Вересневий синдром, або Як дитині адаптуватися до шкільного графіка
Замість того, щоб зі свіжими силами вчитися, діти, причому не лише першокласники, вередують, відмовляються ходити в школу і лякають батьків скаргами на здоров’я. У будь-якому випадку панікувати не варто. Потрібно лише допомогти дитині адаптуватися до шкільного режиму
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/495858/shkola.jpg)
Вересневий синдром — цілком закономірне явище. Дитячий організм, що за літо встиг відвикнути від раннього просинання, шкільного графіка, потребує поступового навантаження. Природно, школяр не висипається і почувається втомленим. Тож батьки повинні створити дитині умови для якнайшвидшої адаптації до школи. Насамперед необхідно встановити правильний режим дня, щоб школяр повноцінно відпочивав. Не варто з перших же днів школи завантажувати дітей додатковими заняттями — дайте їм час звикнути хоча б до стандартного навчального навантаження, а потім вже вирішуйте, чим ваша дитина займатиметься у вільний час. Якщо, незважаючи на повноцінний відпочинок і сон, школяр продовжує скаржитися на нездужання, з’ясуйте, чи не пов’язано небажання ходити на заняття з проблемами в школі? Краще зайвий раз поговорити з педагогами, ніж дозволити дитині використовувати своє здоров’я для маніпуляції батьками. Уважно проаналізуйте зацікавлення своєї дитини, заохочуйте її допитливість, і, цілком можливо, вже за кілька днів ваш школярик забуде про всі свої проблеми і нездужання. Однак недооцінювати дитячі скарги і списувати їх лише на примхи теж не можна. Дитину справді може мучити головний біль, терпіти який не лише не потрібно, а й шкідливо. Обираючи знеболювальне, пам’ятайте, що не всі анальгетики можна давати дітям. Школярам не рекомендовані, наприклад, аспірин та анальгін. Тому шукайте ліки, розроблені спеціально для маленьких пацієнтів. Важливо також, щоб анальгетик не викликав сонливості і не заважав навчанню. Крім ліків, з головним болем допоможе впоратися відпочинок після школи, денний сон. Тільки простежте, щоб дитина спала не довше 40−60 хвилин, а то порушиться режим дня. Після сну дайте дитині більше часу на прогулянку. На свіжому повітрі клітини головного мозку активно забезпечуються киснем, він швидше відпочиває і відновлюється. Особливо важко адаптуються до початку навчального року діти з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності. Стан надмірної рухової активності виокремлений як самостійне захворювання і занесений в Міжнародну класифікацію хвороб. Вона зумовлена порушенням функцій центральної нервової системи дитини. Гіперактивним дітям важко концентрувати і утримувати увагу, у них можливі проблеми з навчанням і пам’яттю, що заважає їх соціальній адаптації. Синдром дефіциту уваги і гіперактивності є серйозною соціальною проблемою, оскільки його діагностують у багатьох дітей (від 2,2 до 18% малюків). Гіперактивні діти вирізняються імпульсивністю, непосидючістю, підвищеною втомлюваністю, невмінням зосереджуватися. На початку навчального року всі ці проблеми проявляються особливо гостро, зокрема упродовж першого півріччя. Батьки малюків, які страждають від СДУГ, знають, що їхні діти потребують постійної уваги, причому не тільки мами і тата, а й вчителів і медиків. Гіперактивним дітям необхідний чіткий, продуманий режим дня протягом усього навчального року. Вони більше за інших мають потребу в регулярних фізичних вправах на свіжому повітрі. І допомога у навчанні їм теж не завадить. Консультації та заняття з фахівцями — психологами, невропатологами, педагогами — найчастіше допомагають гіперактивним дітям впоратися з проблемами. Необхідна комплексна реабілітація таких школярів з використанням як медикаментозних, так і немедикаментозних засобів. Лікування повинно бути індивідуальним і призначатися з урахуванням даних обстеження конкретної дитини.
Для боротьби з вересневою втомою всім дітям потрібен особливий режим харчування. На щастя, осінь дає можливість наситити меню вітамінами.
У більшості дітей всі симптоми синдрому вересня минають вже до кінця місяця. Тож раджу і батькам, і вчителям запастися терпінням, бути уважними до скарг дитини. Наступного року постарайтеся заздалегідь, за кілька тижнів до початку навчального року, розпочати перебудовувати режим дня школяра. Пересуваючи час вкладання до сну і підйому хоча б на 10 хвилин щоденно, до першого вересня можна досягти двогодинного виграшу і максимально наблизитися до шкільного графіка.
Тетяна Іванишин, дитячий невролог.