Занедбаний костел став Пантеоном пам’яті українських Героїв
Напередодні Дня захисників України тут молилися за українське військо і освячували нові ікони Левка Скопа
Про іконописця Лева Скопа знають не лише в Україні, а й далеко за її межами. І не лише поціновувачі сакрального мистецтва. На його образочки чекають захисники України. Він постійно їздить на передову і роздаровує іконки, які служать оберегами нашим доблесним військовим. Лев Скоп невтомно малює щодня. Йому не треба створювати спеціальних умов для творчості, бо малює і у майстерні, і в окопі. Він не чекає, коли прийде Муза, бо його Муза — це кожен захисник і захисниця, які боронять волю і незалежність нашої держави.
За тисячі образів, які створив іконописець, його, мабуть, також колись занесуть до лику святих. Навіть на зйомках фільму «Довбуш», у якому пан Левко зіграв священника, до нього підходили місцеві жіночки з проханням: «Отче, можна висповідатися?».
Левко Скоп разом з отцем Василем Полянком відродили зруйнований храм у селі Новошицях, що на Дрогобиччині. Отець Василь з Митцем і громадою навколишніх сіл перетворили 100-літній костел, що став розвалюхою, на Пантеон пам’яті українських Героїв. Напередодні Дня захисників України вже у теперішньому храмі Архістратига Михаїла, у Новошицях, відбувся Молебень за наших захисників та освячення нових образів іконописця Лева Скопа.
Костел збудувала у 1925 році нечисленна римо-католицька громада за проєктом одного з провідних на той час львівського архітектора Владислава Дердацького. 12 січня наступного року храм освятили, і він став костелом Святого Казимира. Як пише Вікіпедія, кошти на будівництво храму дав пан Штілецький.
З приходом до влади у 1939 році більшовиків костел закрили. З 1957 року його використовували як колгоспний склад міндобрив. Наприкінці 80-х років пожежа знищила дах храму. І тривалий час святиня перебувала у стані руїни…
Левко Скоп познайомився з отцем Василем під час поїздки на схід.
— Я коли вперше зайшов у цей храм, був шокований, — каже Лев Скоп. — Отець з громадою перекрив дах, зробив стяжку, вставив вікна і двері, і молився у цьому храмі два рази на рік — за урожай, який зібрали, і наступну Службу Божу — перед посівом, щоб Бог дав добрий врожай. Отець храм врятував. Одного разу я також приїхав на Службу за врожай. То було перед початком великої війни. І я в уяві «намалював» свої мрії: зробити тут собор чудотворних ікон України. Але потім передумав. І запропонував отцю зробити тут храм пам’яті загиблих за Україну наших хлопців і дівчат. Отець каже: «Та добре, але де ми візьмемо гроші?». Відповідаю: «Отче, грошей нема і не буде».
Щоб робити Пантеон пам’яті на офіційному рівні, поїхали до владики Дрогобицько-Самбірської єпархії отця Григорія Комара і розповіли про свій задум, сказали, що ліва стіна у храмі все ж таки буде присвячена чудотворним іконам. Те, що на них чекало попереду, Лев Скоп розповідає з неабияким захопленням. У двох церквах Дрогобича робили ремонт, і дошки з дзвіниць ХVІІ століття (про що свідчила набита на них дата) викинули і набили нові! Гора «непотрібних» дощок лежала у подвір'ї церкви Воздвиження. І тоді ту гору 400-літніх дощок завезли у майстерню Митця.
— Я подумав: мені того матеріалу до смерті вистачить, — усміхається пан Левко. — Аж тут ідея з Пантеоном — ми ті дошки обробили, і половина ікон, які зараз є у церкві Архістратига Михаїла, намальовані на тих унікальних дошках ХVІІ століття. Першою іконою, яка «оселилася» у храмі, була Самбірська чудотворна ікона, яку освятив сам владика Григорій. Це було на Різдво перед широкомасштабним вторгненням…
Ікони у храмі з’являлися одна за одною. Колишній занедбаний костел перетворився на справжній Пантеон воїнів, полеглих у різні періоди боротьби за свободу та незалежність України, і став чи не єдиним таким в Україні. Відтак храм з кожним днем наповнюється новоствореними іконами, оздобленими хоругвами та українськими прапорами. Зліва, як і мріяв художник, чудотворні ікони, а справа — близько 30 святих.
Хлопці і дівчата, які кладуть голови на війні, мають ті самі імена — Василь, Роман, Тарас… І ми закріпили скло, а під ним будуть списки, до прикладу, Василь і прізвище, а також Qr-код про загиблого Героя. Мій брат Орест також захопився нашою ідеєю, багато чого нам підказав. Він робитиме вітражі і намалює п’ять круглих ікон, які будуть на хорах.
За словами Левка Скопа, навіть отець Василь Полянко почав малювати ікони. Одну з них вже повісили у храмі. А репродукції з ікон Тетяни Думан — покійної дружини Левка Скопа — на хоругвах у храмі.
Левко Скоп з отцем Василем мріяли, щоб у храм приходили воїни і волонтери, приїжджали звідусіль родинами. І мрія здійснюється.
Коли я приїхала на Молебень, що відбувся у Пантеоні пам’яті напередодні Дня захисників України, також була вражена. Храм, який імперія зла колись перетворила на склад міндобрив, ожив, щоб увічнити пам’ять тих, хто поклав життя за Україну в боротьбі з путінською росією. Тут не просто намолене місце, де з усіх стін на тебе дивляться добрі очі святих, у церкві по-домашньому затишно і тепло.
Молебень служили декан Мокрянський отець Степан Гладьо та отець Василь Полянко, а також отець Йосип Славич, капелан Андрій Смольський, диякон Олег Федунишин. Бойовий капелан Віталій Грицюк з Чернівців заспівав повстанську пісню під власний акомпанемент на гітарі «Йшли селом партизани». Не лише капелан Віталій здивував гостей гарним голосом, а й сам «господар» храму — отець Василь. Гімн України, яким завершився Молебень, він заспівав так, що аж «мурашки» бігали по спині. Ба більше! Отець ще й грає на піаніно. Він написав пісню, яку присвятив Левкові Скопу, і сам собі акомпанував на піаніно, що стоїть у кутку храму.
Щоб помолитися за українських захисників, до Пантеону пам’яті приїхало багато гостей, серед яких мер Трускавця Андрій Кульчинський з дружиною — бойовим медиком Наталією, волонтери Іван Жук, Лілія Кобільник та Галина Токарчук, генерал у відставці Віктор Власенко та багато інших друзів і парафіян, а також дітей, які виконали кілька пісень для гостей.
Через кілька днів художник разом з отцем Василем знову їдуть на схід. Там на них чекають…