«Знаю, що на мене чекає. Поляки вважатимуть за українця, а українці трактуватимуть як поляка»
Чому митрополита Шептицького досі не канонізували?
За життя світ любив графа Шептицького: американські журналісти називали його непересічним інтелектуалом, художники нової школи — «мікелянджелівським Мойсеєм». Сам Римський понтифік консультувався з ним щодо шляху розвитку Вселенської Церкви у Росії, а Сталін передавав на похорон вінки від ворогуючої партії.
Однак після смерті митрополита ставлення до нього змінилось. Тож, на диво, сьогодні митроплит Шептицький — постать суперечлива не лише для міжнародної громади, а навіть для Вселенської Церкви, на благо якої він трудився ціле життя. До днів ушанування пам’яті Великого українця митрополита Андрея Шептицького, що за традицією Церкви випадають на початок листопада, ми вирішили віднайти причини «шептицькоборства».
Волинська трагедія
Владика Андрей упокоївся у Бозі 1 листопада 1944 року. Він був непересічною персоною з елітарною освітою і суспільними зв’язками. В історичній епосі ХХ століття митрополит Шептицький — не лише глава Української церкви, а й добрий товариш римських понтифіків. Він не лише уміло інвестує кошти у перші галицькі банки чи новаторські економічні проєкти, а й добре знається зі світськими дипломатами: бере участь у сеймах, вділяє особисті аудієнції американському президентові та різним урядам.
Статус графа Шептицького такий, що навіть у часі несправедливого імперського арешту й заслання до православних монастирів-в'язниць (куди був запроторений через об’єктивну критику російських окупантів під час Першої світової війни) владику Андрея без остраху провідують місцеві дворяни. А імперська преса, що зазвичай мокрого місця не залишала від ворогів царату, заступається за митрополита-українця перед нападками православного кліру.
Завдяки позитивному реноме і поважному списку благих діянь не дивно, що перша спроба прилучити Андрея Шептицького до лику блаженних відбулась одразу після його смерті. У 1954 році, поки серед католицьких єпископів ще залишились живі свідки його великих трудів, Рим розпочав канонізацію українського митрополита. Однак вже через рік процес згорнули. Противники канонізації Андрея Шептицького апелювали до відсутності ґрунтовного дослідження пастирського доробку, положень церковного права (заявляли, що так швидко розпочинати беатифікацію — некоректно) і навіть свідомо спекулювали на спірних моментах у життєписі українця. Та реальним мотивом тогочасного шептицькоборства був політичний тиск провладних польських медіа на католицьких делегатів.
У момент «Волинської трагедії» владика Андрей підтримував постраждалих українців. Ба більше! Під час обопільних етнічних чисток на західноукраїнських землях досвідчений дипломат (і за фахом юрист) Шептицький використовував усі можливості та зв’язки, аби сповістити світові правду про реальний стан подій на Волині. Саме завдяки його клопотанням Папа Римський Бенедикт XV в офіційному віснику Ватикану опублікував першого листа на підтримку і захист стражденного українського народу. На прохання єпископа Ватикан надав свого офіційного візитатора (делегата) для неупередженого спостереження за політичною ситуацією у Східній Галичині.
Однак такі події не задовольнили польський уряд. Митрополита, що заради справедливості не побоявся виступити проти системи, обіграли. Політична еліта, зацікавлена у замовчуванні інформації про пацифікацію українців, зірвала візит апостольського делегата Джованні Дженокі. Залежна від уряду преса навмисно ширила чутки, наче Шептицький так ненавидить Польщу, що особисто оплачує підпали польського збіжжя (кожному палію розщедрюється аж на 200 злотих) чи наставляє весь підлеглий руський клір на Волині проти братнього народу, зловживаючи поважним саном (хоча влада Львівського єпископа не поширювалась на згадану територію). Пропаганда була настільки вдалою, що на гачок клюнули навіть студенти. У декотрих містах перед початком навчального року студенти спершу йшли до костелу на молитву, а згодом виходили на мітинги проти глави ГКЦ з гаслами «Ганьба зраднику!».
«Знаю, що на мене чекає. Поляки вважатимуть мене за українця, а українці трактуватимуть як поляка», — з листа Андрея Шептицького до матері.
Чиновники Папської держави
У справі канонізації ісповідника віри митрополита Андрея Шептицького (тобто процесі офіційного визнання вищою церковною владою персони святою), як раніше, так і сьогодні, надто велику роль відіграє політика. Заяви різних ієрархів, буцімто багаторічна затримка із внесенням Галицького єпископа до списку святих Католицької церкви пов’язана лише з довготривалим дослідженням численних богословських праць єпископа, є відвертим фарисейством.
Папський престол — державоподібне утворення. Ватикан є суб’єктом міжнародних відносин, має чітку структуру взаємин із країнами-прихильниками чи опонентами. З метою обережної дипломатії Апостолькій державі притаманно демонструвати власний нейтралітет до певних осіб (нібито на загальне добро Церкви). Тому реальний парадокс беатифікаційної справи митрополита Андрея нагадує ситуацію зі ставленням європейської спільноти до України на перших етапах російської агресії: Ватикан висловлює своє глибоке занепокоєння у ситуації, що склалась, однак…
Нещодавно два італійські журналісти оприлюднили таємні офіційні документи Папської держави. У публікаціях Еміліано Фіттіпальді та Джанлуїджі Нуцці йшлося про корупційні схеми, що використовувались у процесах зарахування до лику блаженних чи святих. Внаслідок розслідування, що призвело до деяких змін у давніх процедурах, дослідники звинуватили ватиканських посадовців не лише у неконтрольованих видатках під час досліджень, а й корупційних схемах, за яких до кандидатів на беатифікацію (чи канонізацію), що мали заможних прихильників, виявляли певний пієтет.
Навіть у Папській державі досьє «рівніших» завдяки корупційній «фінансовій системі лояльності» зазвичай опрацьовували й розглядали швидше, аніж інші.
Радянська антиклерикальна місія
Митрополит Андрей гостро критикував приписи радянської утопії. Коли комунізм перебував на стадії модної політичної течії у Європі, Владика нерідко застерігав простий люд про неминучі наслідки вторгнення чужорідної системи нових «цінностей» або ж вступав у дискусію з представниками української інтелігенції, що стали прихильниками соціалізму. А коли Сталін і Ко дорвались до влади — Шептицький мав сміливість називати партійних діячів тими, хто заради реалізації власних амбіцій гнобить вбогих, винищує селянство і доводить весь народ до крайньої нужди.
Глава ГКЦ володів усіма необхідними характеристиками, аби закріпити за собою довічний статус почесного ворога радянської системи. Мало того, що він ніколи не боявся говорити правду, його образ відомого дворянина — буржуя й умілого підприємця — вдало вписувався у концепцію радянської ідеології, що банально не могла існувати без могутніх антигероїв.
Радянські нападки на світлу пам’ять Шептицького не розпочались одразу після його смерті. Інформаційна політика Сталіна щодо Владики полягала у замовчуванні: про нього не згадували радянські довідники, його ігнорували у «червоній» пресі. Ситуація змінилась, коли новий радянський вождь М. Хрущов публічно пообіцяв «показати останнього попа по телевізору».
З 1958 року праведник Андрей Шептицький став чи не головним «героєм» радянської антирелігійної кампанії. З метою очорнення митрополита працював спеціальний відділ КДБ. Про його «колаборацію з фашистами», «духовну опіку над есесівцями» чи «антинародну діяльність» зняли не одну кінострічку, що згодом були удостоєні вищої Всесоюзної премії, та написали не одну розтиражовану статтю.
У 1960-х Курт Леві — врятований митрополитом Андреєм син рабина, власною ініціативою домігся від Апостольської нунціятури відновлення об’єктивного історичного процесу. Ватикан реабілітував беатифікаційну справу українського Мойсея, що врятував життя близько 150-ти львівських євреїв. Однак партійна пропаганда, що назавжди залишила слід в історії, у 60-их почала давати плоди. Образ німецького колабораціоніста, друга Гітлера і попа, що зраджує тайну сповіді, закарбувався у думці широких мас. Зокрема, завдяки популярному фільмові «Іванна». Невдовзі процес Андрея Шептицького вдруге заблокували за особистим клопотанням польського Примата Папи кардинала Стефана Вишинського. Очевидно, тут не обійшлося без інформаційного впливу легенд з «хрущовської кампанії».
Гра на випередження
Міфи про митрополита Шептицького, що все життя допомагав нужденним і слабким, не було кому розвіяти роками. Одразу після смерті єпископа на розбудовану ним (вільну від політики) церкву, як і родину, влаштували відверте полювання радянські спецслужби.
Репресована ГКЦ була приречена на мовчання у катакомбах, а врятовані від нацистів члени єврейської общини, що особистими петиціями боролись за світлу пам’ять митрополита, програли війну свідчень не обмеженій у ресурсах машині партійної пропаганди. Відтак Ізраїльський інститут національної пам’яті «Яд-Вашем» не лише відмовився надавати Владиці Андрею звання Праведника народів (відзнаку за порятунок євреїв), а й видав за чисту монету радянські міфи. А Ватикан, досліджуючи «інформаційні шуми» суспільного протиріччя, замовк.
Чергове відновлення беатифікаційного процесу Владики Андрея відбулось вже після повернення українського єпископа Йосипа Сліпого з вісімнадцятирічного заслання у таборах ГУЛАГу. Безстрашний Патріарх самотужки у Римі добився справедливості — заблокований процес відновили, втім, запізно. Радянські спецслужби зіграли на випередження: НКВД конфіскував значну частину митрополичого пастирського доробку, що унеможливило обов’язкове для процесу беатифікації вивчення 670-ти послань глави «незаконної» церкви аж до розпаду Союзу. Справа беатифікації митрополита Шептицького затягнулася на століття.
І без регалій — святий
Через 60 років Рим врешті зробив перший серйозний крок до канонізації Праведника митрополита Андрея: визнав його людиною геройських чеснот. Утім, аби остаточно надати духовному батькові українського народу статус святого, впевнений, Ватикан вичікуватиме сприятливого політичного клімату. Існує вірогідність, що світ так і не прийме Шептицького, як не прийняв багатьох святців. Та Шептицький і без регалій — святий. Єпископ урятував не одне людське життя, молитвами зберіг Українську церкву (що вистояла у нерівному бою з великою системою), а небесним заступництвом у сьогоденні сотворив різні чуда і зцілення (котрі мають факт медичного підтвердження).