«Правильна відповідь у тестах із ЗНО: «Революція Гідності – не випадковий протест, а продовження столітньої боротьби за незалежність»
Як пропагандистська ідеологія рф підготувала росіян до війни з українцями
Ворог чинить жорстоку агресію та геноцид проти українців. Катує людей, знущається з полонених, викрадає дітей. Але цей геноцид почався задовго до 24 лютого 2022 року. Крім того, рф багато років веде проти України інформаційну війну та переписує на свій лад історію. Тому питання, які стосуються нашої історії, є надважливими!
Чи якісними є підручники з історії у наших навчальних закладах? Чому цього року значно спростили тестові завдання із ЗНО з історії? І одне з найважливіших запитань: як срср, а потім росія, переписували історію про Другу світову війну на свою користь? Чи стало це підґрунтям до того, що путін використав це «поле» для підготовки росіян до війни з Україною? Про це журналістка «ВЗ» розпитувала викладача історії, начальника навчально-методичного відділу Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти Степана Хамуляка.
«Історія України має викладатися у контексті світової історії»
– Пане Степане, ви як учитель можете оцінити підручники з історії, починаючи з 5-го класу?
– У 5-му класі радше вступ до історії. Завдання предмета у 5-му класі – зацікавити дитину, показати історію і держави, і народу у контексті європейської і світової історії. Курс історії у 6-му класі – інтегрований, там ідеться про стародавній світ – Грецію, Рим та стародавню історію українських земель. Ґрунтовніше історію України вивчаємо з 7-го класу.
Історія України має викладатися у контексті світової історії. А не окремо курси історії України і всесвітньої історії, як це було кількадесят останніх років, що є наративом радянської системи. Можна їсти окремо хліб, окремо ковбасу. Але хліб з ковбасою краще смакує.
– Учителі мають бути сучасними, бути на одній хвилі з учнями. Мають уміти зацікавити дітей...
– У підручниках є додаткові матеріали, які учні можуть опрацювати самостійно, сканувавши QR-код телефоном. Чи будуть це робити, залежить від учителя. Важливо, щоб предмет був цікавим не лише у контексті вивчення минулого, а й пояснювався з точки зору літератури, медицини, біології, географії… Наприклад, вчитель пояснює дітям, що у неандертальця шлунок був більшим, бо він їв сире м’ясо. А використання вогню сприяло еволюції цього органа.
– Чи багато у шкільних підручниках з історії суперечливих фактів?
– Коли говоримо про шкільні підручники, у них факти не повинні піддаватись сумніву. Утім, у науковому середовищі можемо дискутувати щодо певних інтерпретацій подій.
«Сучасний учень має пояснити своїм дітям своє минуле»
– У цьогорічних тестових завданнях до ЗНО є деякі історичні моменти, на які ви звернули увагу і написали статтю «У тесті з історії – трагічне сьогодення України». У ній згадуються і Революція Гідності, і інші історичні події. Що у вас викликає занепокоєння?
– Міністр освіти сказав, що ЗНО цього року не буде, чим зворохобив освітянське середовище, бо не пояснив – а що буде? Лише згодом напрацювали все те, що зараз називають «спрощене ЗНО», де обрано три предмети: українська мова, математика, історія. Стосовно історії точилися дискусії, який період має бути? Чи період від найдавніших часів, згадуючи Ярослава Мудрого, гетьманів Виговського, Сагайдачного? Чи виключно події XX-XXI століть? Вирішили, що у цьогорічних тестах з історії будуть завдання, починаючи з 1914 року по 2014-2016 роки. А після війни у тести з історії повернуться завдання від найдавніших часів. Прийнято політичне рішення, щоб випускники шкіл, вступаючи до вузу, писали тести лише з XX століття. Його легше вивчити, менше матеріалу, ніж від найдавніших часів. Щоправда, є діти, які вчили історію від найдавніших часів, але на їхню думку ніхто не зважав.
В одному із запитань з історії зображено плакат на тему Революції Гідності: учасники мають визначити ідею, яку відображено на плакаті. У правильній відповіді зазначено: «Революція Гідності – не окремий, випадковий протест купки мітингувальників, а продовження столітньої боротьби за свободу та незалежність України». Ця відповідь, як на мене, є квінтесенцією не лише тесту з історії України, а й подій, що розгортаються на наших очах і обов’язково потраплять у підручники з історії України. Тож не буде зайвим нагадати слова Тараса Шевченка: «Якби ви вчились так, як треба, то й мудрость би була своя…».
Завдання у тестах мають виявити, наскільки майбутній абітурієнт вміє думати. Для вищої школи не важливо, чи пам’ятає дату. Її можна «загуглити». А коли подивиться на плакат і зуміє пояснити його ідею, зможе пояснити ідею чогось іншого. Зможе пояснити своїм дітям своє минуле.
Протягом останніх восьми років тести з історії – не на рівні вгадування (безумовно, ці елементи ми не відкидаємо), вони побудовані на аналізі історичних подій. За винятком двох останніх років. Діти працювали онлайн під час карантину, відповідно, потрібно було трохи послабити завдання.
«Небезпечно давати у підручники близьку історію – «ще говорять емоції»
– А коли в тестах з’являться нинішні історичні події?
– Фахові історики кажуть, що небезпечно давати у підручники близьку історію, – «ще говорять емоції». Необхідно зібрати і проаналізувати фактаж.
– срср, а потім росія, цинічно переписували історію про Другу світову війну на свою користь. А потім путін використав це «поле» для підготовки росіян до війни з Україною...
– Потрібно говорити не про період підготовки російського суспільства до війни, а про ставлення російської імперії до українців. Воно не з путіним прийшло. І не зі сталіним. Воно було ще за Катерини, за Петра. Та й значно раніше. Приблизно з другої половини XVII століття можемо говорити про свідоме придушення всього національного на наших теренах.
– Допоки живий російський імперіалізм, Україна не матиме спокою. Чому росіяни постійно намагаються бути над кимось вищими, прагнуть контролювати інші держави?
– У 60-х роках XX століття вийшла цікава робота американського історика Барбари Такман (вона є в перекладі, але російською мовою). Одна з її праць, “Серпневі гармати”, розповідає про початок Першої світової війни. Книжка була удостоєна Пулітцерівської премії. Її департамент президента Кеннеді розіслав у кожен військовий підрозділ. Автор показує кайзерівську Німеччину (що розпочала Першу світову війну), і я бачу чітку паралель з путінською росією! Німеччина все робила, щоб бути нарівні з французами. Все робила, щоб бути нарівні з Британією. Однак, як вважали німці, поваги до них не було... У росії та сама біда. Намагалася з часів Петра зробити реформи. Реформи були поверхневі, пригадайте, як боярам Петро наказував поголити бороди... росіянам трагічно бракує глибини й розуміння процесів.
– Тобто розуму їм бракує?
– Ну, напевно! Є два фактори, які завжди шокували європейців, що мандрували росією. Насильство: якщо не вдариш, росіянин нічого не робитиме. Тобто розуміє тільки батіг! І розбещеність. Розбещеність ніколи не засуджувалась, а інколи й толерувалась.
– Тепер чуємо розмови рашистів, які перехопила СБУ: «Ты украинских баб насилуй и мне ниче не говори»…
– Підозрюю, її прапрабабця так само говорила до свого чоловіка. Нам пощастило мати значний проміжок часу, коли ми були долучені до держави Річ Посполита, яка включала у себе Польщу, Білорусь, Литву й землі України. Елементи культури, які були на Заході, проникали у Річ Посполиту і, відповідно, до нас. Тобто ми були відгороджені від того східного сусіда. А вони вимірюють свою “вищість” тільки територією! Для них це – велич! Усе решта, в тому числі рівень життя людей, не має значення.
«Порівняйте: наш князь Ярослав Мудрий і московський князь Василь Темний»
– А як ставитеся до тези путіна, що Україну придумав ленін?
– Абсурд! Більшовикам потрібна була територія України. І вони зробили так, що Україна стала начебто самостійною. У 20-х роках радянська Україна, як республіка, підписувала договори з Литвою, Туреччиною. Брала участь у Лозаннській конференції. А мета яка? Розколоти діаспору, що виїхала на Захід. Показати: “Ось ви покинули Україну, а вона є самостійною”. Частина людей повірила у «самостійність» радянської України і повернулася. Михайло Грушевський повернувся до радянської України. Став академіком. А через 10 років його знайшли мертвим... Згодом москва усі народні комісаріати закордонних справ, міністерство закордонних справ ліквідувала. Утім, вони виконали свою мету – розкололи на Заході українську діаспору.
– Які факти найчастіше спотворювала російська пропаганда?
– У контексті радянського союзу була тематика Київська Русь, хоча цей термін з’являється лише у XIX столітті. У IX-X століттях у жодному документі не знайдете формулювання “Київська Русь”. Була Русь. Був період Хмельницького. Далі ми вивчали московське царство, вивчали всіх Іванів з Василями... У 20-х роках Микола Хвильовий наголошував, що українська література має розвиватися у контексті європейської, світової літератури. У письменника є відомий памфлет “Московські задрипанки”. У ньому наголошується, що потрібно орієнтуватися на європейську літературу, а не лише на російську, бо в Європі багатший світ. А до нього був такий ідеолог в Україні – Дмитро Лебедєв, який казав, що російська культура – вища, це міська культура. А українська – культура села.
Наприкінці 90-х англійський історик Едвард Кінан казав: “Ви подивіться на імена правителів Києва та імена правителів Московії”. Серед імен правителів Києва – Володимир, Святослав, Мстислав, Олег... А якщо візьмемо правителів московії, там є два імені – Іван і Василь. І так буде аж до Петра I. Бачите, яка “палітра”... Або порівняйте: наш князь Ярослав Мудрий і московський князь Василь Темний.
– Революція Гідності стала переломним моментом у протистоянні з росією. Подвиг Небесної сотні неможливо переоцінити...
– Він був переломним, бо пролилася кров. Коли студентів розігнали кийками, наступного дня на площу вийшли дорослі. Пригадайте Білорусь. Там такого не було… В українців точно є ген справедливості.
Читайте також: «Багато українських слів росіяни „віджали“. І зараз намагаються ігнорувати існування української мови…»