«Завдяки раннім шлюбам у ромських дітях тече тільки ромська кров»
Розмова з Давидом Богаром про традиції ромів
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/530779/romy.jpg)
На фестивалі «Етнічний віночок у Закарпатті», який проводили Азербайджанський культурний центр спільно з санаторієм «Квітка полонини», мою увагу привернула родина ромів. Усі жінки і дівчата — у розкішних блискучих сукнях, представники сильної статі — у класичних костюмах. А хлопчики співали просто неймовірно! Батько цих юних артистів — голова Благодійного фонду ромів Виноградівщини Давид Богар. Разом з двома братами виготовляє «буржуйки», які відправляють на фронт.
-Оскільки працюємо з металом, «буржуйки» почали виготовляти давно, мабуть, років з десять тому, — розповідає пан Давид. — Коли росія пішла на Україну, ми, роми, розуміли, що маємо допомагати усім, чим тільки можемо. Тоді одна із закарпатських газет написала, що роми почали допомагати військовим. Волонтери це прочитали і почали у нас замовляти «буржуйки» на фронт.
— Вас називають «чоканарі». Що це означає?
— «Чоканарі» — клепачі, «чокано» — клепач. Це ремесло наших предків — виконували роботи з металом, як ковалі. Старші клепачі колись ходили селами у пошуках ковальської роботи. Усі роботи виконували вручну, зараз — на станках.
— Чи багато ромів вашої громади захищають Україну?
— З Берегівщини зараз на фронті 150 ромів. Віддали життя за волю України три особи, 15 пропали безвісти. П’ятеро після отриманих поранень і реабілітації повернулися додому.
— Ваша Благодійна організація допомагає їжею малозабезпечним ромам…
— У Береговому є церковна школа для дітей дошкільного віку. Туди приходять дітки з малозабезпечених родин. На постійній основі раз на місяць допомагаємо таким родинам харчовими наборами.
— Ви — один з тих, хто розвінчує стереотипи, що роми — народ неосвічений. Мовляв, не хочуть вчитися, не хочуть працювати. Натомість ви закінчили університет. Самі хотіли вчитися чи такою була воля вашого батька?
— Я хотів вчитися, і цього хотів мій тато. Про це я розповів у книзі «Бахтело роменсе», яку видали з братами. У школі під час навчання є дискримінаційні моменти, а в інших випадках самі роми неправильно поводяться. До прикладу, коли я вчився у школі, для ромів був окремий клас. Мені там було некомфортно. Не раз траплялися випадки, коли роми танцювали під час уроків, заважали вчителеві й іншим учням вчитися. Я плакав, казав татові, що не можу вчитися у такому класі. Знав, що батько вдома буде перевіряти уроки і вимагати знань. Батько мені казав: «Чого ти мені про це кажеш? Розповідай вчителям, директорові. У тебе будуть контрольні, будуть погані оцінки. Мусиш навчитися давати собі раду». Коли про це розповів директорові, мене перевели у загальний клас. Тоді почав добре вчитися і отримувати добрі оцінки.
— Коли перейшли в інший клас, де вчилися українці і угорці, діти вас не булили?
— Ніколи. Ніякої дискримінації, мені було комфортно у цьому класі. Ми дружили. З однокласниками досі підтримую дружні стосунки.
— Після 11 класу вступили в університет?
— Я закінчив 9-й клас і одружився, бо у нас ранні шлюби. Після незначної перерви закінчив середню школу і вступив у Хустський університет «Україна», де вивчав право.
— Окрім того, що ви — голова Благодійного фонду, ви ще й голова ГО «Романо Бахтало Дром» і захищаєте права ромів. Дбаєте про те, щоб роми вашої громади мали паспорти…
— Я був радником голови райдержадміністрації у Виноградові і постійно ставив питання про паспортизацію ромів. Уявляєте, людина прожила 50 років, і не має не лише паспорта, а й навіть свідоцтва про народження. Я подався на ґрантовий проєкт від фонду «Відродження», отримав підтримку фонду. Тоді мені вдалося зробити чи відновити близько 2000 паспортів для ромів. Це було дуже складно. Роми мігрували з різних країн, народжувалися вдома, не мали медичних довідок, доводилося давати запити у Казахстан, білорусь…
— Скільки ромів налічує ваша громада?
— Ми давніше робили статистику, то у Виноградівському районі і частині Берегівського було 12 тисяч. На сьогодні нас збільшилося до 30 тисяч. Роми, які колись кочували, осіли у цих районах.
/wz.lviv.ua/images/interview/2025/04/%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B84.jpeg)
— Вам лише 33 роки, а ви батько п’ятьох дітей, вже і дідусь. Чому так рано одружилися? Вам батьки обирали дружину чи ви самі так палко закохалися?
— Мені було 16 років, я закінчив 9-й клас. Вибір наших дружин належить батькам. Батьки домовляються за рік чи два до весілля, і ми починаємо зустрічатися. Мої батьки вибрали для мене Катерину, яка стала моєю дружиною і матір’ю моїх п’ятьох дітей. У такому ранньому віці ще глибоке кохання не приходить. Може бути симпатія.
— Не могли піти проти волі батьків?
— У нас це не прийнято.
— Катерина — ваша єдина дружина? Чи можете мати кілька жінок?
— Ні. Тільки одна.
— Ваша старша донька також рано вийшла заміж…
— Так. На момент одруження їй минуло 13 років. Моєму зятеві було 17. Донька закінчила 5 класів. Згідно з нашими законами, дружина повинна бути молодшою від чоловіка на три-чотири роки.
/wz.lviv.ua/images/interview/2025/04/%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B82.jpeg)
— Чула, як гарно співали на фестивалі ваші сини. Хлопчики займаються музикою і вокалом. А що роблять донечки?
— Дівчата до 13−14 років мають ходити до школи. А далі — заміж. І на це є низка причин. Там, де ми живемо, — у Підвиноградові, небагато ромських родин. Загалом 3 тисячі ромів разом з дітьми, з яких дорослих лише тисяча. Коли моїй доньці виповнилося 13 років, таких дівчат було приблизно 20. Стільки ж було хлопців відповідного віку. Щоб не втратити нашу традицію, аби дівчина, до прикладу, не поїхала вчитися в інше місто і залишалася цнотливою, батьки намагаються заздалегідь домовитися про заручини і одруження. Коли дівчатам виповнюється 13−14 років, а хлопцям 16−17, вони стають чоловіком і дружиною. Таким чином у ромських дітях тече тільки ромська кров. Якби ми не дотримувалися ранніх шлюбів, у нас би була «мішанина» — або з дітьми з інших таборів, або з дітьми інших національностей. Тому ми і домовляємося зі сватами наперед про майбутні стосунки наших дітей.
— Чи були випадки у вашій громаді, коли ромська дівчина виходила заміж за хлопця іншої національності?
— Були. Не подумайте тільки, що їх виганяють. У нас це дозволено. Але наслідки не такі, як би цього хотілося. До прикладу, є 7 випадків у нашій громаді, де хлопець вирішив, що за дружину бере тільки українку. З цих семи випадків тільки дві сім’ї живуть добре. П’ять сімей розлучилися. У нас свої традиції, які не підходять представникам інших національностей.
— Ромські пари не розлучаються?
— Вкрай рідко: одне або два розлучення на 100 років.
— Де живуть молодята?
— З батьками хлопця. Моя донька також пішла у невістки. За нашою традицією, якщо віддав доньку заміж, не маю на неї жодних прав і повноважень. Як її буде вчити сім’я чоловіка, за такими правилами вони мають жити.
— Якби донька приходила додому скаржитися на те, що її у новому домі ображають, якими були б ваші дії?
— Навіть якби їй щось не подобалося, вона повинна навчитися жити за тими правилами, за якими живе родина її чоловіка. Якщо би йшлося про знущання, тоді ці питання батьки вирішують між собою.
/wz.lviv.ua/images/interview/2025/04/%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B83.jpeg)
— У вас є поділ домашніх обов’язків — жінка дбає про дітей і займається домом, а чоловік працює?
— Так, працює чоловік, а жінка не має часу займатися чимось іншим, бо доглядає дітей.
— Ваша родина займається ще й пошиттям національного одягу…
— Так, це національний ромський одяг. Останніми роками додаємо трішки новизни. Щоб і молодь була зацікавлена у таких речах. До прикладу, додаємо мотиви азійських країн. Серед останніх моделей маємо елементи української вишиванки. На День вишиванки чи на інші українські свята наші дівчата одягають сукні з елементами української вишивки.
— Яка вартість сукні, до прикладу, в яку була одягнута ваша Катерина на фестивалі «Етнічний віночок»?
— Святкове вбрання стартує від 200−300 доларів і до тисячі.
— А весільні сукні?
— Це дорогий одяг. Є по дві-три тисячі доларів, є по п’ять. Був костюм і за 30 тисяч доларів. Там камінчики Сваровскі, плюс прикраси із золота. До прикладу, щонайменше 20 золотих брошок, якими декорують сукню.
— Чи радитеся ви зі своєю Катериною, коли приймаєте важливі рішення? Чи рішення — завжди за вами?
— З Катериною завжди питання обговорюємо. Я прислухаюся до її думки, але остаточне рішення приймаю я. У наших родинах такі правила: остаточне слово за чоловіком, бо відповідальність за ці рішення бере на себе чоловік.