«Жити серед природи і бути черствим до неї - це щось антилюдське»
Петра Старуха не можна назвати одним словом — художник. Він не лише малює картини. Він — один із основоположників постмодерної абстракції в українській скульптурі, а кожна його робота потребує філософського осмислення. А ще Петро Старух — музикант і письменник. Про виставки його творчих робіт «ВЗ» писав не раз. Але про те, що цей талановитий чоловік ще й вирощує на власному обійсті у селі Оброшиному неймовірної краси квіти, я довідалася випадково, побачивши у соцмережі відповідні фотографії…
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/532979/skulpturi.jpg)
Напрошуюся у гості, щоб на власні очі побачити ту красу, яка милує око, але ось-ось, на жаль, відцвіте.
«Квіти — це частина мене»
На подвір'ї, прямісінько перед парком скульптур, аркою пишними гронами звисає гліцинія — бузкова, блакитна, сіра… А внизу — деревна півонія, яку вже обтрусив шалений вітер… За словами пана Петра, любов до квітів успадкував від батька.
— Квіти — це частина мене, частина великої історії, що тягнеться протягом усього життя, — каже митець. — Жити серед природи і бути черствим до неї - це щось антилюдське. Я, як художник, відчуваю велику енергетичну єдність в усьому цьому живому. Завжди чекаю, коли ця краса квітне, коли подвір'я і сад наповнюються не лише кольором, а й неймовірною аромою весни і літа.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%853.jpeg)
Пан Петро пригадує, як у 90-х роках обмінювалися саджанцями, аби зробити автентичний садочок. Дорогою додому з Академії мистецтв ніколи не оминав львівські ринки. Та не лише приносив додому нову рослину, а й вивчав її походження — звідки прибула в Україну, як її доглядати. Деякі квіти дарували друзі. Так з’явилася на обійсті Старухів і гліцинія, яка розпускає свої розкішні грона перед майстернею митця двічі на рік — весною і посеред літа.
Парк скульптур серед буйноцвіття
За аркою, що створює природні ворота, «заховався» Парк скульптур на зелених газонах. Майже весь творчий доробок Майстра зберігається на обійсті.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BF%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B02.jpg)
— Колись мріяв, щоб до мене приходили люди і мали можливість бачити мої твори, театральну пацьорковість того, що звисає. Хочу, щоб люди купалися у моєму мистецтві, в аурі енергетичної реальності. А ще хотів, щоб ці роботи жили серед буйноцвіття, щоб усе було органічним. Щоб люди казали, що тут є казка, і що тут є людина, яка усе це творить. От я і купаюся в абстрактних формах, не роблю аналогів з посиланням на історичність чи етномотиви. Усе, що я роблю, не потребує виправдань. Бо ж виставки, чи моя участь у культурних симпозіумах, чи мої великі скульптури, які залишилися у великих містах, чомусь більше нагадують акрополь. Як скульптор, розумію велику вагу архітектури, природи, пластики, але мені хочеться пластики у просторовості. Моя перша виставка, на якій було близько 20 робіт, які я зробив з колишніх ящиків з пива, молока, це такі просторові речі, крізь які можна побачити квітку і небо, графічний контур. Якщо людина стане за мою фігуру, може опинитися у графічному абрисі контурів цієї роботи. Вона ніби може влізти всередину. Так, можна просто виліпити портрет людини. А зараз і машина може виліпити портрет. Але ж я не машина. Коли створюю якусь фігуру, це не просто так — зліпив докупи, і скульптура готова. Має скластися пазл з маленьких частинок, щоб робота була цілісною і мала душу.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BF%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B03.jpg)
Пан Петро показує скульптури, які він створив з металу, привезеного з фронту. У садку прострелена наскрізь фігура, або ті два ангели, які Майстер подарував Пантеону Героїв, що у селі Новошичах, звісно, нікого вже не врятують. Але ці скульптури — символ Віри і Перемоги. Так, як і церква у Карлівці з величезним іконостасом, що біля Донецького аеропорту, яку побудував один із львівських меценатів.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%855.jpeg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%854.jpeg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%859.jpeg)
— Сюди повинні були приходити військові, незалежно від віросповідання, і молитися Богу — кожен своєму Богу. Цей храм був прихистком для воїнів. Минулої весни церкву російські окупанти знищили. Я для цього храму проєктував велике дерево, на якому мало бути 12 соколів з крилами, як 12 апостолів. Я тих соколів вирізав з гільз, які привозили з фронту.
На обійсті пана Петра, точніше, у Парку скульптур, є такі унікальні речі, які мали би бачити не лише дорослі, а й діти. Митець мріє, щоб школярі з Оброшиного приходили з учителями на екскурсію. Бо, як відомо, на його виставки з нетерпінням чекають кияни і львів'яни, а як би було добре, щоб оброшинські діти з учителями приходили погортати книжку, яку написав Петро Старух, послухати гарну музику у виконанні Митця — на електропіаніно, сопілці, губній гармошці, скрипці чи флейті… І справді, якщо приїжджають студенти з Академії мистецтв, інших університетів чи училищ, то чому не можуть прийти ті, хто тут живе?
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%85.jpeg)
Пан Петро показав мені зруйнований католицький костел, у якому влітку облаштував виставку. Добре, що була гарна погода, бо ж храм не має даху, і картини, які Майстер представив на суд глядачів, не змокли. Вікон і дверей там також немає. Та й у самому храмі, де залишилися лише стіни, довелося зробити генеральне прибирання. Петро Старух особисто повиносив сміття і розвісив свої твори.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%852.jpeg)
Прокидається о 3-й ночі і пише вірш
Петро Старух — багатогранний митець. Музика, картини, скульптура. А ще й поезія. Мало є художників, які пишуть вірші і видають їх. Петро Старух свої вірші видав.
— О, вірші - це вже потім, — усміхається пан Петро. — Бо спочатку я написав роман. Знаєте, у нас вдома була така собі хата-читальня. Моя мама читала книжки довгими зимовими вечорами, до нас приходила ціла вулиця і слухала. Тож я ріс у полоні літератури. Телевізора у нас не було. А потім у моєму товаристві з’явилася львівська богема — Іваничук, Федорів, сестри Байко, інші представники української еліти. Я не міг випасти з цієї когорти. Тож коли повернувся з Афгану, мене запитали: «Коли цей афганець почне щось творити?». І я написав роман.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%856.jpeg)
А далі було те, чого сам пан Петро від себе не очікував. Режисер Сергій Проскурня «подарував» йому Оперний театр: Старух став художником-постановником дійства, коли три дні поспіль студенти штурмом брали Оперний. З цього моменту почалася інша епоха для Петра Михайловича. Він уже знав Ірванця, Неборака, Андруховича. Розумів, що «здаватися» не має права. Потрібно вчитися. І він вчився. Йому був цікавий театр, коли треба було бути в одній ролі - режисером, художником і виконавцем усього цього дійства. Намагався осягнути все і з усім впоратися. А головне — бути в оточенні музики, поезії, перечитувати тексти.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%857.jpeg)
Коли все встигає? Прокидається о 3-й ночі і пише вірш. Вранці його перечитує, іноді і сам дивується, що все чудово вийшло.
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%858.jpeg)
Головне, переконує, мати мету і вперто до неї йти. Захотів видати альбом зі своїми перформенсами і віршами, — видав. Навіть з перекладом англійською. А коли втомлюється від однієї роботи, може взяти до рук гітару і зіграти улюблену мелодію. Або скрипку. І потягнути смичком тужливу пісню чи, навпаки, втяти кілька запальних акордів. А після цього взятися до слова чи акварельних речей…