«Треба дати дитині трохи любові, і тоді вона може відштовхнутися і сама рухатися далі»
Поради психологині-практика, як допомогти дітям вимушених переселенців, обпаленим полум’ям війни, повернутися до нормального життя
Ті діти пережили це лихо, вони наче побували у справжньому пеклі, на собі відчули війну. Часто багато з тих дітей, які приїжджають з територій активних бойових дій, потребують психологічної допомоги.
Із такими дітьми та їхніми батьками багато спілкується психологиня Львівської обласної дитячої клінічної лікарні ОХМАТДИТ Христина Богатирьова. Вона намагається максимально приділити час кожному і дати корисні поради. Наша розмова з психологинею про те, як допомагає цим дітям і як кожен із нас може допомогти, адже вони зараз потребують допомоги.
– Пані Христино, ось приїжджають такі діти. З чого ви починаєте роботу з ними?
– Насамперед, діти приїжджають не самі, а з мамами. Як відомо, мама з дитиною пов’язані між собою. Потрібно подбати про комфорт як дитини, так і мами, бо коли мама буде в спокої, діти теж будуть спокійні.
У психології є таке поняття, як базові потреби. Якщо базові потреби не задоволені, то говорити про психологічну реабілітацію неможливо.
Базовими потребами для дитини є сон та їжа. Якщо дитина не забезпечена нормальним харчуванням і не може виспатися, вона і без війни буде нервовою, напруженою, матиме різноманітні страхи, переживання, не зможе сконцентруватися і мати нормальну комунікацію.
– Що ж потрібно для жінки, яка потрапила у такі екстремальні умови?
– Кожна мама повинна мати можливість помити голову, трохи виспатися, переодягнутися в чистий одяг, щоб почутися більш-менш комфортно. Лиш тоді можна приступати до надання психологічної допомоги.
Тому людині, котра поступає до нас після тривалої подорожі з місця, де йде війна, після усіх стресових ситуацій, які їй довелося пережити, вкрай важливо насамперед дати час і базову підтримку.
– Що ж у такому випадку робите ви?
– Спочатку ми дізнаємося, що таким людям потрібно. З досвіду знаю, що кожна людина має індивідуальні потреби. Хтось хоче зубну щітку, хтось хоче рушник, хтось просить спокою, щоб його не турбували, бо дуже хоче спати, комусь заважає світло, хтось хоче води, хтось просить, чи можна чимось дитину забавити, бо треба трошки перепочити.
Перша доба йде на забезпечення таких базових потреб. Далі ми вже переходимо безпосередньо до психологічної реабілітації. Я навіть не можу сказати про психологічну допомогу, тому що перед тим, як її надавати, людина має бути мінімально готова.
– У чому полягає психологічна реабілітація?
– Особисто я розмовляю окремо з батьками (а це переважно мами). Даю їм виговоритися, поділитися своїми переживаннями. Мами стоять у черзі, тому що розуміють – тут є те місце, де з ними можна про щось поговорити. Учора я мала близько 10 консультацій батьків, а також було багато консультацій з дітьми.
Мама стоїть і каже: «Коли ви вже мене візьмете? Ми п’ять днів у підземці сиділи. Мені дуже треба». Достатньо 15-20 хвилин, щоб жінка віддала цей «багаж», скинула зі себе це «сміття». Тоді вона змінюється на очах і стає відкритою до наступних комунікацій. Кожен із батьків поділився емоціями, віддав їх, і далі з ним можна працювати психологічно.
– А як працюєте з дітьми?
– Наприклад, учора ми разом із дітьми у першому педіатричному відділенні організували прибирання і облаштування дитячого простору. Не тому, що там була потреба прибирати чи там було брудно, а для того, щоб залучити дітей до спільної роботи.
Така своєрідна працетерапія, або зцілення працею, є дуже важливою. Бо що ж ми робимо, коли до нас приїжджають вимушено переселені люди? Ми намагаємося за них усе зробити, ми їм дуже допомагаємо. Це в той час, коли треба їх включати в роботу, щоб вони абстрагувалися від своїх проблем, бо коли вони сидять і нічого не роблять, то думають лише про них і свої потреби.
А щодо дітей, то вони фантастично включилися. Хтось замітав, хтось витирав пилюку, хтось сортував іграшки, а хтось носив сміття. Це дуже об’єднало дітей. Вони змінювалися на очах. Це була своєрідна потужна зброя, на що я навіть сама не сподівалася. Адже ідея, яка виникла спонтанно, стала настільки корисною справою.
Ще одна важлива річ. Кожна дитина, яка перебуває у нас, отримала свою м’яку іграшку. Коли їй тривожно, може до себе пригорнути як своєрідну подушечку, яка її підтримує.
І найголовніше, що може зробити кожен із нас (для цього не потрібно бути психологом), – дати людині, зокрема дитині, трішки любові. Я в цьому переконана, і практика постійно це підтверджує. Людина це відчуває, робиться сильною, у неї з’являється енергія, тоді вона може відштовхнутися і сама рухатися далі.
– У якому стані приїжджають діти?
– Важкість їхнього стану залежить від того, наскільки близько вони були до бойових дій. Діти, які виїжджали, коли обстрілювали машини, в яких вони їхали, або пересувалися під «градами», дуже налякані. Вони перебувають навіть у стані не стресу, а шоку. Є навіть дитина дезорієнтована.
Розповім про ще один важливий чинник. Діти, які переживають страх, часто виявляють його у формі агресії. Дорослим важливо не боятися цієї агресії, бо вона у цьому випадку допомагає страху виходити назовні. Коли ми матимемо трошечки терпіння і зачекаємо, ця агресія вийде і дитина повернеться до нормального функціонування. Ми мусимо зрозуміти, що ця агресія – не до нас, що це не є несприйняття того, що зараз тут, а це те, що дитина довго тримала у собі, що накопичилося і в такий спосіб виходить назовні.
– Скільки треба дітям часу, аби вони подолали цей страх?
– Діти швидко реабілітуються, якщо вони мають мінімально комфортні умови. Для того їм не потрібні дорогі ремонти, нові стіни.
А основне, на чому я ще раз наголошую – дати дитині тільки трішки любові, а потім нам кожна дитина сама скаже, що вона потребує. Хтось хотів зошит, щоб писати, і вже йому стало легше, хтось хотів розмальовку, хтось – пластилін, бо дуже любить ліпити, хтось – ляльку, хтось – поруч зі мною посидіти і поговорити, поки я сортую речі. Нам благодійники привезли багато різноманітної гуманітарної допомоги, канцтоварів, іграшок тощо, і я її розбирала у себе в кабінеті. Хлопчик, який тільки приїхав з Харкова, сидів біля мене і дуже мені допомагав. Ми з ним так подружилися, розговорилися…
Ще частина дітей, яких евакуйовували до нас з ОХМАТДИТу з Дніпра, – діти на апараті Єлізарова. Це така ортопедична конструкція, в якій дитина перебуває у гіпсі і не може ставати на ноги. Їй треба протягом трьох місяців лежати. Ці діти у ще важчій ситуації, оскільки їм зробили операцію і вони є заручниками того апарата – не можуть його зняти раніше, ніж через три місяці. Вони психологічно важчі, пригнічені тією хворобою, стресовані. Такі діти потребують менше психологічного втручання, а більше спокою.
– Які ще потрібні умови, аби діти почувалися краще?
– На мою думку, було б добре, якби відкрилися школи і діти пішли до них усі разом. Це надзвичайно велика справа – вільний час для мами, щоб вона могла знайти якусь роботу, а також можливість соціалізації і перебування дитини.
Зазначу, що у цьому випадку немає їх (переселенців) і нас, є тільки ми, немає дітей переселенців і наших дітей, є тільки наші діти. Бо як каже давня приказка – чужих дітей не буває. Насправді ніхто з нас не застрахований, не знає, що його чекає в житті. Кожен із нас чи його дитина може потрапити в такі обставини, стати біженцем. Тому важливо ставитися до цих дітей як до своїх. Так ми допоможемо цим людям швидше стати на ноги, почати працювати, стати самостійними, самим забезпечувати себе, і не треба буде їх усе життя няньчити. Бо в нас найбільше бояться, що коли приймуть тих людей, то довгий час доведеться їм допомагати. Насправді ця допомога потрібна тільки для старту, щоби люди якось стабілізувалися і для себе прийняли рішення, що їм робити далі.
Читайте також: «Вершники Апокаліпсису»: негаразди зі здоров’ям, які найчастіше виникають під час війни