«Якщо вчитель говорить про цінності, а робить навпаки, діти тонко відчувають брехню»
Міністр освіти й науки України — про особливості цьогорічного освітнього бюджету та інші нюанси освітянської галузі
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/382412/0ff1ed1-grinevich-liliya.jpg)
Бюджет України на освіту на 2019 рік — безпрецедентно великий — 127 млрд. грн. (Із них на реформу «Нова українська школа» виділено 1,3 мільярда гривень). Це третій рядок бюджетного документа — після рекордних витрат на безпеку й оборону (211,9 млрд. грн.) і фінансування Пенсійного фонду (167,5 млрд. грн.). Міністр освіти й науки України Лілія Гриневич розповіла журналісту «ВЗ» про те, чи доцільно так багато витрачати на освіту в умовах війни, які проблеми виникають при впровадженні реформи «Нова українська школа», навіщо будуть проводити сертифікацію для вчителів та як впливатимуть на батьків, діти яких займаються булінгом.
— Пані Ліліє, як вдалося пролобіювати таку велику суму на освіту в бюджеті-2019? Наскільки вона виправдана в умовах війни?
— Бюджет освіти завжди був одним із найбільших. Тому що в системі освіти в Україні навчається і працює величезна кількість людей. Зокрема, лише у системі шкільної освіти навчається понад 3 мільйони 800 тисяч дітей, а педагогічних працівників — понад 440 тисяч. А є ще вища освіта, профтехосвіта…
Цей бюджет також характерний тим, що продовжує реформу «Нова українська школа», яку ми розпочали торік. Там, зокрема, закладено кошти на обладнання для початкової школи. Бо якщо хочемо навчати дітей активними методами, навчати критично мислити, мотивувати до навчання, бути творчими, формувати сучасні освітні компетентності, то вчителям потрібно володіти відповідними методиками навчання, мати обладнання й середовище для навчання дітей. Це власне і є інвестиція в реформу. Ми досягнули того, що кошти, закладені в систему освіти, на рівні 6,4% ВВП. А в законі про освіту виставлена мета — у майбутньому прийти до 7% ВВП.
Зрозуміло, коли йде російсько-українська війна і понад 5% ВВП видається на обороноздатність країни, ми собі дозволити цього не можемо. Але ті кошти, які маємо на 2019 рік, оптимальні для цього бюджету. Бо маємо дуже високі виплати по боргах, які Україна зробила раніше. Тому якщо у нас зросли показники бюджету на освіту на 18%, а показники на науку — на 12,4%, це хороший показник.
У бюджеті-2019 на науку заплановано 9 мільярдів 400 мільйонів гривень. З цих коштів орієнтовно 73% - на Національну академію наук і галузеві Академії наук. Решта коштів — наші міжнародні внески до різних програм, у яких беруть участь українські вчені, а також фінансування наукових проектів та установ МОН. Ми вперше у 2019 році запускаємо роботу Національного фонду досліджень. На нього виділено 262 мільйони грн. Це вдесятеро більше, ніж було у Державному фонді фундаментальних досліджень, який працював до того. Тимчасово ці гроші також знаходяться у бюджеті МОН, але щойно фонд зареєструють як юрособу — він отримає гроші як головний розпорядник.
— Реформа «Нова українська школа» вже працює, але є певні проблеми із забезпеченням. Нові спеціальні парти закупили за кошти бюджету. А от інвентарю для фізкультури тощо немає. Тобто це все мають купувати батьки? Батьки скаржаться, що усе це можна придбати на сайті «Укрдидактика», але там ціни завищені…
— Міністерство освіти не рекомендує жодних комерційних сайтів, на яких батьки щось повинні купувати. Вперше в історії Кабмін виділив з бюджету кошти на покращення освітнього середовища у початковій школі. Це мільярд гривень. За останній час використано вже близько 70% цієї суми по Україні. Деякі органи місцевого самоврядування повністю використали ці гроші на нове обладнання для шкіл. А деякі менше використали, бо це залежить від їхньої управлінської спроможності. Але це відбувається, і відбувається вперше в Україні.
Ніхто не має права змусити батьків купувати щось, та ще й за завищеними цінами на якихось сайтах. Це категорично заборонено! Це не що інше, ніж корупція і зловживання. Якщо батьки хочуть допомогти школі добровільними внесками (а таке буває, бо у школи з батьками спільний інтерес: хороші умови навчання дітей), щось придбати для навчального процесу, вони можуть, але не зобов’язані це робити. Якщо ми отримаємо конкретні приклади, адреси й прізвища керівників конкретних шкіл, будемо спонукати органи місцевої влади перевірити ситуацію у цих школах.
— Нещодавно на першій шпальті однієї газети під великим заголовком: «Рекламний агент Лілія Гриневич» розмістили ваше фото з іграшкою в руках…
— Думаю, йдеться про ЛЕГО. Була фотографія, де я тримаю ЛЕГО в руках. Зараз нам вдалося зробити дуже важливу, безпрецедентну акцію в Україні. Діти 6−7 років навчаються через гру. Є методики ігрового навчання, які здійснюються за допомогою шести цеглинок ЛЕГО. Є наукові дослідження, які демонструють значне покращення пам’яті дитини й розвиток логічного мислення, коли вона навчається за цими методиками. Україна уклала меморандум із ЛЕГО-фундацією, яка зацікавлена покращити якість освіти маленьких дітей через гру. Реформа «Нова українська школа» саме й потребує таких методик. Тому ЛЕГО-фундація пішла на безпрецедентну акцію — надали в Україну безкоштовно шість цеглинок ЛЕГО для кожного першокласника, а також по одному набору Play Lego box на кожен клас, але вони в окремих областях ще доставляються. Завезли 50 вантажних фур (!) ЛЕГО для шкіл України. Це є власність школи, але кожен першокласник має ці шість цеглинок і може ними займатися на уроках.
Нещодавно керівники ЛЕГО-фундації проїхалися по наших школах і побачили, що їхні матеріали реально використовують у навчальному процесі й діти краще засвоюють знання й більш вмотивовані до навчання. Тому представники ЛЕГО-фундації вирішили наступного року, для наступних перших класів, знову завезти в Україну для кожного учня шість цеглинок ЛЕГО. Це свідчить про довіру до реформи НУШ.
Тому це не «реклама іграшок». Дуже прикро, коли виносяться у газетний заголовок смисли, які не віддзеркалюють суті речей. Бо читачі іноді навіть не читають тексту статті, а тільки заголовок.
— Зараз вчителі середніх шкіл раз на три роки мають проходити сертифікацію. Наразі вона добровільна. Але є такі вчителі, особливо старшого віку, які критично до цього ставляться. Навіщо ця сертифікація?
— Сертифікації ще немає, будемо запроваджувати тільки її пілотну стадію у 2019 році. Мета сертифікації — виявити вчителів початкової школи, які володіють активними методами навчання, хочуть працювати так, як потребує НУШ. Цих вчителів будемо мотивувати надбавкою у 20%. Бо є вчителі, що працюють по-старому, а отримують таку саму зарплату. На пілотну стадію сертифікації буде обмежена кількість місць. Вона добровільна. Вчитель, який хоче пройти сертифікацію й здобути цю мотивацію, має подати своє портфоліо, власні розробки, відповіді на деякі завдання, пройти тест щодо методики навчання тощо.
— Чи є прогрес у відносинах із Угорщиною щодо мовного пункту Закону «Про освіту»?
— У місцях компактного проживання угорської і румунської меншини діти дуже погано знають українську мову. У Берегівському районі 70% дітей навіть не можуть скласти зовнішнє незалежне оцінювання з української мови. Тому що там усі предмети вивчаються угорською мовою, вдома і в школі діти й вчителі розмовляють угорською. Тому ці діти не можуть продовжити навчання в українських вищих навчальних закладах. У них є вибір — або їхати в Угорщину, або залишатися працювати і жити тільки в цьому районі, де постійно говорять угорською. Це несправедливо, і наша ідея — зробити так, щоб діти зберегли можливість розмовляти й добре володіти їхньою мовою, але дуже добре знали державну, українську мову.
Зараз ми збільшили кількість годин на вивчення української мови. Вперше цього року закупили обладнання для кабінетів української мови. Працюємо над оновленням підручників, щоб там були словнички термінології. Але нам потрібен час, аби вчителі, які розмовляють угорською, навчилися викладати предмети українською. Нам потрібен час, щоб діти, які зараз розмовляють угорською мовою, підтягнули свій рівень української, аби змогти перейти на вивчення предметів українською. До цього ще докладаються організаційні процеси — друк підручників, переобладнання шкіл та підвищення кваліфікації вчителів. Усе це потребує часу. На цей перехідний період нам потрібно 5 років.
Ці діти й вчителі живуть у державі Україна і мають знати державну українську мову. А для дітей це критично важливо — це частина їхньої якісної освіти. Бо завдяки доброму знанню державної мови зможуть себе професійно реалізувати у будь-якому регіоні нашої країни, а не тільки бути прив’язаними до Берегівського району чи їхати в сусідню країну. Це державна політика, і ми будемо її проводити.