«Дехто вважає мої ляльки недостатньо красивими»
Львівська майстриня Олена Цілуйко створює оригінальні авторські ляльки
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/419627/rebeka2.jpg)
Львівська майстриня Олена Цілуйко створює авторську ляльку з пап’є-маше (у перекладі з французької «жований папір»). Її ляльки виглядають дуже реалістично. Мою увагу привернула Штефка. На своїй сторінці у Фейсбуці майстриня написала: «Штефка є узагальненим образом прекрасних сільських жінок невизначеного віку (49 +), із засмаглими обличчями по контуру хусток і блідими заглибинами передчасних зморщок…».
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/09/stefka.jpg)
Пані Олена за фахом художник-реставратор, працює у музеї. Нещодавно виконувала цікаву роботу. Замовлення їй зробила фотохудожниця з Лондона Ребека (творчий псевдонім Bex Day). Вона створювала серію власних робіт. В об’єктиві — її автопортрети та особистий досвід життя у самоізоляції. І одного дня Ребека відчула себе… лялькою.
У розмові з «ВЗ» Олена Цілуйко поділилася своїми професійними секретами. «Маю мрію — створити українську етноляльку, — каже майстриня. — Таку, щоб була не надумана, а справжня. Але якось несподівано на світ з’явилася Штефка. Точніше, спершу я створила ровер (усміхається. — Авт.). Це універсальний вид транспорту, якого багато на вулицях міст та сіл. А потім задумалася: „А хто ж на ньому буде їздити?“. З підсвідомості виплив образ сільської жінки. Саме таких милих жінок я бачила у дитинстві, коли приїжджала до бабці у село на літні канікули у 70−80 роках».
Звернула увагу на роботи Олени Цілуйко і британська фотохудожниця. Вона попросила пані Олену виготовити ляльку, схожу на неї. «Портретну ляльку найменше люблю робити. Не завжди на це погоджуюся. Хіба що особистість дуже колоритна. У випадку з Ребекою це була творча співпраця. Вона вирішила передати свій стан під час карантину за допомогою ляльки. Завдання і легке, і складне одночасно. Легко відчувати і передавати емоційний стан людини, що опинилась у раптовій вимушеній ізоляції, оскільки сама перебувала у таких обставинах. Складнощі виникли, здавалося, з найпростішими речами, як, наприклад, картата тканина для пледа. За звичних обставин я спробувала би знайти максимально схожу в магазині тканин. Та в умовах карантину багатоколірний плед довелося робити з однотонного кремового льону методами фарбування, перетягування кольорових ниток і часткового тонування. На щастя, інші матеріали для ляльки — волокно кропиви необхідного кольору для зачіски, тканини з дрібненьким малюнком для сукні тощо — мала у власних запасах. Ребека написала, що полюбила цю ляльку».
Пані Олена має своїх шанувальників. Її роботи замовляють колекціонери. «Приємно, коли лялька знаходить свого колекціонера, — веде далі майстриня. — Але є люди, які вважають, що мої ляльки недостатньо красиві». Запитую майстриню про балерину, яку я побачила на її сторінці у Фейсбуці. «Це портретна лялька, схожа на реальну дівчинку. Зараз їй 17 років. Вона народилася зі спинальною м’язовою атрофією. Її батьки заснували благодійний фонд і допомагають усім, хто зіткнувся з такою рідкісною хворобою. Те, що не робить Міністерство здоров’я, роблять вони. Батьки запропонували мені зробити таку ляльку. Є дівчинка, вона не може ходити. Тим паче не може танцювати. Але вона має мрію. Має право на життя. Також я зробила електровізочок, без якого не може пересуватися…».
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/09/baleryna2.jpg)
«За останні десять років лялькарство в Україні розвинулося, — веде далі мисткиня. — З'явилося багато професійних майстрів. Є ляльки, які коштують і 20, і 50 тисяч грн. Ціна залежить від багатьох чинників. Якщо людина працює з порцеляною, для цього потрібне спеціальне обладнання (піч). Є ляльки, які коштують тисячу доларів. На їх створення йдуть дорогі матеріали, застосовуються складні технології. Але люди хочуть мати вдома таке маленьке щастя».