Передплата 2024 ВЗ

Армагеддон на кордоні

Польські перевізники вже третій тиждень блокують виїзд з Польщі українських вантажівок, вимагаючи скасування для них «транспортного безвізу» з ЄС

Черги українських вантажівок на виїзд з Польщі розтягнулися на десятки кілометрів. Фото з ФБ Igor Sayko
Черги українських вантажівок на виїзд з Польщі розтягнулися на десятки кілометрів. Фото з ФБ Igor Sayko

Іде вже третій тиждень блокади польсько-українського кордону польськими перевізниками. На трьох прикордонних переходах — Краківець — Корчова, Рава-Руська — Гребенне та Дорогуськ — Ягодин — справжній армагеддон. На кордоні на виїзд із Польщі скупчилися тисячі українських вантажівок, черги розтягнулися на десятки кілометрів, водії фур стоять там тижнями.

Нагадаємо, страйк кіль­кох польських фірм-перевізників розпочав­ся на кордоні 6 листопада. Страйкарі вимагають скасу­вати «транспортний безвіз» для українських перевізни­ків (запроваджений 2022 року внаслідок угоди Євросою­зу з Україною), тобто понови­ти оформлення дозволів на в'їзд в ЄС для українських пе­ревізників. Мотивують тим, що українські водії буцімто створи­ли їм конкуренцію. Інші вимоги — посилення вимог перевезень у рамках ЄКМТ (сертифікатів Європейської конференції мі­ністрів транспорту); заборо­на реєстрації в Польщі компа­ній з капіталом з-поза меж ЄС; отримання доступу до україн­ської системи «Шлях»; окремі черги для машин з ЄС у систе­мі «еЧерга»; виділення окремих черг для порожніх авто.

Польські страйкарі на почат­ках пропускали по одній укра­їнській фурі на годину, а гу­манітарні вантажі, цистерни з пальним пропускали без пе­решкод. Але зараз дійшли вже до того, що, попри обіцянки, не пропускають в Україну гумані­тарну допомогу та цистерни з пальним.

Своє «фе» польським страй­карям нарешті сказала і Євро­комісія. 15 листопада на кордоні відбулася тристороння зустріч представників України, Польщі та Єврокомісії. Як пише «Євро­пейська правда», наслідком цієї зустрічі був такий вердикт: Єв­росоюз не скасує Україні «тран­спортний безвіз» на вимогу польських перевізників. Ба біль­ше — якщо польська влада не вирішить проблему блокування прикордонних переходів з Укра­їною, Європейська комісія може розпочати каральну процеду­ру проти Польщі. У Єврокомісії наголосили, що польська влада зобов’язана забезпечити потік товарів з України через так зва­ні коридори солідарності. Поль­ська влада повинна, згідно із за­конодавством ЄС, забезпечити вільний рух українських ванта­жівок на прикордонних перехо­дах, повідомив речник Євроко­місії.

Попри це, кордон досі за­блокований. Дійшло до того, що певний час там утворила­ся справжня гуманітарна ката­строфа — наші водії не мали що їсти, де помитися та справи­ти природні потреби, не мали доступу до медичної допомо­ги. Лише десь на десятий день страйку нарешті зарухалися і наші чиновники. Як повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфра­структури Сергій Деркач, за підтримки українського бізне­су створено Штаб допомоги українським водіям, які забло­ковані на кордоні. Їм уже поча­ли доставляти їжу, воду, меди­каменти, створено спеціальні чати, куди кожен може написа­ти про свої потреби.

Левко Прокіпчук, колиш­ній очільник Львівської мит­ниці, а нині експерт з питань практичного застосування митного законодавства, який вболіває за українських водіїв, написав петицію на сайт елек­тронних петицій президента України — з вимогою застосува­ти санкції до осіб, причетних до блокування українських переві­зників. За перший тиждень пе­тиція набрала 5949 голосів.

«Українські перевізники бло­куються протестувальниками, які називають себе „польськими перевізниками“ та з осо­бливим цинізмом фактично утримують громадян України, які кожного дня докладають максимальних зусиль для до­сягнення перемоги над росій­ським окупантом, — йдеться у петиції. — На усіх пунктах про­пуску заблоковано вантажів­ки із різноманітними товарами, які так важливі для українського народу, зміцнення економічної стабільності держави та осо­бливо необхідні для ЗСУ… Таке блокування кордону вже при­звело до величезних збитків для українських перевізників та підприємств, поставило під ри­зик зриву поставки військових і гуманітарних вантажів».

Тим часом стало відомо, що в Україні й Польщі готують позови щодо відшкодування збитків, завданих блокуванням прикордонних автомобільних пунктів пропуску через мітинг польських перевізників. Про це заявив віцепрезидент Асоці­ації міжнародних автопере­візників АсМАП Володимир Балін в ефірі телемарафону «Єдині новини». «Ситуація фак­тично критична, і на сьогод­ні ми говоримо про те, що ма­ємо юридичну підтримку уже в Польщі. Адвокати отримали два завдання. Перше завдан­ня — якнайшвидше розблокува­ти ситуацію. Друге — з’ясувати, хто винен і хто буде оплачувати ці збитки», — сказав Балін.

Схожі новини