у кишені. І цей хтось значно ближче до Банкової, ніж клятий «кремлівський карлик», якому зближення України з ЄС — як кістка поперек горла. Виконавець кишенькової фіги для Брюсселя — генпрокурор Віктор Шокін. Це через його безпринципну принциповість  європейські дипломати вкотре дивляться на Україну квадратними очима. А  Україна вкотре на межі того, щоб замість кроку вперед на шляху до євроінтеграції відкотитися на кілька кроків назад. 

Що, спитаєте, має генпрокурор до «безвізового плану» і як може докластися до його зриву? У тому то й проблема, що має і ще й як може! Руйнівні ниточки тягнуться до нашумілої історії з шокінським вибором прокурорів, яких «генеральний» делегував у комісію з відбору кандидатів на адмінпосади (у тому числі і на головну — антикорупційного прокурора) до Спеціальної антикорупційної прокуратури (САП). Так звана четвірка Шокіна для багатьох стала шоком. З їхніми біографіями, мовляв, цих діячів не у конкурсну комісію, а самих під «корупційний рентген» треба. Таку реакцію спровокували звинувачення на адресу шокінських «посланців» у незаконному збагаченні.   

Претензії до «чудової четвірки» не залишилися непоміченими у Брюсселі.     Ще у вересні представництво Європейської комісії оприлюднило на своїй сторінці у Facebook заяву посла ЄС в Україні Яна Томбінського з реакцією на  скандал щодо прокурорської квоти у конкурсній комісії з відбору кандидатів до САП. «Експертна спільнота та представники громадянського суспільства висловили обґрунтоване занепокоєння щодо призначення членів комісії, зроблених Генпрокуратурою», - заявив Ян Томбінський.

За інформацією «Європейської правди», окрему «петицію» посол ЄС в Україні надіслав МЗС. «На думку експертів, опубліковану у звіті за результатами візиту до України 31 серпня - 4 вересня, процес обрання Спеціальної антикорупційної прокуратури має ризик стати високо політизованим та надавати надмірно високий рівень впливу Генеральному прокурору України», - йшлося у листі з вимогою не лише замінити одіозну «четвірку Шокіна», а й змінити Закон «Про прокуратуру» - так, аби не виникало сумнівів щодо процедури відбору кандидатур до САП.

Але «генеральному» претензії, озвучені європейським послом, - до лампочки. Більше того, Шокін, не кремпуючись, видає бажане за дійсне, переконуючи, що занепокоєння Брюсселя — лише чиїсь хворобливі фантазії. Та якщо позиція (точніше — неприваблива поза) «генерального» після скандалів з одіозною четвіркою і «діамантовими прокурорами» вже мало кого дивує, то «підтакування» Шокіну з Банкової викликає чимало запитань. І примножуються вони відтоді, як президент особисто, на вересневому засіданні Нацради реформ озвучив шокінську ахінею про відсутність перешкод для проведення конкурсу до САП . За інформацією «Європейської правди», заяву про відсутність зауважень щодо «четвірки Шокіна» Петро Порошенко зробив, посилаючись на переговори «генерального» з Яном Томбінським.

З вищесказаного напрошується два висновки: або генпрокурор напустив на президента гіпнозу, змусивши повірити у байку про брюссельське схвалення, або Порошенко чогось недоговорює.

Якщо вірити у гіпнотичні здібності Шокіна, то їм навіть маститий Кашпіровський позаздрити може. Це ж якого туману треба було напустити, щоб через нього ні караул-листи з Брюсселя, ні застереження від МЗС на президента не подіяли. У МЗС на папері виклали претензії Євросоюзу (ті, на яких наголошував посол ЄС в Україні), а на Банковій, наче нічого не сталося, звітують про задоволеність ревізорів  з ЄС виконанням Україною Плану  дій з візової лібералізації. Інформаційний простір гуде через «кримінальну вендету», яку Шокін оголосив МЗС у відповідь на міністерську «тєлєгу» про загрозу зриву ПДВЛ стараннями «генерального», а Порошенко ніби ні сном ні духом про це.

За антишокінську «тєлєгу» на Різницькій розцінили матеріали, які МЗС підготувало до засідання Нацради реформ (відбулося 19 жовтня). У документах ніякої Америки не відкрили, виклавши все ті ж застереження ЄС щодо «шокінської четвірки» з вимогами замінити її. Проте генпрокурор у відповідь ледь не антидержавний переворот МЗСу інкримінував. «Європейська правда» оприлюднила лист за підписом Шокіна, в якому той грозиться кривдникам кримінальним покаранням. «З огляду на те, що у діях осіб, які готували та розповсюджували вказану інформацію, вбачаються ознаки правопорушення, спрямованого на підрив авторитету органів державної влади, для прийняття рішення про наявність в їхніх діях складу кримінальних правопорушень, прошу терміново надати інформацію, на підставі яких документів та за погодженням з якими службовими особами були включені вищезазначені пропозиції (про заміну «шокінської четвірки» у конкурсній комісії з відбору кандидатів на посади у САП до 23 жовтня. - «ВЗ»), яким чином визначалися строки та критерії щодо осіб, яких необхідно включити до складу конкурсної комісії, а також, хто з відповідальних осіб міністерства готував та розповсюдив їх на Національній раді реформ», - йдеться у листі Шокіна до міністра закордонних справ Павла Клімкіна. У цьому ж посланні генпрокурор заявив, що озвучені міністерством вимоги суперечать Закону «Про прокуратуру», за яким очільник ГПУ має право самостійно визначати своїх делегатів до складу конкурсної комісії. Причому жодних критеріїв для відбору цих осіб законодавством не передбачено.    

Але, судячи з того, які кандидатури до складу конкурсної комісії пройшли генпрокурорський «фейсконтроль», критерії таки є. Тільки у Шокіна вони — свої. І на те, що думають про ці критерії ті, хто від них у шоку, Шокіну начхати. Чому на таку неадекватність, яка може вилізти Україні боком, не реагує президент? Це питання зависло над головою Порошенка дамокловим мечем. І хочеться сподіватися, що відповіддю на нього не стануть підозри, озвучені головою правління Центру протидії корупції Віталієм Шабуніним, який написав на своїй сторінці у Facebook: «Порошенко і Шокін зривають безвізовий режим з ЄС. І начхати обом на всіх нас. У них та їхніх родин проблем з поїздками в ЄС немає і не буде. Для Порошенка набагато важливіше призначити контрольованого антикорупційного прокурора».

Думки з приводу

Сергій ЛЕЩЕНКО, народний депутат

Питання Шокіна стає проблемою національної безпеки. На кону - незалежність антикорупційного прокурора та безвізовий режим з Євросоюзом.

Тарас БЕРЕЗОВЕЦЬ, політолог

Є серйозна проблема у відносинах з ЄС. Якщо її не вирішити швидко, безвізового режиму до кінця року Україні не бачити. 

Дарія КАЛЕНЮК, виконавчий директор Центру протидії корупції

Немає сенсу апелювати до Шокіна, треба апелювати до президента. Президент повинен помітити, що Шокін робить щось зовсім неадекватне. І перше, що він має зробити, - це переконати Шокіна замість четвірки корупціонерів зі старої системи призначити достойну четвірку.