Цифрова деменція — недооцінена хвороба інформаційної епохи?
Незалежно від віку, люди «сидять» у своїх електронних пристроях. Знайома картина, чи не так? А тим часом вчені усього світу б’ють на сполох, — залежність від сучасних пристроїв має назву «цифрове слабоумство» (деменція) — хвороба сучасних дітей і дорослих
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/531832/telefon.jpg)
Сучасну дитину важко зацікавити паперовою книгою — є електронні видання. Без інформації, яку ми отримуємо зі всесвітньої мережі, вже й не уявляємо свою буденність. З одного боку, це цікаво, практично, доступно. Проте є й інший бік: людина, а особливо дитина, школяр, не може засвоїти ту велетенську кількість інформації, яку отримує щодня. Вчителі у школах скаржаться, що нинішні школярі набагато гірше дають собі раду з розумовими операціями, зокрема обчислювальними. А навіщо, коли помножити і розділити можна на калькуляторі, який є у будь-якому телефоні. І це проблема: люди настільки звикли покладатися на ґаджети та всесвітню мережу, що не вважають за потрібне розвивати пам’ять. А якщо не тренувати пам’ять, розвивається слабоумство, або ж деменція.
Про небезпеку зловживання технологічними благами ще у 2012 році заговорив нейробіолог Манфред Спітцер (Manfred Spitzer). Він згадує важливу проблему — «цифрове слабоумство» серед діток. Цифрова деменція — це гальмування формування у дитини пізнавальних процесів (уваги, пам’яті, мислення), пов’язане зі зловживанням медіа змалечку. Дослідник стверджує, що діти, які проводять за екраном більш ніж 7 годин на добу, отримують ушкодження мозку приблизно такого ж рівня, як і люди після поранення в голову.
Яких наслідків чекати?
- Діткам буде все важче і важче сконцентруватися, утримувати увагу й не відволікатися.
- Важко щось запам’ятати й утримати в пам’яті навіть на короткий період (страждає короткочасна пам’ять).
- Надмірний час перед екраном може призвести до загальної когнітивної сповільненості, загальмованості. З’являється бажання ще довше дивитися на екран.
- Ви не зможете заспокоїти дитинку без ґаджета. Коли вона не дивиться, їй стає неспокійно, не вдається ніяк відпочити.
- Зменшується потужність мозку. Страждають відділи мозку, які забезпечують людську поведінку.
У перспективі людина стає нездатною планувати, виставляти пріоритети, організовувати своє життя, боротися з миттєвими бажаннями, емоційними нападами гніву, а також втрачає здатність співпереживати.
Не забувайте контролювати час, який ваші дітки проводять біля екрана! «Він їсть, спить та ходить в туалет із технікою в руках. Що робити?», — у наш час чимало батьків стикаються з такою поведінкою дітей. Це невідворотно, але є те, що може зробити кожен, щоб зупинити ймовірну епідемію цифрової деменції у діток. Не забувайте, що мозок, як і м’язи, атрофується, якщо його не тренувати.
Чи є профілактика?
Батькам слід бути особливо уважними до своїх дітей. Насамперед у сім'ї варто запровадити правила користування ґаджетами. Слід обмежувати час сидіння дитини в Інтернеті, розвивати пам’ять вивченням поезії, пісень, «лічилок», столиць різних країн чи будь-чого, чим дитина цікавиться. Адже мозок людини найбільше розвивається саме в дитинстві, тоді ми отримуємо початкові знання і формуємо свою точку зору.
- Влаштовуйте сімейні читання, розгадуйте ребуси, загадки, грайте в настільні ігри, які розвивають аналітичне мислення.
- Перед тим, як спитати у Google, — варто подумати самому, пригадати, логічно вивести із відомого.
- Спробуйте робити щось по-різному, шукайте інші способи, експериментуйте.
- Зробіть сімейною звичкою відпочинок від екрана. Коли батьки забороняють дитині «сидіти в телефоні», а самі зловживають цим — результату не буде.
- Читайте книги, споглядайте природу і обговорюйте побачене, діліться враженнями, подорожуйте, займайтеся спортом, рукоділлям, спілкуйтеся з людьми офлайн.
- Покажіть найменшим членам сім'ї, що яскравим життя може бути не лише на екрані.
Наталія Соломончик, дитяча неврологиня Медичного центру Maria Kids (м. Хмельницький).