«Люблю пожартувати, але коли маю натхнення. Просто так дурня не клею»
Заслужений артист України Костянтин Герасименко розповів, як тридцять років веселить публіку
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/530782/kloun.jpg)
Цирк без клоуна — не цирк. Клоун Гоша — заслужений артист України Костянтин Герасименко — веселить публіку вже тридцять років. Його «фішка» — інтерактив з глядачами: він запрошує охочих взяти участь у репризі. З «підсадками» не працює принципово. Зазвичай охочих побути «зіркою манежу» не бракує, з особливою радістю зголошуються діти. На одному з недавніх виступів у Львівському цирку клоун Гоша викликав захват публіки, коли за лічені секунди пробіг з арени аж на гальорку (а це треба пробігти круто вгору п’ятнадцять рядів!) і звідти «висмикнув» глядача.
Крім того, Костянтин Герасименко — старший викладач кафедри циркових жанрів у Київській муніципальній академії циркового мистецтва. І володар численних нагород міжнародних циркових фестивалів, серед яких — «Спеціальний приз» Міжнародного фестивалю циркового мистецтва, місто Учау, Китай (2009 р.), «Спеціальний приз» ХІХ Міжнародного фестивалю циркового мистецтва, місто Латина, Італія (2018 р.).
У розмові з «ВЗ» Костянтин Герасименко розповів, чи важко видумати цирковий номер, від чого залежить настрій публіки і як довелося грати репризу разом із… озброєним бандитом.
— Мені клоунада з дитинства подобалася, починає нашу розмову пан Костянтин. — Коли був школярем, завжди на свята «гримував» обличчя гуашшю, показував домашнім якісь репризи. Вирішив, що клоунада — це моє. Батько на мене дивився як на ідіота (сміється. — Авт.). Це було десь класу з п’ятого-шостого. Ми з братом Олегом тоді вже ходили до циркової студії. Мені подобалися два старші клоуни, я їх копіював.
Студія для нас була розвагою, ніхто не думав працювати у цирку. Крім того, студія давала звільнення від школи, коли брали участь у якомусь концерті. Згодом цирк затягнув мене. Працювали з братом у клоунському дуеті. Ми навчилися усіх циркових жанрів — жонглювання, акробатики, повітряної гімнастики, по дроту ходити, по драбині, тому використовували ці уміння у своєму репертуарі.
Настали лихі 90-ті роки, роботи не було, ми перебивалися як могли. Якось до нас у Кременчук приїхав цирк шапіто. Директор шапіто зайшов до нас у студію, запитав, чи немає у нас клоунів, щоб хоча б тиждень попрацювати, бо його клоуни кудись поїхали. Керівник нашої студії жартома каже: «Так, є у нас два ідіоти». Відпрацювали тиждень, і він запропонував нам подальшу співпрацю, а згодом оформив у Державну циркову компанію.
— Коли надумали вступати у Театральний інститут імені Карпенка-Карого?
— Це був кінець 1990-х. З першої спроби ми з братом не вступили. Крім нас, усі були київські. Нас «завалили» на екзаменах. Грошей жити у Києві не було. Тож я прийшов в інститут і кажу, мовляв, якщо не плануєте нас брати, то ми поїхали додому. Так ми і поїхали.
І далі працювали клоунами, їздили по гастролях. Якось у Києві у цирк прийшов наш знайомий — Климентій Олександрович Гокунь, який тоді був одним із заступників ректора Інституту ім. Карпенка-Карого. У курилці розговорилися, обмовилися, що нас не взяли у театральний інститут. Він здивувався: як не взяли? Каже, вступайте. Вступили, відівчились. Жанру клоунади я не навчався, там його тоді не викладали. Отримав спеціальність «Режисура цирку». Але клоунада мені подобалася, і я пішов далі працювати в цирк разом із братом.
— Чи важко видумати репризу?
— Дуже важко. Навіть якщо придумав «каркас» репризи, потрібен час, щоб усе відшліфувати. Бо можна вигадати будь-що, а вийшов на манеж — і воно не смішно. Завжди треба дивитися, як реагує глядач.
На початках вивчив усі зразки клоунського мистецтва. Класика жанру — Нікулін, Карандаш, Єнгібаров. Коли починав, було багато професійних радянських клоунів. Не ностальгую, але тоді цирк був професійний. Не можу нічого вкрасти з реприз інших, бо це буде плагіат. Але вивчав, як ці артисти поводяться, як у тій чи іншій ситуації викручуються.
— Чи допомагала професія у житті?
— Гумор у житті завжди допомагає. У мене це вже автоматично виходить.
Коли їздив за кордон, митники завжди питали, хто я такий. Пика у мене зовсім не клоунська (сміється. — Авт.). Питали: «Скільки років відсидів?». Кажу: «Та Бог милував, а чого ви так питаєте?». «Та ви не схожі на клоуна». Ну такий я вродився, що я зроблю? Одного разу ми з братом із Кишинева з гастролей їхали машиною. Тоді у них були якісь «заварушки» в парламенті, тож на митниці ретельно всіх перевіряли. Брат сидів у машині, а я пішов давати документи. Митники почали мене допитувати — хто, що? Кажу, їдемо з гастролей, у цирку працювали, ми клоуни. Митник каже: «Що ти мені розповідаєш, я був тиждень тому у цирку, бачив там клоунів — це не ви були. Пам’ятаю чітко — один високий, худий, другий повний, нижчий». Я кричу брату: «Олеже, висунь пику з машини, покажися митнику!». Він вийшов, і митник повірив: «Це ж ви, точно!». Нам побажали хорошої дороги, і ми поїхали.
— А ви й по життю гуморист?
— Люблю пожартувати, але коли маю натхнення. Просто так дурня не клею. Гумор — відповідальна, серйозна річ. Це не просто ляпати язиком чи кривлятися. Професійний гуморист — важка праця. На жаль, багато клоунів цього не розуміють. Думають, якщо намастив гримом обличчя, вдягнув кеди і шорти — ти вже клоун. Це не так. Клоун — це психолог. Вийшов на манеж — маєш відчути настрій залу. Бо глядач різний, сьогодні він один, завтра — зовсім інший. На настрій публіки може впливати навіть атмосферний тиск. Чи навіть час: початок чи кінець місяця. На початку місяця людям дають зарплату, вони купують речі, продукти, у них настрій хороший. Кінець місяця — у людей бракує грошей, настрій псується. Це, звичайно, не означає, що в кінці місяця всі в залі сидять як зомбі і дивляться в одну точку. Але загальний настрій відчувається.
— Але ж діти про зарплату не думають, вони або сміються, або ні…
— Дитину розсмішити не важко. Тому мені для дітей працювати не цікаво. Дорослий не буде сміятися, якщо йому не смішно. Він може поаплодувати для годиться. Але загалом все просто: або смішно, або ні.
Якось наші студенти питали мене про тонкощі професії. Кажу їм: завдання клоуна — вийти на манеж так, щоб зал «ліг покотом». А яким чином ви це будете робити — чи мімікою, чи трюковою частиною, це не важливо. Нікулін був не акробат, не трюкач. Але він мав особливий образ, і глядач любив його саме за це. Єнгібаров був трюкач, його любили за трюки. Результат однаковий — глядач їх любив.
— Які цікаві випадки траплялися під час виступів?
— Була у нас колись реприза з бутафорським пістолетом. Буцімто ми знімаємо кіно про гангстерів, і треба було дати глядачеві величезний бутафорський пістолет, щоб і він вистрелив в іншого глядача, а той красиво впав. Ми запросили лядача на арену, виходить мужик, я йому даю пістолет. Він каже: «Ні, дякую, у мене є свій!». І виймає з кишені… справжній пістолет! Це були 90-ті роки, скільки тих бандюганів зі зброєю ходило!
— У вас троє дітей, дочка вчиться в цирковій академії. Молодший син іноді виходить з вами на арену. Вас це тішить? Чи ви хотіли би, щоб ваші діти займалися цирковою справою?
— Старшому синові 25 років, я його намагався у цирк затягнути, але не вдалося. Найменшому — сім, він теж щось там робить, жонглює… Династія така річ — або дитя буде бездарне, але працюватиме, або буде крутіше за батьків. Та для цього треба багато працювати. Діти цього не хочуть розуміти. Вони дивляться на мене і бачать аплодисменти, як у мене беруть інтерв’ю, як я їду на гастролі за кордон… А «підводні камені» професії — коли усі коліна травмовані, спина зірвана — їх не цікавлять. Коли я їх починаю примушувати щось робити, вони: ні-ні, такий цирк нам не потрібен. Їм потрібна слава! Я пояснюю: так не буває!
Дочка спочатку вчилася на хореографії, потім, каже, буду переводитися на цирк. Я її відмовляв. Гастрольне життя важке. Хотіла бути повітряною гімнасткою. Кажу: не треба тобі того. Зійшлися на тому, що буде ходити по дроту.
— Як дружина ставиться до вашої професії?
— Звикла за стільки років. Вона працювала вокалісткою у Національному цирку, там і познайомилися.
— Кажуть, клоун у цирку заробляє найбільше…
— Усе залежить від контракту. Різні країни, різні цирки, різний рівень. Можу поїхати на місяць, заробити багато, потім сидіти без роботи пів року. Якщо розкинути ті гроші по місяцях, не так багато виходить. Коли був молодший, довготермінові контракти були. Навіть ще до війни були контракти. Зараз уже я перебираю контрактами. А раніше — міг і на пів року «звалити».
Не вважаю себе багатою людиною, але на життя вистачало. Зараз не вистачає, бо я викладач. У цирку виступаю не часто. Але ні про що не шкодую. Є періоди життя, коли ти «на парусах, вітер у спину», а є — коли штиль. Найголовніше — займаюся тим, що мені подобається
— Ваше хобі — риболовля, ви навіть створили свій Ютюб-канал Fishing clown.
— Любив рибалити з дитинства, у селі на поплавочок карасиків ловив. А Ютюб-канал — від нього отримую задоволення. Камера на грудях, на риболовлі відео назнімав, подобається монтувати, добирати музику. Рибу, як правило, відпускаю у воду. Кайф — зловити. Якщо домашні попросять принести риби, принесу, але небагато. Колись давно приніс додому мішок судаків, забили морозилку рибою, вона пів року там лежала, ніхто не їв. Після цього вирішив додому рибу не приносити. Рибу треба їсти свіжу…