Передплата 2024 «Добрий господар»

Людина з космічним розумом

Те, що іншим здається фантастикою, Ілон Маск віртуозно втілює у життя

“У 2024 році компанія SpaceX відправить людей на Марс. Перші дослідники висадяться на Червону планету через рік, у 2025-му”. “Компанія Tesla вирішила проблему безпілотних автомобілів. Через три роки більшість авто зможуть пересуватися дорогами без водія”. “У США пройшли випробування двигуна вакуумного поїзда Hyperloop. Спеціальні капсули переміщатимуться у трубі, з якої викачали повітря, зі швидкістю 1200 км/год. Це — швидше, ніж летіти літаком!”. Ці фантастичні задуми будуть втілені у життя. Ілон Маск не з тих людей, що кидають слова не вітер. У рейтингу світових багатіїв, за версією Forbes, геніальний винахідник займає 94-ту позицію. Видання Esquire включило його ім’я у перелік 75 найвпливовіших людей світу ХХІ століття. Статки 44-річного Маска оцінюють у 12,3 млрд. доларів. Він став кумиром мільйонів. Як замкнутому хлопчині, який виріс у небагатій сім’ї, вдалося збудувати цілу імперію?

Програмістом став… у 10 років

Ілон з’явився на світ у ПАР, звідки родом його батько Ерол, інженер-механік за фахом. Мама — канадійська модель. Кар’єру Мей почала у 15 років. Зараз їй — 68, і вона досі знімається у рекламних кампаніях таких потужних світових брендів, як Revlon та Clinique.

Коли Ілону було дев’ять років, його батьки розлучилися. Мей разом із дітьми (у мільярдера є ще молодші брат і сестра) перебралися у Канаду. Ілон вирішив залишитись із батьком. Ходили чутки, що татко “переконував” сина у доцільності такого рішення... стусанами. Зараз Ілон не підтримує стосунків із батьком, і його діти жодного разу не бачилися з дідом.

У школі із замкнутого хлопчика знущалися (в одному з інтерв’ю мама зізналася, що у дитинстві в Ілона підозрювали аутизм). Одного разу однокласники спустили хлопця зі сходів і відлупцювали так, що він знепритомнів. У 2013-му Ілону робили ринопластику — через перенесені у дитинстві травми у нього виникли проблеми із диханням. Не дивно, що його найкращими друзями стали книги (у вихідні міг прочитати 4-6) та комп’ютер. У 10 років Ілон захопився програмуванням. У 12-ть розробив гру Blast Star і продав її за 500 доларів. На ці гроші придбав... акції фармацевтичної компанії, за розвитком якої стежив через газети. Акції згодом збув за кілька тисяч доларів. Цих коштів вистачило, щоб у віці 17 років покинути ПАР і перебратися у Канаду.

Подарував мамі іграшковий будиночок і пообіцяв, що купить справжній

Отримавши канадське громадянство, Ілон навчається у Королівсьому коледжі у Кінгстоні (провінція Онтаріо), після чого переводиться у Пенсильванський університет (США), де здобуває два наукові ступені — бакалавра фізики, а за рік інтенсивного навчання - бакалавра економіки. У 24 роки ставить перед собою амбітну мету - здобути ступінь доктора наук у галузі прикладної фізики. Він переїжджає у Каліфорнію, але через два дні навчання у Стенфордському університеті... забирає документи.

Разом зі своїм на рік молодшим братом Кімбелом Ілон засновує компанію Zip2, яка спеціалізується на розробці програмного забезпечення для фірм (їхнім клієнтом була навіть газета The New York Times). Своє­му успіхові брати мають завдячувати мамі. Кожні шість тижнів вона провідувала дітей і намагалася допомогти їм із бізнесом, зокрема складала бізнес-план і створювала презентацію для інвесторів.

Щоб поставити дітей на ноги, жінка змушена була одночасно працювати на п’яти роботах — вела модельні курси і майстер-класи зі здорового харчування, працювала дієтологом. «На першу зарплату купили килим на підлогу, щоб сидіти на ньому. На другу придбали Ілону комп’ютер. Він працював за ним на підлозі, бо ні стільця, ні стола у нас не було», - згадує Мей. Донька Тоска після школи йшла продавати у магазин, а Ілона мама прилаштувала у Microsoft, де працював чоловік її колеги. Аби сини могли оплатити оренду офісу та закупити необхідне обладнання, віддала їм свої заощадження (10 тис. доларів). На день народження діти подарували мамі іграшковий будиночок та іграшкову машинку і сказали, що коли-небудь куплять справжні. Свого слова дотримали.

Інтуїція Ілона ніколи не підводила

У 1999 році розкручену компанію Zip2 викупив виробник софту Compaq за 307 млн. доларів. Ілон отримав з продажу стартапу 7% (22 млн. доларів). На той момент його поглинула нова ідея — створення системи електронних переказів, яка би склала конкуренцію звичним паперовим платежам і зменшила час переказу з кількох тижнів до кількох хвилин. Так «народився» проект X.com, який згодом злився з компанією Confinity, одним із напрямів роботи якої був PayPal. Та коли надумав перейменувати X.com у PayPal, рада директорів усунула його із посади. Однак інтуїція не підвела Ілона. У 2001 році PayPal стала основною платіжною системою на торговому майданчику eBay. Через рік eBay викупив PayPal за 1,5 млрд. доларів — попри те, що криза доткомів (компаній, що працюють виключно в Інтернеті) була у самому розпалі. На продажу акцій заробив 165 млн. доларів. Коли його витурювали з X.com, Ілон уже знав, чим буде займатися далі.

Якщо Земля стане непридатною для життя…

Отримавши достатню суму для запуску чергового проекту, Маск змінює громадянство на американське і створює SpaceX — компанію, що конструює ракети-носії для транспортування вантажів і астронавтів. Бізнесмен ставить за мету здешевити космічні перевезення у 10 разів. Однак після трьох невдалих запусків першої ракети Falcon 1 існування SpaceX опиняється під загрозою. Якщо четвертий запуск буде невдалим, компанію оголосять банкротом! Але ракета таки вивела вантаж на орбіту. У 2008 році Маск укладає контракт із NASA на 1,6 млрд. доларів. Маск, великий прихильник наукової фантастики (один із його улюблених авторів — Айзек Азімов), впевнений: рано чи пізно життя вийде за межі планети. Або людство вимре. «Нас можуть знищити астероїд, супервулкан, штучно створений вірус, випадкова поява мікроскопічної чорної діри внаслідок наукового експерименту, катастрофічне глобальне потепління або ще якась невідома на сьогодні руйнівна технологія”, - припускає. Першу ракету з людиною Маск планує відправити на Марс у 2024 році. Без людини — ще раніше, у 2018-му. Якщо пробний політ пройде нормально, такі ракети запускатимуть кожні 26 місяців. До Червоної планети добиратимуться за півтора року. “Не заздрю першопрохідцеві, який ступить на Марс. У нас не буде можливості повернути його на Землю. У договорі ця деталь прописана дрібним шрифтом. Тож якщо збираєтеся вмирати, Марс — непоганий вибір”, - жартує винахідник. Раніше Маск заявляв, що останні дні свого життя планує провести на цій планеті. Чоловік жодного разу не був у космосі і розраховує відправитися на орбіту Землі у найближчі 4-5 років.

Tesla завойовує авторинок

Займаючись розширенням життєвого простору людства, амбітний підприємець паралельно стає співзасновником SolarCity — компанії, що займається розробкою сонячних батарей, покликаних протистояти глобальному потеплінню, і приєднується до молодої компанії Tesla Motors. Невтомний винахідник не тільки бере участь у розробці електрокарів, а й займає крісло голови ради директорів. Він «вливає» у перспективну компанію 7,5 млн. доларів. Швидкі, маневрені і безпечні машини Tesla завойовують автомобільний ринок.

Перший електричний спорткар Tesla Roadster з’явився у 2006 році. Продавали його до 2012-го. Компанія випустила 2,5 тис. машин цієї моделі. Наступником стала Model S — найбільш упізнавана і популярна модель Tesla Motors. За перший місяць компанія продала 4,7 тис. екземплярів цього авто!

Удосконалена модель Tesla Model X надійшла у продаж торік. Тоді ж компанія анонсувала вихід Model 3. Аби здешевити екологічне авто, Маск вилучив опцію безкоштовної зарядки електрокара на станціях Supercharger. Власники нової моделі змушені будуть або доплачувати за цю послугу, або заряджати автомобіль вдома чи на роботі. Коштуватиме таке авто у межах 35 тис. доларів. З «повним баком» на ньому можна буде проїхати 320 км. Компанія також будує завод з виробництва акумуляторів у Ріно (штат Невада, США). По цілій країні відкриває фірмові “суперзарядки” - станції для живлення електрокарів, де зарядити авто можна безкоштовно (однак треба чекати не менш як 40 хвилин), або купити за 60-80 доларів заряджений акумулятор. Такі станції невдовзі мають з’явитися у Європі.

Потяг — швидший за літак!

У 2013 році Маск запустив новий проект Hyperloop. Мрія Ілона - створити вакуумний поїзд, який буде доставляти пасажирів і вантажі до місця призначення швидше, ніж це роблять зараз літаки. Над землею на висоті 20 м розміщуватиметься трубопровід, по якому будуть переміщатися спеціальні капсули завдовжки 25-30 м. Залежно від місцевості, суперпотяг розганятиме швидкість від 480 до 1220 км/год. Уряд Словаччини вже підписав угоду з Hyperloop Transport Technology і анонсував будівництво надсучасної дороги, яка сполучить Братиславу і Будапешт.

У пов’язаних із Маском компаніях працюють близько 23 тис. осіб. Вартість його часток у всіх бізнесах оцінюють у 10 млрд. доларів, але жоден із них не приносить такого бажаного для всіх підприємців прибутку. “Ілон перейняв мої погляди на життя. Йому не потрібні яхти і дорогі речі. Він жив у складних економічних умовах і не звик до розкоші. Його мета — використовувати знання фізики, аби зробити світ кращим. Гроші ніколи не мали для нього значення”, - каже мама Ілона.

Однак злі язики стверджують: Маску вдається втілити свої задуми у життя, бо його підтримує американський уряд. Влада субсидує 30% вартості створення сонячних батарей SolarCity за рахунок податкових пільг. Із федерального казначейства США компанія отримала півмільярда доларів.

Школа Маска

Розуміючи, що вічно жити не буде, Маск вирішує поділитися своїм досвідом. Торік відкрив свою школу Ad Astra (“До зірок”). Навчальний заклад - засекречений. Він не має навіть сторінки в Інтернеті. Класи — відсутні. Діти різного віку відвідують однакові заняття. Завдання викладачів — виявити здібності дитини і розвинути їх. Наразі у цій школі навчаються 14 учнів — його власні діти та діти співробітників зі SpaceX.

«Школи займаються не тим, чим треба, - переконаний Ілон. - Школярам потрібно розповісти про проблему і способи її вирішення, а не тільки про інструменти. Коли вчитель пояснює, як працює двигун, він розповідає учням про гайкові ключі і викрутки замість того, щоб дати дітям двигун і попросити його розібрати. Для цього, звісно, знадобиться викрутка. Потреба в інструментах стає очевидною, а вся увага зосереджується на завданні».

Схожі новини