«Про патріотизм на фронті не говорять – його демонструють»
Розмова з військовим капеланом УГКЦ, який провів три тижні в зоні АТО
Отець Андрій Зелінський днями повернувся з гарячого українського сходу, де протягом місяця надавав духовну підтримку українським військовослужбовцям. Священику навіть вдалося облаштувати у невеликому наметі польовий храм, в якому завжди було людно: військові приходили, аби запалити свічку за здоров’я рідних чи помолитись за упокій загиблих у бою товаришів. Приступали до святої сповіді або ж просили Божого благословення перед виїздом на бойове завдання.
- Упродовж трьох тижнів, проведених при штабі АТО неподалік Слов’янська, моєю основною місією як капелана було забезпечення духовних потреб наших військовиків, — каже священик. — Суть капеланства, як на мене, полягає у двох простих словах — бути поруч. Підтримувати тоді, коли сутінки починають огортати серце і свідомість чоловіків в одностроях, коли гнів паралізує людяність, а розпач терзає душу від втрати у запеклому бою такого ще близького вчора побратима. Військовий капелан повинен випромінювати надію, щоб ділитися її світлом зі своїми військовими друзями. Солдат повинен розуміти, що він люблений своїм небесним Отцем, що відповідальний за благородну місію захисту миру.
— Чи не виникало проблем з військовим керівництвом, коли облаштовували молитовний намет?
— Жодних. Ба більше, офіцери всіляко підтримували мої ініціативи. Наш польовий храм — це особливе місце, своєрідний динамічний простір. На молитву туди приходило багато хлопців, командирів. Усіх не запам’ятати — у штаб постійно то прибували нові, то від’їжджали на ротацію інші військовослужбовці. Не пригадую собі жодного дня, щоб хтось не звернувся за можливістю висповідатися. Для інтелектуального і психологічного розвантаження запровадив для охочих курси англійської та італійської мов. Найперше для тих, хто мав час, адже солдатам, бувало, між бойовими чергуваннями виділялось лише 2-3 години на сон.
— Мабуть, знайти спільну мову священику з силовиками не так уже й легко...
— Для цього насамперед потрібен досвід. Я вже вісім років співпрацюю з представниками силових структур. Цього часу достатньо, аби вивчити тонкощі військової психології. Зрозуміти, що болить у душі солдата, а що, навпаки, пробуджує надію. Душпастирюючи ще в Академії Сухопутних військ імені Петра Сагайдачного у Львові, познайомився з багатьма офіцерами, з якими досі підтримую дружні стосунки. Надзвичайно приємно було зустріти багатьох із них там, на передовій, де обстоюється наша територіальна цілісність. На сході я почувався наче у власній родині.
— Як оцінюєте бойовий дух наших солдатів?
— Я зіткнувся зі справжнім героїзмом, який мене надзвичайно вразив. На фронті не люблять пафосу. Про патріотизм тут не говорять, його демонструють — тихо, спокійно і зовсім природно. Ці прості і звичайні хлопці — мої герої, хоча, впевнений, ніхто із них навіть не здогадується про свій героїзм. Я мав честь бачити, як вони робили надзвичайні речі ціною власного життя. З огляду на обставини, в яких доводиться їм служити, без вагань можу сказати, що вони у нас — найкращі у світі. Кожного дня ризикують життям, даючи відсіч підступному агресорові. Їхня основна зброя — людяність. І лише завдяки їй українським військовим вдасться здолати сили зла.
- Чи вистачає зараз священиків у зоні АТО?
— Департамент Патріаршої Курії УГКЦ у справах душпастирства силових структур щодня працює над тим, аби якнайповніше забезпечити духовні потреби наших військовослужбовців.
Безпосередньо в зоні АТО сьогодні душпастирюють, якщо не помиляюся, дванадцять капеланів.
На сході є і представники інших церков. На жаль, в Україні немає офіційного інституту військового капеланства, що міг би значно поліпшити ефективність роботи священика в армії. Впевнений, що забезпечення духовних потреб особового складу ЗСУ в теперішній ситуації — питання вже не гуманітарного характеру, а національної безпеки.