Вас обслужили недержавною мовою? Пишіть скаргу мовному омбудсмену
16 січня 2021 року набуває чинності стаття 30 Закону про забезпечення функціонування української мови як державної
Зокрема, має відбутися остаточний перехід сфери обслуговування на державну мову. «На практиці це означає, що український споживач нарешті отримає право на обслуговування державною мовою за замовчуванням — у супермаркеті чи в інтернет-магазині, у кав’ярні чи ресторані, в банку чи в аптеці, на АЗС чи на вокзалі, у спортзалі чи бібліотеці тощо.
Винятків небагато: лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін", — пояснив Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.
Вимога щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у тому числі, гуртки і секції), медичне обслуговування, надання соціальних послуг тощо. Пан Кремінь зазначив, що українською має подаватися інформація у цінниках, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо. При цьому інформація державною мовою про товари та послуги може дублюватися іншими мовами.
Якщо ж цей закон буде порушено, пан Кремінь пропонує діяти так (про це Уповноважений написав на своїй сторінці у соцмережах):
- Спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою.
- У разі відмови працівника звернутися до керівництва закладу або на «гарячу лінію» установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
- У разі відмови або незабезпечення надання інформації (послуг) державною мовою, необхідно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео-, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані суб’єкта господарювання (назву, місцеперебування, контакти суб’єкта).
- Подати скаргу до Уповноваженого на поштову адресу: 1 001, м. Київ, провулок Музейний, 12, на електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua, або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого mova-ombudsman.gov.ua/.
- У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Бажано також додати докази на підтвердження.
Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
Коментар для «ВЗ»
«На тридцятому році Незалежності вже час штрафувати за відмову обслуговувати українця українською мовою у своїй державі»
Святослав Літинський, мовний активіст, доцент кафедри програмування ЛНУ імені Івана Франка
— Тішить те, що, врешті-решт, набуде законної сили ця стаття. Хоча і раніше багато людей в Україні домагалися, аби їх обслуговували українською мовою. А цією статтею вже чорним по білому написано, що обслуговути, як у магазинах, так і в інтернет-магазинах мають українською. Я є у групі, де організовуються змагання на мотоциклах, — таких, що їздять по болоті, і 12−13 січня хтось звернув увагу: «Друзі, у вас на сайті нема тексту українською». За день уся інформація з’явилася українською! З ухваленням цієї статті та з відповідним інформаційним супроводом у багатьох людей відкладеться в голові, що є така вимога у законі, і вони будуть обслуговувати українською і менше йти на конфлікт, як це часом було раніше.
— Якщо на заході України з обслуговуванням державною мовою і до закону все було гаразд, то у Києві і на сході України ситуація була катастрофічною. Там більшість все ж таки у сфері обслуговування спілкується російською…
— Не погоджуюся, що всі тотально розмовляють російською. Однак проблема, звісно, є. Але тепер є законна вимога, і людині буде набагато легше захищати свої права.
— У першій редакції закону було запропоновано ввести так звану мовну поліцію. Однак в останньому варіанті мовна поліція зникла. Чому?
— Не було такого — «мовна поліція». Це, радше, були вигадки антипропаганди, яку підтримувала держава-агресор. І сателіти, які і далі пробують торпедувати цей закон. Серед них, зокрема, ті, кого США були визнали агентами впливу Росії на американську політику, хоч вони є громадянами України і навіть народними депутатами. Є нормально створений орган — секретаріт Уповноваженого захисту державної мови. Там 50 осіб за штатним розписом, і вони вже починають розглядати заяви і скарги. З 16 січня роботи у них побільшає: вони даватимуть попередження суб’єктам господарювання, які відмовляються обслуговувати українською. І якщо таке порушення не буде усунено протягом місяця, буде повторна скарга, порушники отримають штраф від 3600 грн до близько 7000 гривень. І це правильно! На тридцятому році Незалежності вже час штрафувати за відмову обслуговувати українця українською мовою у своїй державі.