Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Полотна імпресіоністів — «здобуток» нацистів?

Як інформує ВВС, художній музей Kunsthaus у Цюріху перевіряє, як у його колекції опинилися картини Моне й Ван Ґоґа. Імовірно, їх викрали під час Другої світової

Художній музей Kunsthaus у швейцарському Цюріху. Фото hotel-alexander.ch
Художній музей Kunsthaus у швейцарському Цюріху. Фото hotel-alexander.ch

Як інформує ВВС, художній музей Kunsthaus у швейцарському Цюріху вирішив перевірити, як до його колекції потрапили полотна французьких імпресіоністів, зокрема Клода Моне й Вінсента Ван Ґоґа. Підозрюють, їхні картини належали німецькому промисловцю-єврею, якого вбили нацисти… Поки усе не з’ясують, картини вилучили з експозиції.

Про які саме полотна імпресіоніс­тів ідеться? Це «Сад художника в Жи­верні» пензля Клода Моне, «Портрет скульптора Луї-Жозефа» (автор — Ґюстав Курбе), «Портрет Жоржа-Анрі Мануеля» (Анрі де Тулуз-Лотрек), «Стара вежа» (Він­сент Ван Ґоґ) і La Route Montante (Поль Ґо­ґен).

Тривалий час існували підозри, нагадує ВВС, що ці полотна, які потрапили до му­зею Kunsthaus у Цюріху з колекції швей­царського промисловця німецького по­ходження Еміля Бюрлє, мають трагічну історію… Під час Другої світової війни Бюр­лє збагатився, виготовляючи зброю на за­мовлення гітлерівського рейху. «До своєї смерті 1956 року Бюрлє зібрав колекцію з приблизно 600 творів мистецтва, — повідо­мляє ВВС. — Частину колекції, якою керує фундація його імені, на 20 років передали „Кунстгаусу“, де й виставили. Вважають, що решта колекції Бюрлє перебуває у бу­динках його родичів».

Рада засновників Фундації Emil Buehrle Collection заявила, що «має намір шука­ти справедливе й гідне рішення щодо цих творів мистецтва — разом із правонаступ­никами колишніх власників». Найімовірні­ше, картини французьких імпресіоністів, про які йдеться, до Другої світової війни належали німецькому промисловцю-єв­рею Максу Зільберберґу. Його колекцію творів мистецтва нацисти конфіскували й розпродали на аукціонах…

Як вважають, самого Зільберберґа гіт­лерівці посадили до концентраційного та­бору «Аушвіц» (територія Польщі), де про­мисловець загинув… Керівники Фундації Emil Buehrle Collection заявили, що, «зва­жаючи на історичні обставини, пов’язані з продажем творів мистецтва», Фундація го­това зробити фінансовий внесок у «статок Макса Зільберберґа — у зв’язку з його тра­гічною долею». (Напевно, йдеться про до­помогу родичам. — Авт.).

Рішення тимчасово вилучити карти­ни імпресіоністів із експозиції музею Kunsthaus у Швейцарії прийняли після того, як її уряд на початку цього року по­годився з новими правилами Державно­го департаменту США — щодо поводження з творами мистецтва, викраденими на­цистами. Поки ті правила не набули чин­ності, родини, які прагнуть повернути ви­крадені в них твори мистецтва, не могли пред’являти судові претензії щодо повер­нення картин із колекції Бюрлє чи компен­сації за них (бо діяла норма щодо терміну давності).

«Понад 100 тисяч із 600 тисяч картин, мільйони книг, рукописів, релігійних і ри­туальних предметів, а також інших викра­дених культурних цінностей так ніколи й не були повернуті», — заявив у березні 2024-го спеціальний радник держсекретаря США щодо Голокосту Стюарт Айзенстат.

Схожі новини