«Ми — музей не для величезних натовпів, а для душі конкретної людини»
Напередодні Дня українського війська журналіст «ВЗ» відвідала Львівський музей визвольної боротьби України
«А що, у нас у Львові є Музей визвольної боротьби? Ніколи про такий не чули…» — часто доводиться чути від співрозмовників. Справді, відкритий ще у 2012 році, Музей визвольної боротьби України, розташований на вул. Лисенка, 23-а, досі залишається «терра інкогніта» для своїх потенційних відвідувачів. Навіть авторка цих рядків, яка свого часу багато писала про перипетії, пов’язані із відкриттям музею, до свого сорому, пішла подивитися на експозицію тільки тепер, коли отримала редакційне завдання — до 14 жовтня, дня чотирьох великих українських військових свят, написати репортаж із музею.
І була просто вражена — розмаїттям експонатів, глибиною історичного підходу до опрацювання матеріалів, художнім смаком, з яким оформлено зали (дизайн музею створював — відомий львівський художник Орест Скоп). Звісно, маленькому за масштабами і віддаленому від центру цьому осередку історії далеко до таких музейних «монстрів», як Історичний, Етнографії, Нацмузей імені Шептицького. Але вони, маючи надзвичайні експонатні скарби, все ж таки залишаються академічно-прохолодними. А от Музей визвольних змагань привертає якоюсь особливою камерністю, українським духом, любов’ю, яку (і це відчувається) вкладали в нього його творці. Бо якщо зброя і відзнаки передані сюди зі Львівського історичного музею (підрозділом якого є Музей визвольних змагань), то до таких розділів, як історія Українського січового стрілецтва, Української галицької армії, ОУН, УПА, Української дивізії «Галичина», періоду сталінських репресій та «шістдесятництва», експонати збирали «з миру по нитці». І тепер на відносно невеликій експозиційній площі облаштовано чотири зали, кожен із яких висвітлює різні періоди становлення української незалежності. Експонати новітньої історії визвольних змагань — події Революції гідності та Майдану — розмістилися в актовому залі музею.
Коли я навідалася в музей, тут не було де яблуку впасти від підлітків. Саме цього дня тут відбувався захід проекту «День народження Героя Небесної сотні». Шкільним автобусом приїхали учні Рудківської СЗШ І-ІІІ ступенів імені героя Небесної сотні Володимира Жеребного. Про це «ВЗ» розповів учасник вокальної групи «Смайл» Рудківської школи, десятикласник Денис Побурчак. Хлопці й дівчата, одягнені у чорні футболки із великим білим тризубом, тримаючи свічки у руках, саме готувалися до виступу в актовій залі.
«Відвідуваність музею добра, але сезонна, — розповів „ВЗ“ директор музею Тарас Кузь. — Є спеціальна обласна програма, куди закладені такі екскурсії. Доки є навчальний процес, до нас приїжджають з міста і області по 200−300 дітей. А от влітку небагато відвідувачів. Але дуже багато туристів зі Східної України. Приїжджають по двоє-троє, спеціально дізнаються про наш музей і їдуть цільово до нас. Це для нас величезна сатисфакція, коли люди кажуть після екскурсії: „Ми все життя мріяли почути таку екскурсію, дізнатися про історію України“. Мені здається, це навіть набагато краще, ніж коли музей відвідає тисяча людей. Краще хай буде двоє людей, але такі, які після відвідання повністю змінили ставлення до подій української історії, стали українцями, почали шанувати, любити свою історію. Для цього і є наш музей. Ми — музей не для величезних натовпів, а для душі конкретної людини. Ці люди знаходять тут те, чого, на жаль, у Східній Україні не можуть знайти».
На жаль, піднесені відчуття після відвідин музею псує «інфраструктура» довкола історичного будинку Куркового товариства, де він розташований. Здиблені кам’яні плити, перемішані із піском і землею, невпорядкована плитка на підходах до будинку, якась пародія на вивіску, яка мікроскопічними літерами вказує з вулиці, що тут є музейна установа, одразу опускають на грішну землю.
«Оформлення брами — справді проблема, — пояснює Тарас Кузь. — Уже п’ять років, відколи існує наш музей, ми звертаємося до міської ради з проханням врегулювати ситуацію. Бо наші межі — півтора метра по периметру від будинку. Усе решта — це територія міста. Ми не маємо права там встановлювати жодного знака, оголошення, вказівника. Міськрада навіть нічим не пояснює, чому вона тут нічого не робить».
Про перспективи музею поспілкувалася із відомим журналістом-телевізійником, автором першого в історії фільму про УПА — «Українська повстанська» (1992 р.) Василем Глинчаком. «Давно знав про проблему створення цього музею, ще коли це була сама ідея, — розповів пан Василь. — Знав, що музей почали створювати. Щодня їздив на роботу на студію попри цей музей, дивився на неоформлений і навіть, можна сказати, неохайний вхід, на ту браму, де немає вивіски, і думав, що музей ще в процесі роботи. Аж тут з’ясувалося, музей працює вже п’ять років! На жаль, зайшов сюди лише нещодавно, коли мене припекла потреба знайти один із повстанських журналів. Тільки тоді побачив, яка тут цікава експозиція. А музей — не спопуляризований. Менеджмент Історичного музею недостатньо подбав про популяризацію Музею визвольної боротьби України. Треба привернути до нього увагу громадськості. Бачимо цю браму і навіть на думку не спадає, що за нею — такі скарби. Я навіть розробив проект оформлення цієї брами — замовив його у дизайнера, дав свої побажання. Не претендую на те, щоб за моїм проектом оформили браму. Просто хочу привернути увагу до цієї проблеми. Бо музейники сидять там, як у бункері!»
Наглядачі музею — пані Мирослава і пані Євгенія, з якими спілкувалася журналіст «ВЗ», також говорять про необхідність популяризації: «Чотири будинки Історичного музею — у центрі міста. Людина йде площею Ринок, бачить музей — і заходить туди. А ми — далеко від центру. Бувають дні, коли тут зовсім немає відвідувачів. Треба сюди людей довозити. Бо у нас то немає нікого, а то приїжджає одразу декілька груп, які записуються заздалегідь. І всі хочуть екскурсовода. А їх на усіх не вистачає. У нас більше буває приїжджих груп, які мають транспорт. Тут цікаво, дуже багато ексклюзивної інформації, якої немає ніде. У нас дуже грамотні екскурсоводи, усі старші наукові працівники. Сподіваємося, врешті-решт впорядкують територію довкола музею…»
Усі фото авторки