Павло Клімкін: «МЗС тотально маргіналізовано»
- 04.03.2020, 21:34
- 1 621
Цілісна зовнішня політика в Україні відсутня, каже колишній глава МЗС
За останні дев’ять місяців, відколи до державного керма стала нова влада, Україна помітно втратила позиції на міжнародній арені, послабила свою суб’єктність. Такої думки дотримується, зокрема, ексглава МЗС у 2014−2019 роках Павло Клімкін (на фото). Які причини та наслідки такої політики? Як відновити реноме нашої країни у світі? Про це — у розмові колишнього глави зовнішньополітичного відомства з кореспондентами «Високого Замку».
«Прихильник того, щоб уся наша діаспора отримала паспорти із тризубом»
— Пане Павле, якось ви розповідали, що після перемоги Володимира Зеленського на виборах дали йому кілька порад. Хоча б до однієї з них він прислухався?
— У мене і зараз є симпатія до щирого бажання Зеленського щось міняти у країні. Проблема лише у тому, що на це немає ні політичної волі, ні стратегії, ані команди… Одна з моїх порад президенту, яку висловив йому 1 травня, під час двох з половиною годин розмови, стосувалася подвійного громадянства. Вона у стані реалізації. Я прихильник того, щоб уся наша діаспора отримала паспорти із тризубом. Не маючи їх, закордонні українці, які хочуть долучитися до процесу змін в Україні, не можуть зробити цього. Водночас є багато українців, які, працюючи за кордоном, отримують друге громадянство (скажімо, в Італії) — і таким чином формально порушують наш закон. Я за те, щоб припинити страусину політику і сказати, що за певних умов можемо говорити про легалізацію подвійного громадянства з Румунією, Угорщиною. Все одно це громадянство вже є, паспорти цих країн багатьом уже роздано на Буковині, на Закарпатті… Водночас сказав Зеленському, що категорично проти навіть натяків на подвійне громадянство з Росією — до остаточного звільнення окупованих Криму і Донбасу. У час нашої розмови Путін видав указ про видачу російських паспортів жителям Донбасу, і я попередив нашого президента, що цих посвідок там буде сотні тисяч, у тому числі — на підконтрольній нам частині Донбасу. Якщо темпи їх видачі збережуться, до кінця цього року на Донбасі буде плюс-мінус пів мільйона російських паспортів. Це змінює логіку наших взаємодій, можливої реінтеграції, гуманітарних контактів, Мінських домовленостей. І взагалі — нашого майбутнього. Коли прийде час розмовляти про членство України в ЄС чи НАТО, як у цих союзах ставитимуться до того, що на території України є мільйон російських громадян? Йдеться про національну безпеку.
Говорили з Володимиром Зеленським і про певні персоналії для роботи на міжнародному напрямі. Дав йому короткий список семи-восьми ефективних людей. Серед них був і Вадим Пристайко. Говорили на теми Донбасу, щодо позицій наших партнерів по Євросоюзу. Певні речі із цієї розмови було враховано.
«В уряді є один політик — глава МВС Арсен Аваков»
— Чи задоволені роботою рекомендованого Вадима Пристайка?
— Не задоволений. У процесі ухвалення рішень МЗС участі фактично не бере. МЗС тотально маргіналізовано. Рішення на ключових напрямах (маю на увазі відносини зі США, Росією) приймають інші люди, зокрема керівник Офісу президента Андрій Єрмак. Жодної самостійності, можливості впливати на ці рішення у МЗС немає.
— Чому Пристайко погодився на жалюгідну роль статиста?
— Це питання до нього. Нинішній Кабмін (розмова відбулася до відставки уряду Олексія Гончарука. — Ред.) — уряд менеджерів, а не політиків. Якщо берете на роботу менеджера, він хоче за свою працю гідну зарплату. Якщо берете політика — він сам ставить собі мету. Хоче стати відомим, хоче себе реалізувати.
— Або сприймає це як служіння…
— Так. У політиків різні мотиви. А ми маємо Кабмін найнятих з Офісу президента менеджерів. Тому казати про їхню самостійну роль не доводиться. Пристайко — не політик. У цьому уряді ним є хіба що глава МВС Арсен Аваков. Чи ефективним менеджером був Вадим Пристайко? Про це напишуть історики.
— Чому влада перемістила центр ухвалення зовнішньополітичних рішень в Офіс президента?
— Це пов’язано з акцентом Зеленського на персональних відносинах, відпрацюванні ключових рішень з людьми, яким особисто довіряє. А вони сфокусовані в Офісі президента. Зеленський хоче швидких рішень. Але зовнішня політика, як і внутрішня, вимагає системи і стратегії. Тільки так можна досягти результату.
— Багато хто критикує зовнішню політику президента за непрофесіоналізм, наслідком чого стала напіврозвалена міжнародна коаліція на підтримку України…
— Критикувати зовнішню політику можна, якщо вона є. Зараз цілісна зовнішня політика у нас відсутня. Окремі дії є, навіть є результат. Наприклад, обмін полоненими, газовий контракт з Росією. Хоча діяти у цьому спорі слід було по-іншому: нам треба було далі піднімати ставки, оскільки вперше за весь час Незалежності мали таку сильну переговорну позицію. Ми ж пішли іншим шляхом…
Чи є у нашої влади розуміння того, що далі робитимемо на російському напрямі? Ні, немає. На європейському? Немає. На американському — немає. Не кажу вже про інші. Всім, наприклад, цікаво, як у нас далі будуватимуться відносини з тією ж Польщею, Угорщиною? Задекларованих позицій у влади і тут нема. Та навіть взяти питання Донбасу. Спочатку хтось каже про вибори на окупованій території. Потім про спільне патрулювання там. Згодом про патрулювання, але не з тими. Потім — про патрулювання, але вже не кордону, а територій… Зовнішня політика — це візія. На її основі підбирають стратегію, відповідні ресурси, щоб цю політику реалізувати. Візій не бачу. Стратегії теж.
— Чому? Є певна візія і стратегія: зближення з Росією, бажання замиритися з агресором…
— Таке бажання справді є. Гібридний мир означатиме певний прогрес у сфері безпеки, але інших кроків з боку Москви не буде — оскільки намірів співпрацювати з нами у Росії немає. Є інші наміри Кремля: домогтися федералізації України з подальшим розчленуванням нашої держави. Або ж досягнути цієї фрагментації через дестабілізацію. Саме тому замиритися із сьогоднішньою Росією неможливо.
— Зеленський не розуміє таких очевидних речей?
— Думаю, ні. В оточенні Зеленського були ілюзії, що замирення можна зробити швидко: достатньо зустрітися, подивитися в очі, перестати стріляти. Це не дає результату. Подивіться на останню ескалацію на фронті у районі Золотого — це ж не може бути місцевою ініціативою! Таке можливе лише за дзвінком із Москви. Думаєте, випадковими є розмови про дніпровську воду у Крим, про вибори на Донбасі? Це своєрідне тестування суспільства. Пригадуєте байку про хлопчика-пастуха, який двічі брехав дорослим про напад вовка. Коли наступного разу вовк справді напав, на крики про допомогу люди не прийшли — і вовк перерізав усе стадо…
«Висловлювання Суркова — це гра у доброго -поганого поліцейського»
— Як оцінили мляву реакцію української влади на останні заяви колишнього радника Путіна Владислава Суркова? Маємо на увазі його «отсєбятіну», що України як держави нема, його натяки про поділ нашої країни, погрози щодо «примушення до братерства»…
— Це не «отсєбятіна!». Це зрежисероване інтерв’ю. Це додатковий тиск Кремля на Зеленського перед можливою зустріччю із Путіним. Це бажання погратися на контрасті «добрий/поганий поліцейський». Ось, мовляв, є тепер Дмитро Козак, який буде менеджером в українських питаннях. Може, він буде добрішим. А є Сурков, який намагався воювати. Хто у Росії щось робить випадково, у того стається серцевий напад…
— Чому не було у відповідь на ці заяви відеоблогу Зеленського чи заяви МЗС? Пристайко казав, що не треба звертати уваги на Суркова…
— Це прекрасна тема для вашого інтерв’ю з Пристайком. Президенти на Суркова не реагують. Але мав би бути коментар Офісу президента і МЗС на запитання від ЗМІ. Те, що сказав Сурков, і є сенсом російської політики щодо України…
Сьогодні МЗС потрібна не кар’єрна, а реальна політична особистість, яка могла б мати власні переконання. Така, яка могла би сказати Зеленському «Я думаю так» або: «Ні. Вважаю це принципово неможливим». Та принципового міністра ні Зеленський, ні Єрмак не призначать. Зовнішня політика і далі вирішуватиметься менеджментом Офісу президента. На посаді глави МЗС Банковій потрібна «голова, яка говорить», яка висловлює чужі ідеї, бере на себе негатив — і у такий спосіб відбувається тестування цих ідей.
— Чому б тоді того ж Єрмака не призначити на посаду міністра закордонних справ?
— Амбіції Єрмака — вплив на весь порядок денний у країні.
«12 пунктів „мирного плану“ — провокація Вольфганга Ішингера»
— Як прокоментуєте 12 скандальних пунктів «мирного плану» щодо України, які з’явилися у ході Мюнхенської безпекової конференції…
— Це була свідома провокація, яку влаштував глава цього форуму Вольфганг Ішингер — без нього на сайті конференції нічого не з’являється. Суть декларованого: тимчасова фіксація України як буфера за спільного керування ЄС і Росії (реально мала керувати саме Росія). Цей план передбачав зробити з Донбасу простір, яким управлятиме Росія. У такому випадку на Донбасі функціонувала б «чорна дірка», через яку проходила б контрабандна торгівля, усі ліві схеми. Цей план передбачає відкладену фрагментацію України — через стадію буферизації.
Один із розробників цього «мирного плану» — пан Чалий. Добре пам’ятаю його по спільній роботі у МЗС. Він завжди хотів України як нейтральної позаблокової держави…
— Людина, яка у наших реаліях каже про позаблоковий статус України, виглядає прямим агентом Росії…
— Цей текст було вкинуто свідомо. Якщо б його роздали десь інакше, а не у Мюнхені — хто на нього звернув би увагу? А так про нього говорили два тижні. Ідею було кинуто навмисно…
— Про трохи «легші» теми. Рядові громадяни мало знають про атмосферу міжнародних переговорів, про те, яким важким потом робиться велика політика. Доводилося чути, що на деяких зустрічах з боку наших опонентів звучали матюки, ледь не гримали кулаками, погрожували?
— Про кулаки не пам’ятаю. Але емоцій було багато. Матюки з боку російської делегації чулися. Не у наш бік — так там спілкувалися між собою. У мене теж був прояв емоцій, коли жбурляв міністру закордонних справ Росії Лаврову свій список. Це сталося, коли глава російського МЗС відмовлявся розмовляти про наших політичних в’язнів. У підсумку важко хворого українця Юрія Солошенка все ж таки звільнили. У нього була четверта стадія раку. Тоді казав у присутності представника Німеччини Штайнмаєра і Франції — Фабіуса: «Дайте людині померти у колі родини!».
— Ми згадували про російських агентів впливу. Багато хто з експертів вважає, що той же Єрмак є ним…
— У мене немає достовірних відомостей, що він працює на російські спецслужби. Єрмак став політичним чинником в Україні після першого обміну полоненими. Деякі американські експерти вважають, що ідея цього обміну була у тому, щоб посадити Зеленського в «емоційну воронку» і одночасно дати поштовх Єрмаку.
Від західних аналітиків можна почути: звідки взявся Єрмак як ключова фігура української політики? Так, кажуть вони, це компетенція президента — призначати його. І продовжували: але чи чули ви відразу при зміні керівника офісу прем’єра якоїсь європейської країни заяви про те, що не міняється політичний курс? Чи бачили коли-небудь у керівника офісу будь-якого європейського прем’єра окремого прес-секретаря? Речники бувають у людей, які мають відношення до політичного курсу. Керівник офісу президента в європейській країні є допоміжною фігурою. Ніхто, крім фахівців, не знає його прізвища. У нас же уся країна знає Єрмака…
— Чому президент Зеленський у публічній своїй риториці щодо Росії уникає слова «агресор»?
— Є дві фундаментальні причини цього. Перша — небажання президента дратувати Росію, зберігати канал комунікації з нею. А ще Зеленський, мабуть, сподівається, що таким чином збереже підтримку свого електорату. Не хоче відштовхувати від себе людей. Інакше цей електорат підбере Медведчук зі своїм ОПЗЖ. У цьому є певний сенс…
— Американський, британський, французький лідери збираються 9 травня їхати до Путіна. Зеленському, якщо надійде запрошення, їхати туди треба?
— Звичайно, ні! Це буде тотальна катастрофа для нього як політика, шалено поглибить поляризацію сил у суспільстві. Якась частина країни перестане сприймати його як лідера країни. За будь-яких умов Зеленський не має приймати запрошення Путіна.
«Будую власний політичний проєкт»
— Ви зараз не у владі і не в опозиції. То де ви зараз? Де себе бачите?
— Я нікуди не пішов з політики. Політика — це не сидіти у Раді і натискати кнопки. Крім зовнішньої політики, можу займатися багатьма іншими цікавими питаннями: від освіти і реформування нашої Академії наук, де тотальний колапс, до урбаністики…
— Чи створюватимете власний політичний проєкт?
— Так. І вже будую його з однодумцями.
Розмовляли Наталія Балюк та Іван Фаріон