Цей Великдень спільний. А коли буде таким завжди?
Затвердити одночасне святкування Пасхи всіма християнами заважають багато чинників, у тому числі московський, вважає релігієзнавець Тарас Антошевський
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/531172/relihiia.jpg)
Велика геополітика роз'єднала світ. Людство стикнулося зі збройними, економічними, торговельними, інформаційними війнами, йде жорстка боротьба за території, ресурси, бачимо протистояння ідеологій, численні жертви. Але є подія, яка цьогоріч згуртувала мільйони: християни західного і східного обрядів в один день, 20 квітня, відзначатимуть Пасху, Воскресіння Христове. Наскільки важливе для християн одночасне святкування Великодня? Із цього запитання ми розпочали розмову з істориком, релігієзнавцем Тарасом Антошевським.
— Спільний Великдень — це ще одна нагода побачити, як добре святкувати разом. Коли ж ми святкуємо окремо, коли часова різниця у відзначенні велика, 4−5 тижнів, коли у когось Страсний тиждень тільки починається, а у когось вже свято Воскресіння… Це напружує, нервує, спричиняє негативні емоції, спонукає до конфліктів, найперше тоді, коли люди жили поруч або використовували один і той же храм. Святкування разом — це добросусідські відносини, це злагода. Коли приходить усвідомлення, що разом — набагато краще, це спонукає людей до співпраці, синергії. Відтак люди частіше задаються питанням: а чому не можемо святкувати спільно завжди?
Це стосується лише тих християн, яких я назвав би «справжніми». Ознака «справжніх», відповідно до Євангелії - це коли між ними є любов. Головна християнська заповідь — любов до ближнього, до Господа. Дотримання цієї заповіді є ознакою справжніх християн. Спільне святкування Великодня надихає християн різних конфесій, окреме — нервує, роз'єднує…
— За церковним календарем, наступного, 2026 року, християни західного і східного обрядів знову відзначатимуть Пасху порізно: відповідно 5 і 12 квітня. Чому ієрархи світових релігій не уніфікують дату Великодня? Причини технічні чи ментальні?
— Спільне святкування Пасхи припадає раз на три-чотири роки. Найчастіше різниця буває в один, чотири, п’ять тижнів… Якби на цю тему частіше говорила між собою частина православних, католиків і більшість протестантів світу, то дійшли би до порозуміння. Проте, як на мене, головним гальмом того, що не можемо дійти згоди, що не святкуємо Великдень разом, є певні фундаменталістські кола. Першою чергою, у середовищі православних — зокрема, московський патріархат, а також інші православні, які вперто намагаються дотримуватися Юліанського календаря, вперто вигадують якісь причини, щоб не відмовлятися від нього. Цей календар — як старий годинник: погано показує, але ми до нього звикли, і ми переконуємо весь світ, що цей годинник — найкращий з усіх, які можуть бути. Кажу про святкування Пасхи за старим стилем. Воно суперечить астрономічним поняттям, бо банально астрономічні закони заклав Господь, і ми, ті, що дотримуються старої Пасхалії, проти Нього у цьому випадку бунтуємо…
Були різні спроби порозуміння. Можливо, за інших обставин, коли світ не був би таким розділеним, коли у середовищі тих же православних, католиків чи інших конфесій було би бажання єдности, вони, можливо, не лише говорили б про те, що треба знайти спільний календар, а щось би зробили. Можливо, було би змінено систему обчислення Пасхи. Минулої суботи, 12 квітня, стартував Песах, він триватиме до 20 квітня. Ми бачимо єдність з юдейським світом, від якого християнство певною мірою походить…
Коли 1700 років тому на першому Всесвітньому соборі встановлювали дату Пасхи, в юдеїв був трохи інший календар… У православних церквах є традиція (у римо-католицьких її немає), що свято Воскресіння має бути після Песаху, не повинно збігатися з ним. Якщо, скажімо, цього року Песах почався минулої суботи, то, відповідно, християнська Пасха має бути наступної неділі…
— Минулої осені ходили розмови, що Папа Римський і Вселенський патріарх Варфоломій у 2025 році домовляться про те, щоб святкувати Пасху надалі завжди в один день. Чи можна сподіватися на таку погодженість? І чому цього не зроблено раніше?
— Такі мрії виношували кілька років. Але ви бачите — зараз здоров’я Папи погіршилося… Зрештою, таке рішення не ухвалюють за один день. Ще раніше богословська комісія католицько-православного діалогу це питання не виносила, не розглядала. Напевно, було розуміння, що зараз цього не станеться — світ православний дуже розділений. Навіть якби частина православних перейшла на спільне святкування Великодня, для них важливішою є єдність між собою. Ми розуміємо, що московський патріархат, деякі інші православні церкви, які повністю дотримуються Юліанського календаря, напевно, не погодяться на хоча б якісь зміни. Для них цей календар, певною мірою, як догматика. Це не православне розуміння календаря, але вони так його трактують. І це проблема.
Напевно, через розуміння того, що неможливо буде дійти спільної думки, питання про одночасне відзначення Великодня і не розглядалося. А якщо і піднімали його, то жодних рішень не ухвалювали, щоб це не спричиняло ще більшого розколу православного світу.
— Ви згадували про перший Всесвітній собор, його вважають вкрай важливою, знаковою для християнства подією. А як ви оцінили б його значення? Що глобального досягли на цьому форумі, який тривав два місяці?
— Важко оцінювати з погляду нинішнього часу подію, яка відбулася 325-го, 1700 років тому. Але цей собор показав, що Церква за підтримки Святого Духа може збиратися і вирішувати актуальні питання, які виникають.
Цей Собор ще був специфічний тим, що його скликав тодішній римський імператор Костянтин, який, за однією з версій, на той час ще не був християнином. Костянтин намагався зробити християнство державною релігією, розумів його значення для суспільства. Цей Собор скликали з багатьох причин — через проблему із певними відхиленнями у віровченні, які виникали, так зване аріанство — тобто неправильне трактування Бога-Сина, применшення його ролі, невизнання його як Бога. Виникали також питання щодо святкування Пасхи. Тоді існували дві основні традиції: одна — масова, святкування Великодня таке ж, як і сьогодні, інша — прив’язувати відзначення Пасхи до конкретної дати, тобто дня, коли саме сталося Воскресіння, а не переносити святкування на неділю. Відомо, в який день, пов’язаний зі святкуванням Песаха, сталося Воскресіння…
На згаданому Соборі було сформульовано основу Символу віри, який християни використовують досі. На другому Соборі 381 року доповнили в ньому частину про Святого Духа, визначили його значення, його божественність — через єресь про нього. І цим доповнили Символ Віри. Пізніше до нього робили правки, але не були суттєвими…
Символ Віри — це вчення Церкви про те, у що повинні вірити християни. Воно сформульовано у молитві «Вірую». У ній ідеться про віру «в єдиного Бога Отця, Вседержителя, Творця неба і землі і всього видимого і невидимого. І в єдиного Господа Ісуса Христа, Сина Божого, Єдинородного, від Отця рожденного перед усіма віками — світло від світла, Бога істинного від Бога істинного, рожденного, несотворенного, єдиносущного з Отцем, що через Нього все сталося…». Це вчення було сформульовано на першому Вселенському соборі, щоб захистити його від неправильних тлумачень і викривлень.
Перші шість Соборів сформулювали православне визначення віри. «Православне» — не у тому розумінні, що стосується тільки православної церкви. «Православне» з грецької - ортодоксальне — визначення віри, тобто правильне прославлення Бога. Перший Вселенський Собор почав формувати це вчення, наступні продовжили це робити. Це був важливий процес. У той час могли відбуватися розколи на місцевому рівні, але Церква була єдиною. До Сьомого Вселенського Собору зуміли повністю сформувати ортодоксальне вчення Церкви. Церкви різних конфесій, які дотримуються цього вчення, вважають ортодоксійними. Водночас існують церкви, які у певні моменти відхилилися від цього вчення. Йдеться про так звані східні, орієнтальні церкви, які також називають себе православними, але у них немає такого чіткого визначення питань, яке є у католиків і православних.
— Чи можна погодитися із думкою, що на цьому Соборі було ухвалено своєрідну конституцію християнства, вироблено його канони?
— Так, але слово «конституція» візьмемо у лапки. Бо конституція — це закони, а йдеться про віровчення. Перший Нікейський собор почав формувати світові основи віровчення, догматику. І до того були релігійні зібрання, але — місцеві. У Нікеї був перший Вселенський собор. У ньому брала участь невелика кількість представників Римської церкви, бо Собор стосувався, першою чергою, єресі олександрійського пресвітера Арія, який вважав, що Ісус був створеною істотою з божественними якостями, але сам Він не був Богом. На Соборі найбільше делегатів було з Близького Сходу…
— Кажуть, саме там найперше розвивалося християнство…
— Християнство на той час вже було по всій Римській імперії, майже вся вона була вкрита християнськими церквами. Суперечки щодо віровчення виникли на Близькому Сході, у Північній Африці. Собор відбувся на території сучасної Туреччини — у Нікеї, місті біля Константинополя, який на той час ще не був центром Патріархату. На Соборі розглядали конфлікти, що виникли у релігійних питаннях на Близькому Сході та у Північній Африці. Арій був з Олександрії, його прихильники — в Єрусалимі. Саме тому до участі у Соборі, першою чергою, запрошували представників цих сторін. Цікаво, що учасників Собору було більше, ніж Отців Собору. Отці Собору — це ті, які визнали правильність віровчення, тобто підтримали рішення Собору. Тих, які противилися цьому, не визнавали отцями Собору. Вони брали участь у цьому зібранні, але не підтримали його рішення, відійшли від правильного віровчення. Такими визнали 17 осіб, їх засудили. Але сталося так, що наступні імператори підтримали єресь Арія. Кілька десятиліть ця єресь існувала, не вдалося її подолати. Але з часом вона зникла. Хоча в епоху Ренесансу з’являлася знову…
На Нікейському соборі почалося формування основ віри, її констатація, документування. Коли у релігійному житті виникали якісь суперечки, збирали собори для їх вирішення. Це показує, що Церква, попри те, що є очільники помісних церков — Римської, Константинопольської та інших — виявляє дух соборності, дух демократії, коли збирається і під впливом Святого Духа ухвалює віровчення і визначає, яке з них є правильним. Перші сім вселенських соборів фактично єднають східні й західні церкви.