«Я ще ніколи не робила вистави, яку глядач... не побачить»
У львівському Першому театрі – незвична прем’єра «Пливе човен». Її «дивитимуться», вдягнувши маски… на очі
«Найважливішого очима не побачиш». У Першому театрі це вирішили довести на ділі. І створили виставу «Пливе човен» за мотивами п’єси Марка Кропивницького «Івасик Телесик», у якій найважливішими є звуковий ряд, тактильні відчуття, пісні, звуки живої природи тощо. Зануритись у них і уповні їх відчути можна лише із заплющеними очима.
У чому специфіка й «фішка» нової вистави, журналістці «ВЗ» розповіли її творці — директор і художній керівник Першого театру Юрій Мисак, режисер-постановник вистави Ірина Ципінай, художник-постановник Дарія Зав’ялова.
Юрій Мисак: «Вважаю, у житті людини немає нічого важливішого, ніж наші відчуття, а все решта мало би бути цьому підпорядковано. Усі ми прагнемо комфорту, якоїсь близькості, хороших відчуттів. Мені дуже приємно, що в нас поселяється вистава, яка є експериментом для нашого театру. Це вистава і для дорослих, і для маленьких глядачів. Вона дає можливість побавитися у відчуття: закрити очі й спробувати відчути світ театру, запахи, дотики…».
Ірина Ципіна: «Це експеримент не тільки для театру, а й для мене особисто і для всіх, хто долучився до її створення. Мені давно хотілося спробувати щось таке, що апелювало би до інших відчуттів, крім зору. Хотілося поекспериментувати, відмовитися від візуальної сторони вистави. Так виникла ідея — заплющити очі глядачам і дати їм можливість відчути себе всередині вистави, яка відбувається довкола глядача і апелює до кожного особисто. Це дає можливість опинитися у казці „Івасик Телесик“ на березі річки, у печері у Відьми тощо».
Дарія Зав’ялова: «У мене було найдивніше завдання у цій виставі. За багато років своєї діяльності в театрі я робила вистави і для дорослих, і для дітей, вистави, в яких глядач сидить на сцені, в яких глядач сидить під сценою, на горищі театру, в Італійському дворику. Але я ніколи не робила вистави, яку глядач не побачить. Тож доводилося весь час думати не тільки про те, як це все виглядатиме, а й як це відчуватиметься на дотик, які будуть фактури, яке буде відчуття смаків і запахів… Усе решта я робила так, ніби виставу можна буде дивитися і з розплющеними очима».