Передплата 2025 «Добрий господар»

«Нападом сотні УПА на костел керував такий собі Василь Левочко. Через рік з’явився в мундирі капітана нквс…»

Волинську трагедію 1943 року значною мірою спровокували совіти, вважає історик Богдан Гудь

Богдан Гудь. Фото Катерини МОСКАЛЮК
Богдан Гудь. Фото Катерини МОСКАЛЮК

Останніми місяцями відчутно піднялася температура польсько-українських відносин. Деякі політики у Варшаві зробили гострі заяви щодо Волинської трагедії 1943 року. Мовляв, якщо українці не визнають своєї вини, їм не бачити ні ЄС, ні НАТО… Чому у складний період війни поляки порушують проблему, яка здатна зруйнувати приязні відносини між нашими народами й зіграти на руку ворогові? Відповіді на це та інші запитання ми хотіли почути від авторитетного фахівця українсько-польських відносин — професора Львівського національного університету ім. І. Франка й Варшавського університету, доктора історичних наук Богдана Гудя, автора книги «Від Люблінської унії до волинських масакр».

— Важко сказати, чим саме зумовлено таку гостру реакцію наших сусідів на давні історичні події, — каже науковець. — Прав­доподібно, багато що криєть­ся у внутрішній політиці Поль­щі й пов’язане з боротьбою між різними угрупованнями поль­ського політикуму — тобто між правлячою та колишньою коалі­ціями. Очевидно, даються взна­ки й майбутні президентські вибори в Польщі, які або дозво­лять сучасній коаліції зміцнити владу, або ж похитнуть її стано­вище, якщо главою держави ви­беруть представника «правиці».

Для розуміння того, що від­бувається у польсько-україн­ських відносинах, треба мати повну картину. До нас доходять певні уривкові дані про якісь непорозуміння на найвищому рівні, про начебто не дуже ко­ректну розмову президента Зе­ленського з главою МЗС Польщі Сікорським. Зрештою, може­мо порівняти частоту зустрічей президентів України та Поль­щі у перший період війни й зна­чне охолодження їхніх стосунків останнім часом…

— Як на державному рів­ні раз і назавжди дійти згоди з нашими сусідами у волин­ському питанні, як перегор­нути цю складну сторінку і припинити взаємні докори?

— Повного порозуміння, на­певно, ніколи не буде. Тому що погляд українців і поляків на нашу історію є діаметрально протилежним. Я завжди закли­каю пам’ятати крилату фразу знаного польського інтелектуала Юзефа Мацкевича «Тіль­ки правда є цікавою». Тільки на правді можемо збудувати наші дружні взаємовідносини. Бо, як казав Папа Римський Іван Павло І І, «правда вас визволить».

Однак правда повинна ви­зволити не тільки українців, а й поляків. Якщо хочуть порозу­міння з українцями, змушені бу­дуть переглянути складні сто­рінки наших взаємовідносин, пам’ятаючи, що «білих і пухнас­тих» не буває… Так само і укра­їнці повинні прийти до розумін­ня того, що поки в нашій землі лежатимуть тисячі останків не­похованих жертв протистояння поляків і українців у роки Другої світової війни, не зможемо вва­жати себе християнами до кін­ця. Бо християнський обов’язок — забезпечити це поховання.

Які б не були непорозумін­ня на найвищому рівні, має­мо розуміти, що коли зніметься проблема, яка стосується со­тень тисяч поляків і українців, це значно зблизить наші пози­ції. У нинішній складний період війни повинно спрацювати по­чуття самозбереження. Йдеться про «союз зі страху» — як образ­но можна назвати, наприклад, Варшавський договір 1920 року. Власне цей «союз зі страху», коли страх є доброю платфор­мою для порозуміння, повинен визначати, в якому напрямі ру­хатися обом нашим країнам.

За словами відомого укра­їнського еміграційного істори­ка Івана Лисяка-Рудницького, який оцінював волинські по­дії, «озвіріння було по обидва боки». Якщо цього не зрозуміємо, буде дуже важко погодити наші підходи до того, що стало­ся у 1943−1944 роках на теренах Волині й Східної Галичини.

— Що, на вашу думку, при­звело до тих страшних на­слідків? Чи можна було цим «масакрам» запобігти?

— Я займаюся досліджен­ням ґенези «волинських подій» і не погоджуюся з тим, що жи­телі волинських сіл 1943 року були «одурманені» націоналіс­тичною пропагандою та ідеоло­гією. Натомість нагадую нашим сусідам, що Волинь, починаючи від кінця ХVIII століття, перебу­вала під впливами спочатку ро­сійської імперії і польських зем­левласників, а пізніше — Другої Речі Посполитої і комуністичних структур, які активно розвива­лися на теренах колишньої Во­линської губернії. Напередодні Першої світової війни всі жителі Волинської губернії, тобто «ве­ликої Волині», включно із Жи­томирщиною, були вписані до «Союзу русского народа», або інакше — «чорної сотні». На Пра­вобережній Україні (у Волин­ській, Подільській, Київській гу­берніях) в рядах «чорної сотні» було близько 500 тисяч бойо­виків, своєрідних «тітушок», за­вжди готових до погромів. Це під їхнім керівництвом у 1917−1918 роках українські селяни зрівняли із землею квітучу зем­леробську цивілізацію, яка існу­вала на Правобережжі. Це було те, що я назвав у одній зі своїх книг «загибеллю польської зем­левласницької Аркадії».

Свого часу сотник УСС Дми­тро Вітовський і відомий пись­менник Улас Самчук зазнача­ли, наскільки темною, забитою у ті часи була Волинь. Націо­нальної самосвідомості там не відчувалося. Вітовський 1915 року намагався агітувати волин­ських дядьків вступати у ряди Січових стрільців, щоб бороти­ся за Україну, але почув від них: «А-а-а, було би лучше, якби ро­сія повернулася. Тоді землі було б, може, більше. І водка потані­ла би…». Різниці між руськістю і «русскостью» вони не помічали. Тому 1920 року волинські дядь­ки в рядах совітської Першої кін­ної армії воювали проти поляків. Воювали так завзято, що здиву­вали навіть бувалих будьонівців. Про це у своїх спогадах писав більшовицький комісар Ісаак Бабель…

У міжвоєнний період на Во­лині розвивалася комуністична агітація. Націоналістичних впли­вів, по суті, не було. Як згаду­вав відомий комуністичний діяч, а пізніше радянський дисидент Данило Шумук, 1934 року у Ко­вельській тюрмі сиділо 200 в’язнів, з них 196 — комуністи!!! Ще 1925-го комуністи напрацю­вали план «другої пролетарської революції» на Волині. Цей план передбачав знищення поль­ських поселень та їхніх жителів і приєднання Волині до радян­ського союзу. Особливо заго­стрилася антипольська агітація у 1939−1941 роках, коли на ці те­рени прийшла червона армія. Її, до речі, місцеве населення зу­стрічало тріумфальними арка­ми й гаслами «Слава Сталіну!», «Слава Ворошилову!», «Слава Тимошенкові!» (маршал срср Семен Тимошенко — радян­ський воєначальник, у вересні 1939-го очолював Український фронт під час вторгнення до Польщі, внаслідок якого терито­рії Галичини, Волині та теперіш­нього заходу Білорусі були при­єднані до срср. — Авт.).

Розчарування прийшло швидко. Але оці комуністич­ні впливи, безперечно, форму­вали антипольські настрої. Що цікаво: і антипольська більшо­вицька, і українська націоналіс­тична пропаганда, яка розви­валася з другої половини 30-х років, мали спільну мету. Кому­ністи казали волинянам: якщо хочете домогтися соціально­го визволення, треба знищи­ти гнобителів — поляків. Своєю чергою, націоналісти казали: якщо хочете здобути Українську державу, треба знищити тих, хто не дає вам жити у національній державі. Тими, хто «не давав», знову ж були поляки…

1943 року один із діячів УПА у своєму рапорті центральному проводу писав: волинський се­лянин нібито хоче незалежної Української держави, але бачить її у дуже специфічний спосіб — як шматок кращої землі ближче до села і як черевики на ногах сво­єї дитини. Власне оцю «зазем­леність» волинського селянина націоналісти використовували способом, подібним до більшо­вицького. 1943-го Клим Савур підписав так званий земельний декрет УПА, згідно з яким зем­лю колишніх польських землевласників і колоністів-осадників передавали волинським селя­нам. Так було повторено крок «таваріща лєніна» 1917 року, його декрет про землю…

— Кажуть, у польських архі­вах є документи, які свідчать на користь українського трак­тування волинських подій…

— В Архіві нових актів і у бібліотеці Варшавського універ­ситету є звіти польського підпіл­ля, а у них знаходимо дещо іншу версію розвитку подій на Воли­ні 1943 року. Польські дослід­ники твердять, що все розпо­чалося після поразки німців під сталінградом. Тоді, мовляв, ке­рівництво УПА вирішило при­скорити хід подій, боротьбу за незалежну Українську державу. А от у тих документах вказано, що поштовхом до загострення ситуації став конфлікт між емі­граційним урядом Другої Речі Посполитої у Лондоні і радян­ським урядом. Польський уряд заявив, що співпрацюватиме із совєтами тільки на основі кор­донів 1 вересня 1939 року. Со­вєти ж у заяві тасс відповіли, що поляки — імперіалісти, і тому, мовляв, треба захищати право «єдинокровних братів українців і білорусів» жити у національних державах. Після цього ситуація загострюється…

Те, що відбувалося на Воли­ні, свідчить про дуже сильну ін­фільтрацію українського підпіл­ля агентами радянського нквс. Про це писала діячка ОУН Ма­рія Савчин («Марічка») у сво­їх спогадах. Про це мені розка­зував і пан Яблонка, колишній працівник музею Юзефа Піл­судського у Варшаві, виходець із Кременеччини. Зі слів цьо­го історика, його земляки стар­шого віку згадували, що 1943 року в околицях Кременця від­бувалися таємні зустрічі ен­каведистів зі своїми агентами в УПА. Крім того, достеменно знаємо, що нападом сотні УПА на костел у Порицьку (тепер — Павлівка) керував такий собі Василь Левочко, який через рік з’явився у тій самій місцевості у мундирі капітана нквс прикор­донної служби. Ще через рік в околицях Грубешова його вби­ли упівці — як зрадника і воро­жого агента…

Польські документи засвідчу­ють, що взимку 1944 року кре­менецька УПА розкололася: прорадянська частина пішла на з’єднання із совєтами, а націо­налісти подалися на Захід. Таки­ми були масштаби енкавеесів­ської агентури у рядах УПА.

Зрештою, документ поль­ського підпілля серпня 1943 року виразно стверджує, що у винищенні поляків на Волині були зацікавлені передусім со­вєти: мовляв, не буде поляків — не буде підстав ставити питан­ня про кордони 1 вересня 1939 року.

— Що саме спонукало вас узятися за досліджен­ня складних сторінок у поль­сько-українських відноси­нах?

— 1998 року разом із поль­ськими колегами ми створили фільм «Важке братерство» — про союз Пілсудського і Петлюри. Пізніше, з огляду на розвиток українсько-польських відносин, я почав цікавитися, чому Піл­судському і Петлюрі не вдало­ся 1920 року залучити правобе­режне українське селянство до походу проти радянської росії. І так дійшов до подій 1943 року. За визначенням французького історика Даніеля Бовуа, корені того, що сталося на Волині, слід шукати у жахливих реаліях жит­тя у кріпосницьких селах першої половини ХІХ століття. В Івана Франка є стаття «На нашій, не своїй землі», де описано, які жа­хіття чинили польські поміщики щодо своїх українських підда­них. Це насильство формувало у відповідь контрнасильство…

Те, що відбулося 1943 року на Волині, значною мірою було подібне до селянської війни. До антипольської акції УПА приєд­налася маса волинського се­лянства, яке хотіло повторити те, що воно частково вже зро­било у 1917−1918 роках, зни­щивши велике польське зем­леволодіння на значній частині Правобережної України. Із цим погоджується відомий поль­ський історик Влодзімєж Менджецький. На його думку, волинські селяни хотіли «do cna» (дощенту) знищити панський світ, з яким перебували у конфронтації. Для них польські се­ляни були частиною цього пан­ського світу. Тому вбивали і їх…

Зверніть увагу: у Східній Во­лині, на схід від колишньо­го польсько-радянського кор­дону, антипольських акцій не було зовсім. Тому що там міс­цеві українські селяни не від­чували жодної ворожості до польських селян, разом із яки­ми пройшли жахіття радянсько­го терору 1932−1933 та інших років. Це дозволяє зрозуміти, чому, власне, таким жахливим був антипольський терор на За­хідній Волині у 1943 році.

І на завершення. Мій бать­ко походить із переселен­ців — села Маковиська, що під Ярославом. Але він ніколи не виховував мене в антиполь­ському дусі. Казав: «То був та­кий час». І не бачив жодних під­став мати якісь претензії до сучасних поляків і до Польщі. Багато його польських візаві не сприймає такого підходу, тому й бачимо в них такі сильні анти­українські настрої…

А тим часом…

Президент Польщі Анджей Дуда гостро відреагував на сло­ва міністра оборони Владислава Косиняка-Камиша, який за­явив, що Україна не зможе стати членом ЄС без розв’язання волинського питання. «Я хотів би знати, що конкретно мають на увазі міністри, прем’єр-міністри, коли роблять такі заяви. Це складні питання, в тому числі й для самих українців, на які треба зважати, які роками замовчувалися», — сказав він. На переконання глави польської держави, росіяни та їхній прези­дент напали на Україну, щоб зупинити її інтеграцію в ЄС. Тому, за словами Анджея Дуди, кожен, хто говорить, що збирається заблокувати вступ України до Європейського Союзу, тим са­мим «вписується в політику володимира путіна».