ЛАЗ відновлює виробництво? Ну-ну…
Не виключено, що ідею про реновацію колись гігантського виробництва Львівського автобусного заводу використовують у боротьбі за серця виборців-львів'ян
Ще на початку вересня в інформаційному просторі з’явилося дивне повідомлення: Львівський автобусний завод відновлює виробництво. Як повідомив керівник відділу продажів City Transport Group Олександр Бондаренко (ця компанія — власник ЛАЗу та Дніпровського автобусного заводу у Кам’янському, її власник — російський бізнесмен Ігор Чуркін), у вцілілих цехах ЛАЗу на вул. Стрийській, 45, у Львові з початку року склали вісім автобусів.
ЗА словами пана Бондаренка, ці вісім великогабаритних автобусів продали українським комерційним клієнтам, назви яких не розголошують. «Процес відновлення роботи розпочався у лютому цього року, — каже Олександр Бондаренко. — Наразі у Львові працює цех складання і фарбування. Зараз формуються усі відділи за напрямами. У Львові ж складатимуть тролейбуси та міські автобуси, а також виготовлятимуть деталі».
Крім того, підприємство оновило сайт, де виставило модельну лінійку своєї продукції. Тут представлено міські автобуси середньої та великої місткості, автобуси-«гармошки», тролейбуси, автомобіль швидкої допомоги.
На сайті компанії City Transport Group є й ціни на цю продукцію.
Чи маємо тішитися і плескати в долоні, довідавшись, що ЛАЗ буцімто відновлює роботу? Аж ніяк. Журналіст «ВЗ» поспілкувалася із місцевим політиком, який втаємничений у ситуацію щодо ЛАЗу. «Заяви про відновлення виробництва на ЛАЗі — чергова мильна бульбашка, — каже наш співрозмовник. — Це „інформаційний привід“, який створюється спеціально для риторики, яку буде виголошувати кандидат у президенти, а саме — нинішній президент. Виборчий штаб розробив таку технологію, яка має зачіпати серця львів’ян, передусім старшого віку, тиснути на болючі для них теми, одна з яких — відновлення Львівського автобусного заводу. Це колишній завод-гігант, який випускав цілодобово автобуси та інше обладнання, на ньому працювали тисячі людей. Це історія міста. Широкому загалу не дуже відомо, що власник заводу — російський бізнесмен Ігор Чуркін, який має російське громадянство. Він є другом перших осіб держави, і тепер дозволяє собі крутити голову людям — то вони у Львові складають автобуси, то у Кам’янському. Відповідно, дехто зараз буде говорити, що він є великим другом і партнером ЛАЗу і хоче запустити реновацію. І ви почуєте цю риторику під час передвиборчих візитів. А самі автобуси ЛАЗу — низькоякісні, до Євро-2012 Львів закупив їх, а виявилося, що це просто гарно помальована коробка…».
Гігантські корпуси ЛАЗу, що на вул. Стрийській, як стояли руїною, так і стоять. Прохідна закрита, неозброєним оком видно, що стіни і дахи валяться. На місці колишнього Заводу гідромеханічних передач (колись був у складі ЛАЗу) — приватні забудовники звели новий житловий квартал. «Яке тут може бути відновлення, коли усі місцеві алкоголіки регулярно тягають із території різне залізяччя і здають на металобрухт? — підтверджує мою думку жителька цього мікрорайону пані Ганна. — Вони залазять на територію через діри у стінах і цуплять усе, що ще не вкрадено. Живу неподалік ЛАЗу і бачу постійно, як завод руйнують. Був поряд із головним корпусом один корпус під гарною червоною черепицею. Її теж хтось познімав, мабуть, собі на дачу. Якби тут хтось хотів відновлювати виробництво, такого занепаду б не допустив».
Розпитую про нинішній стан заводу у того ж Олександра Бондаренка. «Те, що корпуси в занедбаному стані, — враження оманливе, бо це навіть не цехи ЛАЗу. В’їзд на територію, де є наші виробничі потужності, — не з вулиці Стрийської, а з боку вулиці Хуторівки, там є прохідна», — розповів керівник відділу продажів.
Натомість на моє прохання продемонструвати роботу цехів, пан Олександр відбувся відмовками: мовляв, це проблематично, зараз працюємо лише з клієнтами… Але обов’язково покажемо вам заводські цехи — «як тільки так одразу».
— Пане Олександре, кажуть, інформація про відновлення роботи ЛАЗу — передвиборча «мулька»…
— Завод точно ніяких політичних амбіцій немає. Ми далекі від політики, головне — аби нам політики не заважали.
— Як бачить керівництво майбутнє заводу?
— Взагалі-то райдужне (сміється. — Авт.). Плануємо випускати автобуси у Львові. Якби не було такого бачення, не вкладали б гроші у відновлення виробництва. Але все дуже залежить від замовлень, які будемо отримувати. Немає замовлень — немає виробництва. Будуть замовлення — думаю, за кілька років ми повністю відновимося.
— Наразі так виглядає, що замовлень обмаль. Склали тільки вісім автобусів…
— Бо конкуренти теж не сплять… Ми стараємося й ціни тримати гідні для ринку, і якість давати не гіршу, ніж у конкурентів…
— Скільки людей працює на виробництві?
— Наразі не можу про це сказати…
Довідка «ВЗ»
Львівський автобусний завод, заснований у 1945 році, у найкращі свої роки випускав понад 14 тисяч автобусів. Конструкції, розроблені ЛАЗом у 50-х роках, ставали ноу-хау в автобусобудуванні. У 2001 році ЛАЗ приватизували. 70,41% акцій придбало українсько-російське науково-виробниче підприємство «СІЛ-Авто». Згодом прокуратура стверджувала, що ці акції вартістю 27,1 млн. грн. вибули з державної власності незаконно, внаслідок протиправних дій акціонерів товариства.
Перед Євро-2012 ЛАЗ виграв тендер на виробництво громадського транспорту для міст-господарів чемпіонату. Однак після турніру працівники нарікали на скорочення штату, затримки зарплати та розпродаж майна підприємства. Від 2014-го Львівський автобусний завод зупинив роботу, виробництво перенесли до Дніпродзержинська (нині Кам’янське). ЛАЗ викупив і поступово довів до банкрутства російський бізнесмен Ігор Чуркін (Дніпровський автобусний завод також належить йому). У 2015-му на землі та будівлі ЛАЗу прокуратура наклала арешт. Пізніше приміщення заводу виставили на аукціон. Восени 2017 року у міській раді Львова створили комісію, яка вивчала ситуацію довкола закупівлі автобусів ЛАЗу до Євро-2012. До цього комунальному перевізнику Львова виділили 20 млн. грн., аби закрити борг перед ЛАЗом. Однак сесія Львівської міськради була проти, аби виділяти 20 мільйонів гривень власнику, який пов’язаний із країною-окупантом. Тому через борги міста перед заводом на всі комунальні автобуси наклали арешт у жовтні 2017 року. А згодом львівську поліцію зобов’язали затримувати та вилучати львівські комунальні автобуси.
2015 року голова Львівської ОДА Олег Синютка повідомив: «Я особисто був на заводі. Там ще не все повивозили й розікрали. Як мене запевнили ветерани підприємства, кількість станкового обладнання, виробничий конвеєр та інше устаткування дозволяють налагодити виробничий процес». У Львівській міській раді у лютому 2018 року заявляли про намір викупити та відновити ЛАЗ за кошти міського бюджету. Також уже не перший рік озвучується ідея про повернення ЛАЗу у державну власність. З такими зверненнями до керівництва держави виступали і Львівська міська, і обласна ради. Але віз (точніше, автобус) і нині там…