Передплата 2025 «Добра кухня»

Цей Великдень спільний. А коли буде таким завжди?

Затвердити одночасне святкування Пасхи всіма християнами заважають багато чинників, у тому числі московський, вважає релігієзнавець Тарас Антошевський

Папа Франциск планував у травні 2025 року приїхати до Туреччини і спільно із Вселенським патріархом Варфоломієм відзначити 1700-ліття Нікейського Собору. Разом хотіли домовитися про спільне святкування Пасхи усіма християнами...
Папа Франциск планував у травні 2025 року приїхати до Туреччини і спільно із Вселенським патріархом Варфоломієм відзначити 1700-ліття Нікейського Собору. Разом хотіли домовитися про спільне святкування Пасхи усіма християнами...

Велика геополітика роз'єднала світ. Людство стикнулося зі збройними, економічними, торговельними, інформаційними війнами, йде жорстка боротьба за території, ресурси, бачимо протистояння ідеологій, численні жертви. Але є подія, яка цьогоріч згуртувала мільйони: християни західного і східного обрядів в один день, 20 квітня, відзначатимуть Пасху, Воскресіння Христове. Наскільки важливе для християн одночасне святкування Великодня? Із цього запитання ми розпочали розмову з істориком, релігієзнавцем Тарасом Антошевським.

— Спільний Великдень — це ще одна нагода побачити, як добре святкувати разом. Коли ж ми святкуємо окремо, коли часова різниця у відзначенні ве­лика, 4−5 тижнів, коли у когось Страсний тиждень тільки по­чинається, а у когось вже свя­то Воскресіння… Це напружує, нервує, спричиняє негативні емоції, спонукає до конфліктів, найперше тоді, коли люди жили поруч або використовували один і той же храм. Святкування разом — це добросусідські від­носини, це злагода. Коли при­ходить усвідомлення, що разом — набагато краще, це спонукає людей до співпраці, синергії. Відтак люди частіше задають­ся питанням: а чому не можемо святкувати спільно завжди?

Це стосується лише тих хрис­тиян, яких я назвав би «справжніми». Ознака «справжніх», від­повідно до Євангелії - це коли між ними є любов. Головна хрис­тиянська заповідь — любов до ближнього, до Господа. Дотри­мання цієї заповіді є ознакою справжніх християн. Спільне святкування Великодня надихає християн різних конфесій, окре­ме — нервує, роз'єднує…

— За церковним календа­рем, наступного, 2026 року, християни західного і східно­го обрядів знову відзначати­муть Пасху порізно: відповід­но 5 і 12 квітня. Чому ієрархи світових релігій не уніфіку­ють дату Великодня? Причи­ни технічні чи ментальні?

— Спільне святкування Пас­хи припадає раз на три-чотири роки. Найчастіше різниця бу­ває в один, чотири, п’ять тиж­нів… Якби на цю тему часті­ше говорила між собою частина православних, католиків і біль­шість протестантів світу, то ді­йшли би до порозуміння. Проте, як на мене, головним гальмом того, що не можемо дійти згоди, що не святкуємо Великдень ра­зом, є певні фундаменталістські кола. Першою чергою, у серед­овищі православних — зокрема, московський патріархат, а також інші православні, які вперто на­магаються дотримуватися Юлі­анського календаря, вперто ви­гадують якісь причини, щоб не відмовлятися від нього. Цей ка­лендар — як старий годинник: погано показує, але ми до ньо­го звикли, і ми переконуємо весь світ, що цей годинник — найкра­щий з усіх, які можуть бути. Кажу про святкування Пасхи за старим стилем. Воно суперечить астро­номічним поняттям, бо баналь­но астрономічні закони заклав Господь, і ми, ті, що дотримують­ся старої Пасхалії, проти Нього у цьому випадку бунтуємо…

Були різні спроби порозумін­ня. Можливо, за інших обста­вин, коли світ не був би таким розділеним, коли у середовищі тих же православних, католиків чи інших конфесій було би ба­жання єдности, вони, можливо, не лише говорили б про те, що треба знайти спільний кален­дар, а щось би зробили. Мож­ливо, було би змінено систему обчислення Пасхи. Минулої су­боти, 12 квітня, стартував Пе­сах, він триватиме до 20 квітня. Ми бачимо єдність з юдейським світом, від якого християнство певною мірою походить…

Коли 1700 років тому на пер­шому Всесвітньому соборі вста­новлювали дату Пасхи, в юде­їв був трохи інший календар… У православних церквах є тра­диція (у римо-католицьких її не­має), що свято Воскресіння має бути після Песаху, не повинно збігатися з ним. Якщо, скажімо, цього року Песах почався мину­лої суботи, то, відповідно, хрис­тиянська Пасха має бути на­ступної неділі…

— Минулої осені ходили розмови, що Папа Римський і Вселенський патріарх Вар­фоломій у 2025 році домов­ляться про те, щоб святкувати Пасху надалі завжди в один день. Чи можна сподіватися на таку погодженість? І чому цього не зроблено раніше?

— Такі мрії виношували кіль­ка років. Але ви бачите — зараз здоров’я Папи погіршилося… Зрештою, таке рішення не ухва­люють за один день. Ще раніше богословська комісія католиць­ко-православного діалогу це пи­тання не виносила, не розгляда­ла. Напевно, було розуміння, що зараз цього не станеться — світ православний дуже розділений. Навіть якби частина православ­них перейшла на спільне свят­кування Великодня, для них важ­ливішою є єдність між собою. Ми розуміємо, що московський па­тріархат, деякі інші православ­ні церкви, які повністю дотриму­ються Юліанського календаря, напевно, не погодяться на хоча б якісь зміни. Для них цей кален­дар, певною мірою, як догмати­ка. Це не православне розумін­ня календаря, але вони так його трактують. І це проблема.

Напевно, через розуміння того, що неможливо буде дійти спільної думки, питання про од­ночасне відзначення Великодня і не розглядалося. А якщо і підні­мали його, то жодних рішень не ухвалювали, щоб це не спричи­няло ще більшого розколу пра­вославного світу.

— Ви згадували про пер­ший Всесвітній собор, його вважають вкрай важливою, знаковою для християнства подією. А як ви оцінили б його значення? Що глобально­го досягли на цьому форумі, який тривав два місяці?

— Важко оцінювати з погля­ду нинішнього часу подію, яка відбулася 325-го, 1700 років тому. Але цей собор показав, що Церква за підтримки Свя­того Духа може збиратися і ви­рішувати актуальні питання, які виникають.

Цей Собор ще був специфіч­ний тим, що його скликав тодіш­ній римський імператор Костян­тин, який, за однією з версій, на той час ще не був християни­ном. Костянтин намагався зро­бити християнство державною релігією, розумів його значен­ня для суспільства. Цей Собор скликали з багатьох причин — че­рез проблему із певними відхи­леннями у віровченні, які вини­кали, так зване аріанство — тобто неправильне трактування Бога-Сина, применшення його ролі, невизнання його як Бога. Вини­кали також питання щодо свят­кування Пасхи. Тоді існували дві основні традиції: одна — масова, святкування Великодня таке ж, як і сьогодні, інша — прив’язувати відзначення Пасхи до конкретної дати, тобто дня, коли саме ста­лося Воскресіння, а не перено­сити святкування на неділю. Ві­домо, в який день, пов’язаний зі святкуванням Песаха, сталося Воскресіння…

На згаданому Соборі було сформульовано основу Сим­волу віри, який християни ви­користовують досі. На друго­му Соборі 381 року доповнили в ньому частину про Святого Духа, визначили його значен­ня, його божественність — через єресь про нього. І цим доповни­ли Символ Віри. Пізніше до ньо­го робили правки, але не були суттєвими…

Символ Віри — це вчення Церкви про те, у що повинні ві­рити християни. Воно сформу­льовано у молитві «Вірую». У ній ідеться про віру «в єдиного Бога Отця, Вседержителя, Творця неба і землі і всього видимого і невидимого. І в єдиного Госпо­да Ісуса Христа, Сина Божого, Єдинородного, від Отця рож­денного перед усіма віками — світло від світла, Бога істинного від Бога істинного, рожденно­го, несотворенного, єдиносущ­ного з Отцем, що через Нього все сталося…». Це вчення було сформульовано на першому Вселенському соборі, щоб за­хистити його від неправильних тлумачень і викривлень.

Перші шість Соборів сфор­мулювали православне визна­чення віри. «Православне» — не у тому розумінні, що стосуєть­ся тільки православної церкви. «Православне» з грецької - ор­тодоксальне — визначення віри, тобто правильне прославлення Бога. Перший Вселенський Со­бор почав формувати це вчен­ня, наступні продовжили це ро­бити. Це був важливий процес. У той час могли відбуватися розколи на місцевому рівні, але Церква була єдиною. До Сьомо­го Вселенського Собору зуміли повністю сформувати ортодок­сальне вчення Церкви. Церк­ви різних конфесій, які дотриму­ються цього вчення, вважають ортодоксійними. Водночас іс­нують церкви, які у певні момен­ти відхилилися від цього вчення. Йдеться про так звані східні, орі­єнтальні церкви, які також нази­вають себе православними, але у них немає такого чіткого ви­значення питань, яке є у католи­ків і православних.

— Чи можна погодитися із думкою, що на цьому Соборі було ухвалено своєрідну кон­ституцію християнства, ви­роблено його канони?

— Так, але слово «конститу­ція» візьмемо у лапки. Бо кон­ституція — це закони, а йдеться про віровчення. Перший Нікей­ський собор почав формувати світові основи віровчення, догматику. І до того були релігійні зібрання, але — місцеві. У Нікеї був перший Вселенський со­бор. У ньому брала участь не­велика кількість представників Римської церкви, бо Собор сто­сувався, першою чергою, єре­сі олександрійського пресвіте­ра Арія, який вважав, що Ісус був створеною істотою з боже­ственними якостями, але сам Він не був Богом. На Соборі най­більше делегатів було з Близь­кого Сходу…

— Кажуть, саме там най­перше розвивалося христи­янство…

— Християнство на той час вже було по всій Римській імпе­рії, майже вся вона була вкрита християнськими церквами. Су­перечки щодо віровчення вини­кли на Близькому Сході, у Пів­нічній Африці. Собор відбувся на території сучасної Туреччини — у Нікеї, місті біля Константино­поля, який на той час ще не був центром Патріархату. На Собо­рі розглядали конфлікти, що ви­никли у релігійних питаннях на Близькому Сході та у Північній Африці. Арій був з Олександрії, його прихильники — в Єрусали­мі. Саме тому до участі у Соборі, першою чергою, запрошували представників цих сторін. Ціка­во, що учасників Собору було більше, ніж Отців Собору. Отці Собору — це ті, які визнали пра­вильність віровчення, тобто під­тримали рішення Собору. Тих, які противилися цьому, не ви­знавали отцями Собору. Вони брали участь у цьому зібран­ні, але не підтримали його рі­шення, відійшли від правильно­го віровчення. Такими визнали 17 осіб, їх засудили. Але стало­ся так, що наступні імперато­ри підтримали єресь Арія. Кіль­ка десятиліть ця єресь існувала, не вдалося її подолати. Але з ча­сом вона зникла. Хоча в епоху Ренесансу з’являлася знову…

На Нікейському соборі поча­лося формування основ віри, її констатація, документуван­ня. Коли у релігійному житті ви­никали якісь суперечки, збира­ли собори для їх вирішення. Це показує, що Церква, попри те, що є очільники помісних церков — Римської, Константинополь­ської та інших — виявляє дух со­борності, дух демократії, коли збирається і під впливом Свято­го Духа ухвалює віровчення і ви­значає, яке з них є правильним. Перші сім вселенських соборів фактично єднають східні й за­хідні церкви.