Найдавніша в Європі писанка — родом зі Львова!
Археологи НДЦ «Рятівна археологічна служба» Інституту археології НАН України розповіли, в чому унікальність знахідки
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/531188/3.jpg)
Ця історична подія трапилася ще 2013 року, але з бігом часу, а особливо напередодні Великодня, все більше розуміємо, яка унікальна та символічна річ побачила світ саме у Львові. Археологи НДЦ «Рятівна археологічна служба» Інституту археології НАН України під час дослідження водозбірника у центрі Львова виявили найдавнішу у Європі (як потім виявилося) унікальну 500-літню писанку на качиному яйці. Знахідку датують кінцем XV — початком XVI ст.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/04/1.jpg)
Знахідки збереглися завдяки великій пожежі
Директор НДЦ «Рятівна археологічна служба» Олег Осаульчук та молодший науковий співробітник цього ж центру Остап Лазурко розповіли «ВЗ» історію віднайдення та значення цієї унікальної знахідки.
«У 2013 році ми досліджували внутрішнє подвір'я будинку на вул. Шевській, 8, — розповів Остап Лазурко, який був керівником цієї експедиції. — Власники цієї кам’яниці проводили реконструкцію і понижували рівень подвір'я. Коли вибирали землю, натрапили на два дерев’яні колодязі-водозбірники. Такі споруди часто виявляють під час проведення археологічних робіт у внутрішніх двориках на території середньовічного Львова. Їх спочатку використовували як колодязі для збирання ґрунтової води. Коли ж колодязь уже був не потрібний чи замулювався, його починали використовувати як вигрібну яму. Відповідно, туди потрапляли речі, досить цікаві археологам. Це могли бути цілі форми керамічного посуду, горщики, глеки, різноманітне дрібне начиння, траплялися шкіряні, дерев’яні та металеві вироби, аж до таких цікавих речей, як сакральні вироби, яких не сподівалися там знайти.
Щодо саме цього колодязя на Шевській, то верхня межа його функціонування датована початком XVI ст. Тобто можемо сказати, що колодязь припинив своє існування після великої пожежі Львова 1527 року, яка знищила майже все місто та його готичну забудову. У заповненні об'єкта виявлено потужний пласт деревного вугілля, який потрапив туди внаслідок очищення міста після пожежі. Аналогічна ситуація під час дослідження інших колодязів у Середмісті підтвердила спосіб, як туди потрапляли речі, які у звичайний час людина б не викинула. За виявленим супровідним матеріалом ми й датували писанку кінцем XV — початком XVI ст. Тобто їй близько 500 років. Вона була знайдена на глибині більш ніж 5,5 метра. Як уціліла? Можливо, на той час колодязь був ще трохи заповнений водою, вона туди потрапила, замулилася, а пізніше її ще засипало осадовими масами й відходами, і так вдалося їй вціліти.
Неймовірно, але пошкодження знахідки були зовсім невеликі: втрачено близько 2 квадратних сантиметрів від загальної площі качиного яйця. У цьому ж об'єкті був знайдений середньовічний дискос — церковна посудина, яка використовувалася для євхаристії. У той період вони ще не мали ніжки-підставки і виглядали як невеликі тарілки. На ній викарбувані зображення лику Ісуса Христа — образ «Спас Нерукотворний», і герб Львова (лев, який стоїть на чотирьох лапах у брамі з трьома вежами). Відомий геральдист Андрій Гречило висловив припущення, що це може бути одне з найдавніших зображень міського герба на металі. Окрім цього, було знайдено багато інших знахідок, наприклад, череп людини. Антропологи провели дослідження цих решток. Результати стали цікавим джерелом для вивчення життя середньовічних мешканців Львова, зокрема їхніх хвороб і харчування. Також було знайдено бойову сокиру з клеймами. Взагалі, вулиця Шевська дала дуже цікаві результати у плані археологічних знахідок.
Після завершення досліджень 500-літню писанку ми передали у Музей писанкового розпису в місті Коломиї, де її після фахової реставрації (мають спеціальну технологію реставрації писанок) експонують. Натомість музейники виготовили для нас її копію. Ця копія потім мандрувала Польщею у складі експозиції «Врятовані скарби підземного Львова».
Наші колеги з Хорватії теж знайшли дві писанки, які так само датують XVI століттям. Проте вони були в гіршому стані, хоча мають яскравішу кольорову гаму. У нас раніше знаходили писанки княжої доби XII-XIII ст., зокрема у Жидачеві на Львівщині та у Хрінниках на Волині, але усі вони були керамічними, меншими за розміром і виготовлялися як сувенір, оберіг продовження роду, як символ життя. Ця ж писанка — автентична, писана воском на шкаралупі качиного яйця".
«Ця унікальна знахідка дуже добре ілюструє таку пару понять, як ціна і цінність, — розповідає директор НДЦ «Рятівна археологічна служба» ІА НАН України Олег Осаульчук. — Ціна цієї писанки для 99,99% громадян будь-якої держави — мізерна. Але коли ми передали її в Музей писанки у Коломиї, то директорка Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й. Кобринського Ярослава Ткачук сказала: «У світі є лише кілька осіб, котрі ладні заплатити за цю писанку кількадесят тисяч доларів». Більшості людей не зрозуміло, за що. А все базується на одній простій речі: найстаріша писанка в їхньому музеї має вік близько 130 років. Ми говоримо саме про писанки на шкаралупі качиного, гусячого або курячого яйця. Ця ж, львівська, має не менш ніж 500 років і є свого роду реліквією для цього музею, унікальною. Попри тьмяні кольори і нечіткий орнамент, вона є окрасою експозиції. Відповідно, для абсолютної більшості людей про ціну навіть не йдеться, а для трьох-чотирьох колекціонерів у світі - це скарб, за який вони ладні заплатити «грубі гроші». Її цінність не вимірюється грошима — вона для нас є винятковою, неповторною і через вік у п’ять століть, і через надзвичайну крихкість матеріалу, на якому виготовлена. Принаймні в межах Східної Європи це єдина повністю збережена писанка на шкаралупі яйця такого віку. Тому вона унікальна.
Писанка збереглася завдяки тому, що лежала у вологому середовищі на великій глибині без доступу кисню. У тих водозбірниках ми знаходимо дуже багато виробів з органічної сировини — дерева, шкіри, рогів, кісток — та металеві артефакти. Іноді, досліджуючи водозбірники, археологи ледь не задихаються від специфічного запаху… Хоч водозбірник від водозбірника відрізняється і глибиною конструкції, і складом та консистенцією його наповнення.
Свій перший водозбірник я досліджував ще у 2000 році. Це був колодязь на перетині вулиць Друкарської і Лесі Українки, у пивницях теперішнього готелю «Рейкарц Медіваль Львів». Там ми якраз натрапили на водозбірник, який докопали до трьох метрів глибини і більше не могли через обмежений простір і високий рівень ґрунтових вод. Згодом ми навчилися досліджувати такі конструкції. Найглибший водозбірник, який науковці Рятівної археологічної служби повністю дослідили, був близько 12 метрів завглибшки. На сьогодні Рятівна археологічна служба вже виявила на теренах Львова понад 60 таких споруд, розробила їхню типологію та хронологічну класифікацію. Діапазон їх спорудження та використання — від княжої доби до австрійського часу. На жаль, через низку причин — важкодоступність об'єктів, загрозу аварійного обвалу чи банальну незацікавленість замовників чи власників ділянки, не всі вони досліджені.
Для чого були потрібні водозбірники?
Водопостачання було проблемою для будь-якого міста, особливо для міста в мурах, якщо не було джерела води поруч. У Львові проблема з водопостачанням виникла через його розташування на Великому європейському вододілі. Тому усі водотоки були малопотужними, як і Полтва, яка починала тут свої витоки. Зі схилів стікало багато маленьких струмочків. У середньовічному місті, де сміття викидали з вікон і розрівнювали по дорозі, ця вода, протікаючи по ґрунту, набиралася відповідної мікрофлори. Тому для водопостачання в кожному подвір'ї чи пивниці влаштовували своєрідні криниці, тобто водозбірники для ґрунтової води.
Часто водозбірники влаштовували в давніх культурних нашаруваннях, і через щілини в дерев’яній обшивці стінок вода просочувалась до середини. Разом з нею у нього потрапляли і різні патогенні мікроорганізми з решток людської життєдіяльності. Тобто якість цієї води була жахлива. Тому неодноразово трапляються повідомлення про холеру, тиф, внаслідок чого частина мешканців міста вимирала.
На початку XV ст. була спроба львівського магістрату будувати перші керамічні водогони. Але це було надто дорого. Та й труби були дуже крихкі, часто ламалися. Тому археологічних доказів, що вони були масовими, надзвичайно мало. Здебільшого люди користувалися водозбірниками всередині кожної кам’яниці і тими чотирма фонтанами, що є на площі Ринок, звідки набирали більш-менш питну воду. Туди вода надходила по жолобах з Високого Замку, вулиці Личаківської та інших локацій.
Приблизно у XVI столітті почали масово будувати дерев’яні водогони. Під час капітального ремонту львівських вулиць ми їх знаходимо масово. Це — Городоцька, Богдана Хмельницького, Замарстинівська, Івана Франка, Винниченка, Підвальна. Водогін робили зі стовбурів дерев з висвердленою серцевиною, які з'єднувалися між собою металевими кільцями. Будівництво таких водогонів дозволило забезпечити Львів водою.
Після приходу австрійців до Львова почали будувати також і каналізаційні колектори. Бо немає відомостей, що до кінця XVIII ст. у Львові існувала якась централізована каналізація. З нею у Львові завжди була біда. Археологи кажуть, що XV століття пізнають навіть не за знахідками, а за характерним неприємним запахом спресованого гною і органіки. Він не дуже смердючий, але специфічний. Зате у цьому середовищі дуже добре зберігаються металеві знахідки.
Після того, як у XVI ст. у Львові почали масово будувати водогони, водозбірники в середині двориків і в пивницях вже використовувались як вигрібні ями та смітники. І вони для археологів стали «золотим дном». Я завжди казав, що найцікавіші або цілі речі трапляються в похованнях або у вигрібних ямах. У львівських вигрібних ямах було знайдено чимало дерев’яних речей — колодки для взуття, дитячий меч, а також енколпіони, іграшковий пістолет зі скла та інші раритети. Нам є що показувати на виставках".