Передплата 2025 «Неймовірні історії життя»

Біля Домініканів — Геракл із яблуками: чому будинок на Ставропігійській, 4, вважають одним із найеротичніших?

Цей будинок серед історичної архітектури Львова вважають одним із найеротичнших. Кам’яниця ХVI ст. на вул. Ставропігійській, 4, розташована навпроти Домініканського собору. Будинок виходить одним фасадом на вулицю Ставропігійську, іншим — на вулицю Федоровича. Сама чотириповерхова будівля не привертає особливої уваги, натомість на обох фасадах інтригують досить неординарні барельєфи, які рясніють… інтимними подробицями

Будинок виходить одним фасадом на вулицю Ставропігійську, іншим – на вулицю Федоровича. Фото зі сайту “Прадідівська слава”
Будинок виходить одним фасадом на вулицю Ставропігійську, іншим – на вулицю Федоровича. Фото зі сайту “Прадідівська слава”

Саме через це раніше несертифіковані гіди розповідали туристам міфи, що в цьому будин­ку нібито був дім розпусти… Однак цей будинок — звичайний житловий. А рельєфи на його фасадах — ілюстрації до міфів Давньої Греції. Свого часу монахи Домініканського монастиря домагалися зміни архітектурного декору цієї кам’яниці. Писа­ли листи до львівського магістрату, аргументуючи тим, що зображення на барельєфах мають гріхов­ний характер. Однак магістрат вирішив не чіпа­ти цих зображень, посилаючись на те, що античні сюжети — класика світового мистецтва.

Отже, на фасаді, що виходить на Домініка­ни, бачимо чотири барельєфи оголених міфічних персонажів (на фасаді, що виходить на вулицю Ставропігійську, вони дублюються). Перший ба­рельєф — цариця Спарти Леда з лебедем, втілен­ням бога Зевса, який задовольняє її. У лебедя від­бита голова, тому можна лише фантазувати, куди він дотягується своєю довгою шиєю…

Друге зображення — мускулистий титан Про­метей, печінку якого клює орел. Усупереч міфу, де Прометей мав бути прикутий до скелі, він лежить горизонтально (очевидно, це зумовлено горизон­тальним розташуванням барельєфів). Чи видно, що герой — справжній мужчина, сказати важко, знову ж таки через відбиті деталі скульптури, але монахи, вочевидь, це побачили.

На наступному зображенні бачимо оголену жінку, що лежить, голова її повернута у напрям­ку все тих же Домініканів. Важко сказати, що це за міфологічний персонаж, але рукою жінка при­криває місце, звідки ноги ростуть. Четверте зо­браження — античний герой Геракл із зосередже­ним обличчям тримає щось рукою в ділянці своїх геніталій. У когось може скластися враження, що він займається самозадоволенням. Насправді ба­рельєф зображає дванадцятий подвиг Геракла — викрадення золотих яблук вічної молодості з саду Гесперид. І Геракл тримає в руці яблуко, а не те, що хтось міг подумати. Та й у ногах Геракла бачи­мо невеличке дерево яблуні.

У когось може скластися враження, що Геракл займається самозадоволенням... Але він просто тримає в руці яблуко.
У когось може скластися враження, що Геракл займається самозадоволенням... Але він просто тримає в руці яблуко.

Про архівну історію цього будинку «ВЗ» розпо­вів старший науковий співробітник Львівсько­го історичного музею Ярослав Бишкевич.

Наріжна кам’яниця вулиць Федоровича і Став­ропігійської зведена у XVI столітті. Це був приват­ний житловий будинок. Первісні власники — За­дикевичі, XVI ст. У ті часи це був будинок на розі вулиць Бляхарської, 6 та Домініканської, 4, мав конскрипційний номер 170. У парафіяльному пла­ні мешканці цієї дільниці належали до таких хра­мів: католицький — Латинський костел Успіння Пресвятої Богородиці, греко-католицький — церк­ва Успіння Пресвятої Богородиці, юдейський — синагога Турей Захав.

1899 року власницею кам’яниці була Клемен­тина Казєродська, а 1916-го — Ізабела Геров­ська. Про це свідчать дані «Довідників королів­ського столичного міста Львова» за 1889, 1899 і 1916 роки. У 1934 році власником кам’яниці був Ян Бриль.