Передплата 2025 «Добрий господар»

«Образ жінки-Берегині надихає, веде за собою, і водночас зберігає таємницю…»

У Львівській національній філармонії імені Мирослава Скорика відкрили виставку «Берегині»

Робота Івана Цап'яка. Фото автора
Робота Івана Цап'яка. Фото автора

З нагоди 33-ї річниці Незалежності України у фоє Львівської національної філармонії імені Мирослава Скорика відкрили артвиставку «Берегині», у якій об'єднано творчість п’яти знаних художників: чотирьох львівських — Ірини Фартух, Олександри Білобран, Ірини Депко, Івана Цап’яка та одеситки — Катерини Білетіної.

Зліва направо - Ірина Депко, Олександра Білобран, Іван Цап'як, Зоріана Мірус та Ірина Фартух.
Зліва направо - Ірина Депко, Олександра Білобран, Іван Цап'як, Зоріана Мірус та Ірина Фартух.

Це вже не перша виставка, яку можна побачити у стінах Львівської філармонії. Бо поєднання живописних виставок із музичними подіями у філармонії створює унікальне середовище, де різні форми мистецтва гармонійно доповнюють одна одну, збагачуючи культурне життя нашого міста.

Роботи Катерини Білетіної.
Роботи Катерини Білетіної.

Художники, які представили на суд глядачів роботи, представили своє бачення жіночих образів українок у різноманітних стилях — від класичного реалізму до сучасного абстракціонізму. Кожен з майстрів пензля показав у своїх роботах неповторний погляд на жіночу суть як символ захисту, мудрості та сили.

«Берегині» — наче подорож крізь час, через призму романтичного живопису та вигаданих портретів, що відображають еволюцію українського жіночого образу у малярстві. Центральною темою виставки є образ української жінки-берегині, яка, попри всі труднощі, залишається опорою нації, її духовним та культурним стрижнем.

— Сучасне українське мистецтво на тему Берегині відображає глибокий зв’язок із національною культурою та традиціями. Берегиня як символ жіночої сили, захисниці та берегині родинного вогнища зображується в сучасних творах через призму національного костюма, орнаментів і символів, — сказала на відкритті кураторка виставки Зоріана Мірус. — Художники у своїх творах акцентують на її сакральності, підкреслюючи роль жінки як носійки культурної пам’яті та оберега. Сучасні інтерпретації образу Берегині також включають елементи сучасної графіки. В часи війни образ Берегині набув ще більшої символічної сили, ставши уособленням захисту, стійкості та незламності українського народу. Сучасні митці зображують Берегиню як охоронницю не тільки сім'ї, а й країни, де вона виступає в ролі захисниці від зла та агресії. Вона символізує материнську любов, яка здатна оберігати і надихати на боротьбу. Її образ часто поєднує традиційні елементи з сучасними, відображаючи національну ідентичність та дух опору в умовах випробувань.

Роботи Ірини Фартух.
Роботи Ірини Фартух.

— Мистецтво має особливу силу — воно здатне відображати наші найглибші почуття, спонукати до роздумів і надихати на зміни, — сказала директорка Клубу успішних жінок України «Жінки України» Надія Гаталяк. — У світі, де технології та наука швидко розвиваються, мистецтво залишається важливим елементом людського життя, який допомагає нам зберігати зв’язок із собою та навколишнім світом. Через мистецтво ми можемо висловлювати те, що важко передати словами, та знаходити спільну мову з іншими, незалежно від культурних чи мовних бар'єрів. Роль Берегині у мистецтві пов’язана з глибоким архетипом жінки як охоронниці домашнього вогнища, сімейних цінностей і духовних традицій.

Робота Ірини Депко.
Робота Ірини Депко.

Берегиня — це не просто образ матері чи дружини, це символічний образ жінки, яка зберігає і передає мудрість поколінь, підтримує рівновагу в сім'ї та суспільстві, яка захищає і оберігає. На полотнах багатьох художників жінка-берегиня зображена не лише в ролі матері, але й у ролі духовного лідера, носія культури й традицій. Вона часто представлена як центр родини, душа дому, яка об'єднує і гармонізує життя навколо себе. В історії мистецтва ми бачимо численні приклади, де образ жінки-берегині стає центральним. Це не тільки релігійні картини, що зображають Діву Марію, а й безліч світських творів, де жінка постає як уособлення спокою, любові й гармонії. Від античних скульптур до сучасних полотен, цей образ залишається одним із найпотужніших символів у мистецтві, який ніколи не втрачає своєї актуальності. Жінка на полотні є більше, ніж просто фізичний образ. Вона уособлює духовні цінності, символізує силу і витривалість, а також здатність до самопожертви. Через мистецтво ми бачимо, як образ жінки-Берегині надихає, веде за собою, і водночас зберігає таємницю…

Робота Олександри Білобран.
Робота Олександри Білобран.