Передплата 2025 «Добрий господар»

«Ми „поламали стіни“, щоб глядач став учасником дійства»

11 квітня на камерній сцені Національного театру імені Марії Заньковецької відбулася прем'єра вистави «Оркестр» французького драматурга Жана Ануя

Фото автора
Фото автора

Одного разу на пресконференцію керівництво Львівського Національного театру імені Марії Заньковецької запросило журналістів прямісінько на… сцену. Ми у якийсь момент відчули себе акторами, бо з’явилося хвилювання. А найголовніше трепет, бо ти не за лаштунками береш інтерв'ю в актора чи режисера, а з ними на сцені, тобто на одній хвилі. І от 11 квітня ситуація начебто повторилася. Тільки це не була пресконференція, а неймовірно цікаве дійство у постановці заньківчан!

Глядачі стали учасниками «Оркестру». Спеціально для цієї вистави у жанрі нуар-кабаре у глядацькій залі збудували подіум. Ми, глядачі, сиділи за столиками, накритими червоними обрусами. А на столиках, як і годиться, фужери для шампанського і легка закуска. Забігаючи наперед скажу: фужери порожніми не стояли — актори у час вистави наливали глядачам шампанське. Одне слово, все, як у справжньому кабаре!

У виставі йдеться про життя маленького жіночого ансамблю. Як з’ясувалося, автор п'єси, французький драматург Жан Ануй у дитинстві підглядав за репетиціями матері-музикантки.

Сюжет, поданий заньківчанами-професіоналами, розкручений талановитим режисером Богданом Ревкевичем (це ж у його постановці «Львівське танго» кілька років не сходить з афіш Театру імені Марії Заньковецької. — Г.Я.), захоплює з перших хвилин. О, я бачила, як «облизувалися» чоловіки-глядачі біля подіуму. Дівчата, фігурові, як порцелянові статуетки, у відповідних костюмах не просто скакали по подіуму, а «проживали» на сцені драматичні сюжети свого життя — з плітками, суперечками, що доходили до бійок, любовним трикутником… Усі дівчата з оркестру так мріють кохати і бути коханими, але, на жаль, доля ніяк не хоче бути прихильною до них.

Режисер Богдан Ревкевич додав у виставу багато «власних нот», точніше, чимало музичних епізодів, тож кожен персонаж має свій хореографічний «номер». Усе, як у справжньому мюзиклі. Автор музичного оформлення — відомий львівський композитор Остап Мануляк, хормейстерка — Оксана Явдошин, хореограф вистави — Денис Григорук, художниця костюмів — Наталія Тарасенко. Звісно, і акторський склад тут підібраний зірковий. Та що казати, заньківчан усіх можна назвати зірками славетної сцени, бо саме у цьому величному — справжня кузня театральних кадрів.

Як розповів журналістці «ВЗ» режисер-постановник вистави Богдан Ревкевич, взятися за «Оркестр» йому запропонував генеральний директор-художній керівник Театру імені Марії Заньковецької Максим Голенко.

— Я читав колись п'єсу Жана Ануя, але для мене цей матеріал став, швидше, викликом, — каже пан Богдан. — Працювати з акторами над постановкою почав у січні. Художній керівник запропонував ідею з шампанським, ми знайшли спонсорів, а зі сценографом Олексієм Хорошком придумали, як має виглядати сцена, як «поламати стіни», щоб глядач став учасником дійства. Насправді, у мене було багато ідей щодо постановки, бо сама п'єса надається до цього. Її можна розкручувати.

За словами Богдана Ревкевича, в «Оркестрі» викрито не смішні проблеми, бо матеріал — глибокий, у ньому заховані певні змісти. До прикладу, у п'єсі нема образу конферансьє, але режисер його ввів.

— Для мене конферансьє - як відображення самого автора. Він дає можливість переглянути усе з іншої перспективи. Я хотів зробити так, щоб глядач дивився на усю цю суєту через очі самого Ануя. Я шукав місток між акторами і глядачем, тому і з’явився у виставі конферансьє.

— На вашу думку, чи все вдалося так, як ви про це мріяли?

— Межі досконалості нема. Щодо акторського складу, то я дуже задоволений: свої ролі зіграли чудово, показали характери кожної героїні. Задоволений музичним оформленням, яке створив Остап Мануляк. Це вже четверта наша спільна робота з Остапом — він професіонал. Хореограф Денис Григорук також «виклався» у виставі стовідсотково. Олексій Хорошко, Наталя Тарасенко, які працювали зі сценою і костюмами, спрацювали на високому рівні. Одне слово, команда в «Оркестрі» — високопрофесійна. Нам вдалося зберегти філософію Жана Ануя: ми народжуємося чистими, відкритими до життя, а у процесі життя люди набираються різних речей, які заважають їм жити. Завантажують себе душевним «хламом», який їх затягує на певне дно. І виходу з цього нема. Але, як каже конферансьє у виставі: «Вихід один — кінець, кінець, кінець… спектаклю».

А тим часом…

Пригадую, коли вчилася у школі, вчителька казала, що найкращий подарунок для неї на день народження від учнів — їхні гарні знання і добрі оцінки. Мабуть, такими «високими» оцінками, а точніше гучними прем'єрами, привітали свого керівника — генерального директора Максима Голенка з днем народження заньківчани. «Камінний господар», «Оркестр» — свідчення цьому.