«Багато разів думала змінити професію, але вдячність дітей надихає працювати далі»
Журналістка «ВЗ» побувала на уроках найкращої вчительки Львова — 26-річної Галини Чепак
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/530063/vchytelka.jpg)
Вчителька молодших класів СШ № 86 Галина Чепак (на фото) виграла у конкурсі «Освітня премія Львова» і стала найкращою вчителькою міста. Окрім почесного звання, отримала винагороду — 100 тисяч грн.
Журналістка «ВЗ» побувала на уроках пані Галини у 3-му класі. У дітей у той час було мистецтво, на якому малювали… щастя. І це було дуже зворушливо! Також молода вчителька проводила урок фінансової грамотності. Розповідала школярам про сімейний бюджет.
«Коли колеги чують, що працюю у школі шість років, скептично кажуть: «Шість років — і вона вже найкраща…»
Після уроків я поспілкувалася з пані Галиною. Розпитувала, зокрема, якими були критерії оцінювання педагогів у конкурсі.
— У попередні роки це була щорічна премія «Успішний педагог», — розповідає вчителька молодших класів Галина Чепак. — У 2024 р. управління освіти змінило формат, збільшилась кількість етапів конкурсу.
Для участі у конкурсі потрібно було подати анкету. Потім зняти мотиваційне відео «Хто я?». Третій етап — пройти методичний практикум: приїхати у школу і з не відомими тобі учнями провести 15-хвилинний урок.
Участь у третьому етапі брали фіналісти. Потрібно було презентувати свою освітню ідею, пояснити, чому вона важлива та актуальна.
Участь у конкурсі брала рекордна кількість учасників.
— Очікували на перемогу?
— На Львівщині - крута команда вчителів. Для мене це було вкрай неочікувано! Коли назвали моє ім'я, подумала, мені почулося. Бачу, всі на мене дивляться…
Коли деякі колеги чують, що працюю у школі шість років, скептично кажуть: «Шість років — і вона вже найкраща…».
— Як думаєте, що саме схилило на ваш бік шальку терезів?
— Усі матеріали на конкурс вчителі подавали індивідуально. Те, що чую від батьків, дітей, колег, від керівництва, що «я чесна і щира». Думаю, це відіграло важливу роль.
— І ви отримали премію — 100 тисяч грн. На що витратите гроші?
— Частину коштів задонатила на ЗСУ, на підтримку ветеранів. Крім того, щодня надсилаю донати. Дякую захисникам, що можу приходити на роботу у школу. У Харкові, наприклад, діти вже три роки вчаться дистанційно.
Частину коштів планую витратити на поїздку — зарядитися, відновитися. Коломия мене кличе. Частину — на професійний розвиток. Покращити рівень англійської мови. Премія дала можливість відвідувати платні курси, на які не завжди могла виділити бюджет. Вчитель має постійно вчитися. У світі все швидко змінюється.
— Як діти відреагували на те, що ви стали найкращою вчителькою?
— Це були зимові канікули. Діти прийшли до мене колядувати. Казали, що пишаються мною. У моїй перемозі не сумнівалися! Я дізналась, що велась онлайн-трансляція. Батьки спостерігали і переживали.
«Нинішні діти народилися з ґаджетом у руках»
— Чи відрізняється нинішнє покоління дітей альфа від попереднього покоління Z?
— Так, ці діти народилися з ґаджетом у руках. Ґаджет — їхній віртуальний друг. Але Нова українська школа позиціонує навчання без ґаджетів. У нашій школі - навчання без телефонів. Дозволені телефони лише дітям, які залишаються на групу продовженого дня або самі йдуть додому. Вони мають смартгодинник, або телефон. З батьками обговорено режим «без звуку», батьківський контроль.
Зі старшою школою, правда, складніше. Є навчальні проєкти, коли просимо директорку, щоб дозволила використовувати на уроці телефони.
Діти на перерві мають можливість грати у настільний теніс або плести сітки для військових. Намагаємося їх задіяти, щоб були фізично активними, не сиділи у ґаджетах.
— Ви проводите для дітей уроки фінансової грамотності. Чи ця програма є якісною та доступною? Адже діти зараз отримують шалену кількість інформації…
— У чому особливість дітей покоління альфа? Їм постійно потрібна нова інформація. Якщо почують інформацію, яку уже знають, навіть очей на вас не піднімуть… Але завдання вчителя «не фарширувати» дітей інформацією, а пояснювати.
Програма з фінансової грамотності - класна! Є багато інформації про роботу з Інтернетом, про те, яка там може бути небезпека. Завдання вчителя — навчити дитину застосовувати ці знання у житті.
Для дітей цього покоління потрібно максимально все спрощувати. Їм подобаються короткі відео, які у телефоні можна прогорнути пальчиком.
«Засмучена дитина не сприйматиме матеріалу»
— Коли я вчилася у школі, на наших уроках було тихо. У вас на уроках діти спілкуються між собою, виражають емоції…
— Якщо дитину щось цікавить, має право задати запитання.
Коли почалася велика війна, я побачила, що дітям треба виражати свої емоції. Якщо були, наприклад, нічні обстріли, важливо з дітьми поговорити, зрозуміти, який у них емоційний стан. Засмучена дитина не сприйматиме матеріалу.
Наприклад, виходимо зі сховища. Запитую дітей: «Йдемо у клас чи погуляємо?». Діти просять піти на вулицю. Робимо два-три кола біля школи, діти пострибали, зарядилися, тоді якісно йде урок!
— Через те, що діти багато часу проводять у смартфонах, мало спілкуються між собою…
— Це проблема. Пригадую, у першому класі дитина видавала тільки звуки, коли я її про щось запитувала. Їм простіше написати у чатах.
На уроках вчимося етикету спілкування. Формуємо у 3-му класі шкільний чат: як треба спілкуватися, коли говоримо про уроки або коли збираємося піти на какао…
— Помітила, ви на уроці звертаєте увагу на найдрібніші деталі. Наприклад, дівчинка подала хлопчикові олівець, ви їй подякували за допомогу.
— Завжди хвалю дітей за добро. У класі є дитина з особливими освітніми потребами. Вони дитині так допомагали, що все робили замість неї… Дітям кажу, що потрібно запропонувати допомогу. Ми говоримо не лише про дітей з особливими потребами, а й про ветеранів.
Були випадки, коли дитина могла написати комусь контрольну, поміняти листочки, а свою контрольну зробити не встигала… Коли звернула на це увагу, дитина каже: «Але я допомагала…».
— Ви закінчили математичний факультет. Якийсь час працювали флористом. Як потрапили до школи?
— В 11-му класі я була розгублена і не знала, куди вступати. Я — творча особистість: люблю щось вирізати, клеїти, шити, пекти. Але також любила математику. Запитала класну керівничку: «Де ви вчилися?». Вона каже: «Я закінчила механіко-математичний факультет». Я вирішила туди вступати.
Після закінчення університету працювала у гуртковій роботі. А потім потрапила у рідну школу, де навчалася. Думала, викладатиму у старших класах, але тодішня директорка запропонувала спробувати сили у молодших класах. Я ще закінчила Дрогобицький педагогічний університет. Аж тут — велика війна, перший клас…
Завжди хотіла бути вчителем. Але розуміла, що це робота, коли торкаєшся дитячого серденька, відіграєш важливу роль у житті дитини. Дітям притаманно копіювати поведінку батьків, вчителів.
У часі війни я постановила: кожен має викладатися максимально на Перемогу у тому місці, де він є.
«Гіперопіка батьків — шкідлива»
— Багато експертів кажуть, що у наших дітей «шкандибає» математика. Яка причина цього?
— На це впливає, зокрема, особливість мислення теперішнього покоління альфа. У них «кліпове мислення». (Здатність людини сприймати інформацію у швидких фрагментах. Цим терміном описують феномен суспільства, де доступ до інформації відбувається через короткі відеоролики, текстові повідомлення, заголовки статей тощо. — Авт.).
Щоб розв’язати задачу, її потрібно прочитати три рази. Зрозуміти. Скласти схему. Розв’язати. Діти збилися на тому етапі, коли почали тільки читати задачу… Тому шукаю цікаві підходи у подачі матеріалу. Також стараюся розвивати у дітей критичне мислення. Мені бракує такого предмета, як логіка.
Зауважила, нове покоління батьків максимально опікується дітьми. Стараються мислити замість дітей. Гіперопіка — шкідлива. На батьківських зборах ми про це говоримо. Я зіткнулася з тим, що діти не знали, куди треба викидати сміття… Дітей треба залучати до домашніх обов’язків!
— Молоді вчителі часто йдуть зі школи. Причина, очевидно, низька заробітна плата…
— Молодий спеціаліст отримує до 10 тисяч грн. (Іноді молодому вчителю бракує коштів на оренду квартири, тож змушений шукати роботу з вищою заробітною платою. — Авт.).
Ще один чинник: молоді вчителі не до кінця розуміють, якою насправді є робота у школі. Це дуже велика зайнятість. Вчитель постійно має вчитися, взаємодіяти з батьками — на це йде багато ресурсу. Окрім того, урок має бути цікавий, інтерактивний, і за це все ти отримуєш низьку плату.
— Що вас тримає у школі?
— Любов до дітей! Я багато разів думала змінити професію… Але у той момент зі мною траплялися ситуації, коли натомість отримувала набагато більше.
Дзвонить, наприклад, мама і каже: «Я вам дякую. Син весь день говорить про ваші уроки». І це «дякую» мене надихає працювати далі.