Ложечку «за маму», ложечку «за тата»…

«Діти, яких годують насильно, мають гірший апетит», — відомий педіатр розвінчує популярні міфи про дитяче харчування

Ігор Гайдук. Фото з приватного архіву Ігоря Гайдука

Відсутність апетиту у дітей — явище нерідкісне. Часто батьки, щоб нагодувати дитину, вдаються до різних хитрощів, заохочуючи до їжі за допомогою книжечок, телевізора, смартфона. І якщо з дошкільнятами це ще вдається, то зі школярами ситуація важча. Нагодувати будь-якою ціною. «Їж, мусиш їсти», — наполягають матусі, викликаючи тим самим у сина чи доньки ще більшу відразу до їжі. З думкою «За що мене так карають?» діти сідають за обідній стіл. Як у цій ситуації зберегти нерви батькам? Яким повинно бути харчування, аби діти залюбки приймали запрошення до столу? Розповідає авторитетний лікар-педіатр з багаторічним стажем Ігор Гайдук.

-Висока рухова активність дітей і швидкий ріст вимагають вели­кої кількості енергії, джерелом якої є їжа. Основні складники харчування — білки, жири, вуглеводи і вітаміни. Співвід­ношення має бути таким: на 1 г білка — 1 г жиру і 4 г вуглеводів. Вуглеводів дитячий організм потребує найбільше, — пояснює лікар. — Містяться вони у кашах, борошня­них виробах, картоплі, солодких фруктах, меді, цукрі, фруктозі, глюкозі. Каші треба давати дітям щодня. Підсолоджуйте їх ва­ренням (перетерті свіжі фрукти містять ба­гато вітамінів, мікроелементів і цукрів) або медом. Але пам’ятайте: дітям до року мед давати не можна.

Об’єм їжі дитини до року — 130 мл на кг. До 3-х років — 100 мл на кг. До п’яти — 80 мл на кг. Після семи — 50 мл на кг. У цей об’єм входить усе — каша, зупа, рідина (чай, сік).

— Діти часто відмовляються від сні­данку. Що порадите?

— Усе залежить від режиму дня. Якщо дитина йде до школи на 9.00, нехай проки­неться між 7.00 і 7.30 — пострибає чи вийде на прогулянку з домашнім улюбленцем. Коли дитина рухається, спалює глюкозу. Рівень цукру знижується, організм відчу­ває, що потрібно поновити запаси, і дити­на сама просить їсти. Також можна запро­понувати вранці невелику кількість води — це теж сприятиме апетиту. Діти різні. Одна дитина прокидається і відразу хоче їсти, іншій необхідно порухатись, щоб «на­гуляти» апетит. Дайте їй у школу зі собою ланч-бокс з їжею домашнього приготуван­ня, канапки, фрукти, воду. Віддавайте пе­ревагу високоякісним корисним продук­там.

— Деякі батьки, коли годують дити­ну, намагаються її «забавити», відвер­нути увагу від процесу прийому їжі.

— Дитину не можна годувати з допо­могою мультиків, планшетів, книжечок. Ніяких «за маму», «за тата» і т. д. Дити­ну треба годувати доти, доки вона від­криває рот назустріч ложці. Порція для кожної дитини має бути такою, яку вона з’їсть із зацікавленням. З’їла 10 ложок — значить, достатньо. Не можна годува­ти насильно. У такий спосіб розвиваєте негативне ставлення до їжі. Не хоче їсти — нехай п’є воду чи бавиться. Примушу­вати не можна. Як правило, діти, яких не примушують, мають кращий апетит.

— Що робити, якщо дитина відмов­ляється від певних продуктів? Примі­ром, категорично не хоче їсти м’яса, риби, пити молока?

— Білок є важливим. Він необхідний для повноцінного розвитку дитячого ор­ганізму. Не п’є молока? Як альтернатива, може бути сир. Не хоче їсти рибу, замі­ніть її морепродуктами або дайте йодо­марин. Йод необхідний для інтелекту і здоров’я щитовидної залози. М’яса не хоче? Якщо це варене м’ясо, то його мало хто захоче. М’ясо має бути смач­но приготовлене. Додайте пікантності, запропонуйте страву, наприклад, з кет­чупом домашнього приготування. Для перетравлення м’яса кислотність має бути вищою, ніж, наприклад, для моло­ка. Дайте дитині кислого, можна соку ли­мона.

— Чи можливо покращити апетит?

— Основна причина відсутності апети­ту — відсутність динаміки. Дитина має ру­хатись. Щонайменше 3−4 години на день гуляти на вулиці. Це покращуватиме об­мін речовин, сприятиме апетиту, наси­ченню організму киснем, нормальному розвитку. Нехай діти цікавляться приро­дою, бавляться піском, снігом, лазять по деревах. І тоді з’явиться апетит!

Їжа має бути приємним ритуалом. Сервіруйте красиво стіл, організовуй­те спільні обіди та вечері — разом смакує краще. Діти люблять дорослу їжу, смач­ну, гарну на вигляд.

Важливо також дотримуватись інтер­валу між прийомами їжі. 3−4 години не да­вайте дитині нічого, крім води. Цей час не­обхідний для нормального фізіологічного травлення.

Оптимальна температура у приміще­ні, де перебуває дитина, не повинна пе­ревищувати +20°С. Організм витрачатиме енергію, щоб зігрітись, — це також сприя­тиме апетиту.

— Чи потрібно додатково давати ві­таміни?

— Рекомендую давати вітаміни у січні, лютому, березні. Ці місяці — найважчі для організму. Корисно давати риб’ячий жир. Можна чергувати: один день вітаміни, на­ступний — риб’ячий жир.

— А як щодо цукру, цукерок у раціо­ні дітей?

— Кількість цукру має бути такою, як у грудному молоці матері.

На 100 г рідини — 4−5 г цукру. Якщо кіль­кість глюкози в організмі недостатня, роз­вивається ацетонічний стан. Нескладно помітити, що дитині бракує глюкози. Якщо дитина за темпераментом сангвінік чи хо­лерик і раптово часто позіхає, не смієть­ся, не активна, сумна, тулиться, це озна­чає, що в її крові рівень глюкози знизився або вона занедужала, їй бракує солодкого. Дайте їй цукерок.

Але забагато цукерок теж недобре. Со­лодощі дітям необхідні, проте задоволен­ня необхідно розтягувати. Діти люблять, коли їх просять дотримуватися пра­вил гри. Укладіть з ними угоду, що цукер­ки вони отримають за щось. Наприклад, якщо вивчать додатково віршик, допомо­жуть мамі, поскладають забавки. Діти по­винні розуміти, що для того, аби одержати приз, необхідно попрацювати.