Передплата 2025 «Неймовірні історії життя»

«Якщо не будемо розповідати про нашу історію, то замість нас це робитиме росія»

На Варшавському міжнародному кінофестивалі покажуть український документальний фільм режисерки Марини Ткачук «Сімейний альбом»

Фото з архіву Марини Ткачук
Фото з архіву Марини Ткачук

13 жовтня у рамках ювілейного 40-го Варшавського міжнародного кінофестивалю відбудеться світова прем’єра документального фільму «Сімейний альбом» режисерки Марини Ткачук — про історичні паралелі між Голодомором та сучасною війною росії проти України.

Фільм «Сімейний альбом» — один з переможців Мистецького конкурсу державного підприємства «Мультимедійна платформа іномовлення України» на виробництво серіалів та фільмів сучасної тематики, який відбувся в 2023 році. Стрічку створено у співпраці з Національним музеєм Голодомору-геноциду та Українським культурним фондом. Окрім того, за підтримки УКФ, фільм вже перекладено та озвучено п’ятьма мовами: англійською, польською, німецькою, французькою та іспанською, що дає можливість пропонувати фільм для перегляду у різних країнах світу.

Виробництвом фільму, на замовлення ДП «МПІУ», займалась компанія «Гуд Монінг Дистрибьюшн». Продюсер — Андрій Корнієнко. Про це журналістці «ВЗ» розповіла режисерка фільму «Сімейний альбом» Марина Ткачук.

— Якщо не будемо розповідати про нашу історію, не будемо казати правду, то замість нас це робитиме росія. Так, як вона це робила багато років поспіль, і продовжує робити, — сказала журналістці «ВЗ» Марина Ткачук.

— З чого усе почалося?

— Я завжди цікавилася історичною тематикою. Мій попередній документальний фільм «Три Івани» був знятий 2018 року і також був на історичну тему. У ньому ми розповідали про українців, яких радянська влада депортувала до Казахстану, де сотні тисяч людей відбували покарання у таборах смерті. Тема радянських репресій, поневірянь українського народу для мене завжди була болючою, тому мені хотілося якомога більше про це розповідати.

Був 2022 рік, кінець листопада — дні, коли ми вшановуємо пам’ять жертв Голодомору. На сайті Музею Голодомору-геноциду я побачила інформацію про те, що до чергових пам’ятних днів там презентуватимуть виставку «Камера, яка бачила Голодомор». Мене це дуже зацікавило.

Довідалася, що до Києва приїхала фотохудожниця з Великої Британії Самара Пірс, яка привезла до столиці України фотокамеру свого прадіда Александра Вінербергера — австрійського інженера-хіміка, який протягом 19 років перебував у срср, працював на хімічних підприємствах.

Вінербергер відомий тим, що, опинившись у Харкові, створив, зберіг і зміг передати до Австрії світлини Голодомору 1932−1933 років. І тепер це чи не єдині фотосвідчення тогочасного геноциду українського народу. Самого ж Вінербергера називають «головним фотографом Голодомору».

Це фото Александра Вінербергера облетіло увесь світ.
Це фото Александра Вінербергера облетіло увесь світ.

Своєю камерою він таємно робив фотографії про штучний голод в Україні, хоча й розумів, що ризикує життям.

Директорка Національного музею Голодомору Леся Гасиджак, пригадую, тоді сказала, що ця камера — найцінніший артефакт в історії Голодомору. Окрім неї, Самара Пірс привезла на виставку до Києва альбом з автентичними фотографіями свого прадіда. Серед них, зокрема, є найвідоміше фото — портрет дівчинки, яким ілюструють майже всі повідомлення, публікації, пов’язані з Голодомором. Ми всі бачили ці фото, але далеко не кожен знає, хто їх колись зробив.

— Самара, як і її прадід, фотограф?

— Так. Вона професійна фотохудожниця. Я подумала, що це було б дуже символічно, якби Самара зробила власні фотографії про сучасну війну, про те, що відбувається з нами. Якщо вона поїде у Харків і зробить на тих самих землях фотографії, що перегукуються з тими світлинами, які робив її прадід, це буде дуже промовисто. Александр Вінербергер жив у Відні, знав кілька іноземних мов, під час Першої світової війни був мобілізований до армії, але воював не довго, бо потрапив у полон до росіян. Там і вивчив російську мову. Більшовицька влада, дізнавшись про унікальні знання Вінербергера, переконала його у можливості співпраці. Одна з «пропозицій» полягала у тому, що він повинен був поїхати до Харкова і там поставити на рейки завод з виготовлення пластмаси.

— Так виглядає, що він приїхав до Харкова у розпал Голодомору?

— Так. Коли Александр Вінербергер приїхав, то побачив на вулицях трупи, кілометрові черги до магазинів, голодних і мертвих дітей. Він їздив за межі Харкова — у селах ставав свідком жахливих картин із масовими похованнями. Побачене Александр Вінербергер фіксував на фотокамеру. Він був дуже розумним чоловіком, робив правильні висновки з того, що бачив, усвідомлював, який це «Робітничий рай» — саме так іронічно підписав одну зі своїх фотографій, що дисонувало з тією картиною, яку пропагувала офіційна влада. У фільмі, окрім фотографій, ми використали і спогади інженера Вінербергера, перемежували їх із враженнями Самари Пірс — головної героїні картини. Зізнаюся, ми самі були шоковані тим, наскільки все повторюється зараз. Особливо в деокупованих селах Харківщини, в Ізюмському районі, де у лісі ми знімали місця масових захоронень закатованих росіянами українців, або села, зруйновані вщент, де майже нема живої душі. Спогади Александра Вінербергера — про такі ж самі порожні села. Тобто дві паралелі у нашій історії, але з різницею у часі майже 90 років — між Голодомором і сучасною війною. На тих самих землях українці потерпають від того ж самого ворога. І його мета — незмінна.

Кадр з фільму.
Кадр з фільму.

Чоловіки в Ізюмі нам розповідали, як вони збирали трупи людей, знайдені на вулицях, привозили в ліс на околицях міста і під дулом автоматів російських агресорів ховали те, що залишилося від людей. Коли ми читали спогади Вінербергера про масові поховання 1932−1933 років, то відчували: це один в один схоже на те, що відбувалося на Харківщині у час великої війни.

— Чи не боялася Самара їхати на Харківщину?

— Насправді, Самара дуже відважна. Її чоловік — колишній військовий, воював в Іраку та Афганістані. У нашому фільмі є епізод, де її чоловік навчає Самару, як користуватися турнікетом. Самара мала при собі аптечку, була готова до різних моментів, адже приїхала у країну, у якій йде війна. Звісно, у Харкові не так, як у Києві чи Львові, коли сирена сповіщає про повітряну тривогу. У Харкові спочатку прилітає, а потім виє сирена. Попри це Самара жодного разу не сумнівалася у своєму намірі зніматися у нашому фільмі й робити власні фотографії.

Самара Пірс захоплюється українцями, нашою мужністю і незламністю. І навіть зробила собі татуювання у Києві — тризуб на плечі (у фільмі є такий епізод). З цим тату вона після зйомок повернулася до Лондона. У Харкові Самара допомагала волонтерам випікати хліб, який разом із ними потім везла в одне зі зруйнованих сіл Ізюмського району, де усі поля заміновані й фермери не можуть на них працювати. А найбільше її зворушив той факт, що люди повертаються у рідні села, попри те, що їхні будинки зруйнували російські агресори.

— Всесвітня прем’єра «Сімейного альбому» відбудеться на міжнародному кінофестивалі класу, А у Варшаві. А куди ще поїде «Альбом»?

— У Варшаві «Сімейний альбом» матиме чотири покази, а потім буде мандрувати різними країнами. Маємо вже запрошення з Чехії, Німеччини, Франції, Австрії. Наш фільм хочуть показати у різних країнах: від Південно-Африканської Республіки та Аргентини до Японії. Коли ми робили цей фільм, орієнтувалися саме на закордонного глядача.

Документальними фільмами, знятими в Україні про війну, насправді важко здивувати саме українців. Адже найбільш вражаючий документальний фільм ми щодня бачимо з власного вікна. Натомість багато іноземців не знають про нашу історію, про те, що ми пережили і про те, що ми переживаємо зараз. Ми розповіли у фільмі простими словами про те, чому стався Голодомор, чому теперішня війна не триває десять років, а має значно глибше коріння. Про те, що нас намагаються знищити як тоді, так і зараз, російські агресори — це було для нас, творців фільму, головною метою.

— А коли ми зможемо подивитися «Сімейний альбом»?

— У Києві прем’єра фільму відбудеться 21 листопада в Українському домі, а потім він поїде містами України. Буде також і телевізійний його показ та невеличкий кінопрокат.