«Нападом сотні УПА на костел керував такий собі Василь Левочко. Через рік з’явився в мундирі капітана нквс…»
Волинську трагедію 1943 року значною мірою спровокували совіти, вважає історик Богдан Гудь
Останніми місяцями відчутно піднялася температура польсько-українських відносин. Деякі політики у Варшаві зробили гострі заяви щодо Волинської трагедії 1943 року. Мовляв, якщо українці не визнають своєї вини, їм не бачити ні ЄС, ні НАТО… Чому у складний період війни поляки порушують проблему, яка здатна зруйнувати приязні відносини між нашими народами й зіграти на руку ворогові? Відповіді на це та інші запитання ми хотіли почути від авторитетного фахівця українсько-польських відносин — професора Львівського національного університету ім. І. Франка й Варшавського університету, доктора історичних наук Богдана Гудя, автора книги «Від Люблінської унії до волинських масакр».
— Важко сказати, чим саме зумовлено таку гостру реакцію наших сусідів на давні історичні події, — каже науковець. — Правдоподібно, багато що криється у внутрішній політиці Польщі й пов’язане з боротьбою між різними угрупованнями польського політикуму — тобто між правлячою та колишньою коаліціями. Очевидно, даються взнаки й майбутні президентські вибори в Польщі, які або дозволять сучасній коаліції зміцнити владу, або ж похитнуть її становище, якщо главою держави виберуть представника «правиці».
Для розуміння того, що відбувається у польсько-українських відносинах, треба мати повну картину. До нас доходять певні уривкові дані про якісь непорозуміння на найвищому рівні, про начебто не дуже коректну розмову президента Зеленського з главою МЗС Польщі Сікорським. Зрештою, можемо порівняти частоту зустрічей президентів України та Польщі у перший період війни й значне охолодження їхніх стосунків останнім часом…
— Як на державному рівні раз і назавжди дійти згоди з нашими сусідами у волинському питанні, як перегорнути цю складну сторінку і припинити взаємні докори?
— Повного порозуміння, напевно, ніколи не буде. Тому що погляд українців і поляків на нашу історію є діаметрально протилежним. Я завжди закликаю пам’ятати крилату фразу знаного польського інтелектуала Юзефа Мацкевича «Тільки правда є цікавою». Тільки на правді можемо збудувати наші дружні взаємовідносини. Бо, як казав Папа Римський Іван
Однак правда повинна визволити не тільки українців, а й поляків. Якщо хочуть порозуміння з українцями, змушені будуть переглянути складні сторінки наших взаємовідносин, пам’ятаючи, що «білих і пухнастих» не буває… Так само і українці повинні прийти до розуміння того, що поки в нашій землі лежатимуть тисячі останків непохованих жертв протистояння поляків і українців у роки Другої світової війни, не зможемо вважати себе християнами до кінця. Бо християнський обов’язок — забезпечити це поховання.
Які б не були непорозуміння на найвищому рівні, маємо розуміти, що коли зніметься проблема, яка стосується сотень тисяч поляків і українців, це значно зблизить наші позиції. У нинішній складний період війни повинно спрацювати почуття самозбереження. Йдеться про «союз зі страху» — як образно можна назвати, наприклад, Варшавський договір 1920 року. Власне цей «союз зі страху», коли страх є доброю платформою для порозуміння, повинен визначати, в якому напрямі рухатися обом нашим країнам.
За словами відомого українського еміграційного історика Івана Лисяка-Рудницького, який оцінював волинські події, «озвіріння було по обидва боки». Якщо цього не зрозуміємо, буде дуже важко погодити наші підходи до того, що сталося у 1943−1944 роках на теренах Волині й Східної Галичини.
— Що, на вашу думку, призвело до тих страшних наслідків? Чи можна було цим «масакрам» запобігти?
— Я займаюся дослідженням ґенези «волинських подій» і не погоджуюся з тим, що жителі волинських сіл 1943 року були «одурманені» націоналістичною пропагандою та ідеологією. Натомість нагадую нашим сусідам, що Волинь, починаючи від кінця ХVIII століття, перебувала під впливами спочатку російської імперії і польських землевласників, а пізніше — Другої Речі Посполитої і комуністичних структур, які активно розвивалися на теренах колишньої Волинської губернії. Напередодні Першої світової війни всі жителі Волинської губернії, тобто «великої Волині», включно із Житомирщиною, були вписані до «Союзу русского народа», або інакше — «чорної сотні». На Правобережній Україні (у Волинській, Подільській, Київській губерніях) в рядах «чорної сотні» було близько 500 тисяч бойовиків, своєрідних «тітушок», завжди готових до погромів. Це під їхнім керівництвом у 1917−1918 роках українські селяни зрівняли із землею квітучу землеробську цивілізацію, яка існувала на Правобережжі. Це було те, що я назвав у одній зі своїх книг «загибеллю польської землевласницької Аркадії».
Свого часу сотник УСС Дмитро Вітовський і відомий письменник Улас Самчук зазначали, наскільки темною, забитою у ті часи була Волинь. Національної самосвідомості там не відчувалося. Вітовський 1915 року намагався агітувати волинських дядьків вступати у ряди Січових стрільців, щоб боротися за Україну, але почув від них: «А-а-а, було би лучше, якби росія повернулася. Тоді землі було б, може, більше. І водка потаніла би…». Різниці між руськістю і «русскостью» вони не помічали. Тому 1920 року волинські дядьки в рядах совітської Першої кінної армії воювали проти поляків. Воювали так завзято, що здивували навіть бувалих будьонівців. Про це у своїх спогадах писав більшовицький комісар Ісаак Бабель…
У міжвоєнний період на Волині розвивалася комуністична агітація. Націоналістичних впливів, по суті, не було. Як згадував відомий комуністичний діяч, а пізніше радянський дисидент Данило Шумук, 1934 року у Ковельській тюрмі сиділо 200 в’язнів, з них 196 — комуністи!!! Ще 1925-го комуністи напрацювали план «другої пролетарської революції» на Волині. Цей план передбачав знищення польських поселень та їхніх жителів і приєднання Волині до радянського союзу. Особливо загострилася антипольська агітація у 1939−1941 роках, коли на ці терени прийшла червона армія. Її, до речі, місцеве населення зустрічало тріумфальними арками й гаслами «Слава Сталіну!», «Слава Ворошилову!», «Слава Тимошенкові!» (маршал срср Семен Тимошенко — радянський воєначальник, у вересні 1939-го очолював Український фронт під час вторгнення до Польщі, внаслідок якого території Галичини, Волині та теперішнього заходу Білорусі були приєднані до срср. — Авт.).
Розчарування прийшло швидко. Але оці комуністичні впливи, безперечно, формували антипольські настрої. Що цікаво: і антипольська більшовицька, і українська націоналістична пропаганда, яка розвивалася з другої половини 30-х років, мали спільну мету. Комуністи казали волинянам: якщо хочете домогтися соціального визволення, треба знищити гнобителів — поляків. Своєю чергою, націоналісти казали: якщо хочете здобути Українську державу, треба знищити тих, хто не дає вам жити у національній державі. Тими, хто «не давав», знову ж були поляки…
1943 року один із діячів УПА у своєму рапорті центральному проводу писав: волинський селянин нібито хоче незалежної Української держави, але бачить її у дуже специфічний спосіб — як шматок кращої землі ближче до села і як черевики на ногах своєї дитини. Власне оцю «заземленість» волинського селянина націоналісти використовували способом, подібним до більшовицького. 1943-го Клим Савур підписав так званий земельний декрет УПА, згідно з яким землю колишніх польських землевласників і колоністів-осадників передавали волинським селянам. Так було повторено крок «таваріща лєніна» 1917 року, його декрет про землю…
— Кажуть, у польських архівах є документи, які свідчать на користь українського трактування волинських подій…
— В Архіві нових актів і у бібліотеці Варшавського університету є звіти польського підпілля, а у них знаходимо дещо іншу версію розвитку подій на Волині 1943 року. Польські дослідники твердять, що все розпочалося після поразки німців під сталінградом. Тоді, мовляв, керівництво УПА вирішило прискорити хід подій, боротьбу за незалежну Українську державу. А от у тих документах вказано, що поштовхом до загострення ситуації став конфлікт між еміграційним урядом Другої Речі Посполитої у Лондоні і радянським урядом. Польський уряд заявив, що співпрацюватиме із совєтами тільки на основі кордонів 1 вересня 1939 року. Совєти ж у заяві тасс відповіли, що поляки — імперіалісти, і тому, мовляв, треба захищати право «єдинокровних братів українців і білорусів» жити у національних державах. Після цього ситуація загострюється…
Те, що відбувалося на Волині, свідчить про дуже сильну інфільтрацію українського підпілля агентами радянського нквс. Про це писала діячка ОУН Марія Савчин («Марічка») у своїх спогадах. Про це мені розказував і пан Яблонка, колишній працівник музею Юзефа Пілсудського у Варшаві, виходець із Кременеччини. Зі слів цього історика, його земляки старшого віку згадували, що 1943 року в околицях Кременця відбувалися таємні зустрічі енкаведистів зі своїми агентами в УПА. Крім того, достеменно знаємо, що нападом сотні УПА на костел у Порицьку (тепер — Павлівка) керував такий собі Василь Левочко, який через рік з’явився у тій самій місцевості у мундирі капітана нквс прикордонної служби. Ще через рік в околицях Грубешова його вбили упівці — як зрадника і ворожого агента…
Польські документи засвідчують, що взимку 1944 року кременецька УПА розкололася: прорадянська частина пішла на з’єднання із совєтами, а націоналісти подалися на Захід. Такими були масштаби енкавеесівської агентури у рядах УПА.
Зрештою, документ польського підпілля серпня 1943 року виразно стверджує, що у винищенні поляків на Волині були зацікавлені передусім совєти: мовляв, не буде поляків — не буде підстав ставити питання про кордони 1 вересня 1939 року.
— Що саме спонукало вас узятися за дослідження складних сторінок у польсько-українських відносинах?
— 1998 року разом із польськими колегами ми створили фільм «Важке братерство» — про союз Пілсудського і Петлюри. Пізніше, з огляду на розвиток українсько-польських відносин, я почав цікавитися, чому Пілсудському і Петлюрі не вдалося 1920 року залучити правобережне українське селянство до походу проти радянської росії. І так дійшов до подій 1943 року. За визначенням французького історика Даніеля Бовуа, корені того, що сталося на Волині, слід шукати у жахливих реаліях життя у кріпосницьких селах першої половини ХІХ століття. В Івана Франка є стаття «На нашій, не своїй землі», де описано, які жахіття чинили польські поміщики щодо своїх українських підданих. Це насильство формувало у відповідь контрнасильство…
Те, що відбулося 1943 року на Волині, значною мірою було подібне до селянської війни. До антипольської акції УПА приєдналася маса волинського селянства, яке хотіло повторити те, що воно частково вже зробило у 1917−1918 роках, знищивши велике польське землеволодіння на значній частині Правобережної України. Із цим погоджується відомий польський історик Влодзімєж Менджецький. На його думку, волинські селяни хотіли «do cna» (дощенту) знищити панський світ, з яким перебували у конфронтації. Для них польські селяни були частиною цього панського світу. Тому вбивали і їх…
Зверніть увагу: у Східній Волині, на схід від колишнього польсько-радянського кордону, антипольських акцій не було зовсім. Тому що там місцеві українські селяни не відчували жодної ворожості до польських селян, разом із якими пройшли жахіття радянського терору 1932−1933 та інших років. Це дозволяє зрозуміти, чому, власне, таким жахливим був антипольський терор на Західній Волині у 1943 році.
І на завершення. Мій батько походить із переселенців — села Маковиська, що під Ярославом. Але він ніколи не виховував мене в антипольському дусі. Казав: «То був такий час». І не бачив жодних підстав мати якісь претензії до сучасних поляків і до Польщі. Багато його польських візаві не сприймає такого підходу, тому й бачимо в них такі сильні антиукраїнські настрої…
А тим часом…
Президент Польщі Анджей Дуда гостро відреагував на слова міністра оборони Владислава Косиняка-Камиша, який заявив, що Україна не зможе стати членом ЄС без розв’язання волинського питання. «Я хотів би знати, що конкретно мають на увазі міністри, прем’єр-міністри, коли роблять такі заяви. Це складні питання, в тому числі й для самих українців, на які треба зважати, які роками замовчувалися», — сказав він. На переконання глави польської держави, росіяни та їхній президент напали на Україну, щоб зупинити її інтеграцію в ЄС. Тому, за словами Анджея Дуди, кожен, хто говорить, що збирається заблокувати вступ України до Європейського Союзу, тим самим «вписується в політику володимира путіна».