Передплата 2024 ВЗ

До нової об'їзної дороги на Трускавець карстове провалля «підкралося»?

Стався провал земної поверхні, який «зачіпає» за край полотна не до кінця збудованої дороги

Фото: Кафедра екологічної та інженерної геології і гідрогеології
Фото: Кафедра екологічної та інженерної геології і гідрогеології

Вже 2 роки минає, відколи почалось будівництво об'їзної дороги до Трускавця. Нагадуємо читачам: кошторисна вартість проєкту становить 224 млн грн. Виконавець робіт — ТОВ «Автомагістраль — Південь».

За початковим задумом передбачалось, що новий автошлях, який стане частиною автодороги Т-14−02 Східниця-Пісочна, не тільки розвантажить місто «Нафтусі» від транзитного автотранспорту, а й дозволить повністю відмовитись від експлуатації дорожньої ділянки у прямому сполученні між Дрогобичем і Трускавцем на невеличкому відрізку перед самим в'їздом до бальнеологічного курорту. До такого висновку остаточно дійшли після масштабного обвалу земної поверхні на шахтному полі рудника № 2 Стебницького гірничо-хімічного підприємства «Полімінерал», який стався у вересні 2017 року, і цілої серії інших провальних явищ земної поверхні, коли намітилась чітка тенденція наближення зони руйнівних впливів до згаданої дорожньої ділянки.

Довго думали-гадали, але, врешті-решт, було прийнято принципове рішення про будівництво об'їзної дороги, яке б дозволяло оминати небезпечну зону карстоутворень. Близько 2 років знадобилось на те, щоб підготувати необхідну документацію, здобути експертні дозволи на будівництво.

Увесь цей час проти будівництва об'їзного шляху за сьогоднішнім затвердженим на всіх інстанціях проєктом виступала група місцевих науковців — доцент кафедри екологічної та інженерної геології і гідрогеології Львівського національного університету імені І. Франка, кандидат геологічних наук Василь Дяків, колишній директор «Полімінералу», кандидат технічних наук Зеновій Варивода та деякі інші їхні однодумці.

Усі ці люди стояли на своєму до останнього моменту — коли вже остаточно було увімкнуто «зелене світло» для початку будівництва. Науковці виявились з характером. Не припинили боротьбу і після того, як пересвідчились, що до їхнього голосу не прислуховуються. Час минав, хоч і з деяким запізненням, але дорога будувалась. Не виключено, що, якби не війна, об'їзд, про якого стільки всього сказано та написано, «запрацював» би: майже все вже зроблено. Дорога заасфальтована. Залишилось дати верхній «покрівельний» шар, щоб після цього, ліквідувавши деякі незначні, порівняно з обсягом вже виконаних робіт, недоробки, урочисто пустити новозбудованою ділянкою автотранспорт.

На жаль, із приємною для всіх подією, доведеться почекати. Річ не тільки в тому, що війну маємо, і що українцям не до доріг. Три дні тому, як інформують на своїй сторінці у Фейсбуці науковці з кафедри екологічної та інженерної геології і гідрогеології Львівського національного університету імені І. Франка, стався провал земної поверхні, який «зачіпає» за край полотна не до кінця збудованої дороги. Саме там, де це й прогнозувалось, і «виліз» карст. У 400 метровій зоні вливу річки Вишниця, по сусідству з об'їздом.

Не будемо наперед забігати. Але виглядає на те, що починають збуватись песимістичні прогнози тих, до голосу яких не захотіли прислухатись. Якщо Василь Дяків та його колеги-однодумці мають рацію, то потрібно діяти негайно. Їхнє застереження конкретне: «якщо у заплаві Вишниці не пробурять до рівня солей свердловини, не виявлять та не затампонують карстові порожнини, — нова дорога буде набагато небезпечнішою, ніж стара».

У селі Модричі, через територію якого прокладається об'їзд, на подібні застереження відразу ж реагують. Як правило, люди вимагають додаткових пояснень. Цього ж разу село мовчить. «Не бачу наразі підстав для тривоги». Так висловився заступник міського голови Трускавця, виконуючий обов’язки старости Модрич Мирон Флюнт. За його словами, перед початком будівництва зону, через яку прокладається автошлях, було ретельно обстежено експертною комісією з Івано-Франківського національного технічного університету нафти й газу на чолі з авторитетним професором Едуардом Кузьменком. За висновком комісії, об'їзд тут можна і треба будувати.

Спостерігаємо за тривожною подією. Будемо дивитись, як карст себе поведе — чи зупиниться, чи остаточно «підважить» дорожнє полотно?

Схожі новини