На кордоні без змін
Пункти пропуску з Польщею потребують інвестицій, з якими поляки не поспішають
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/530024/kordon.jpg)
Після початку великої війни з рф іще більше зросло значення пунктів пропуску на українсько-польському кордоні. Стратегічні військові постачання проходять кордон швидко й непомітно. Але на черги й бюрократію скаржаться польські волонтери, які возять допомогу українським воїнам приватними авто. Низька пропускна спроможність кордону реально послаблює українську оборону й економіку. Які плани щодо розвитку інфраструктури кордону має влада Польщі? Ми запитали про це відповідні польські органи.
Польща поділена на 16 воєводств, які мають подвійний устрій: більшість повноважень є у самоврядуванні воєводств (маршалок, сеймік і маршалковське відомство), але невелику частину влади зберегла собі регіональна держадміністрація. Її представник — воєвода, який, зокрема, управляє пунктами пропуску.
Український відтінок кордону підлягає Люблінському й Підкарпатському воєводам, які підпорядковані міністру внутрішніх справ і адміністрації. Воєводи отримують щорічно певну суму на інвестиції, якої, однак, на наявні потреби не вистачає. Не інакше є з українського боку. Лише під кінець 2024 року відкрили пункт пропуску Мальговиці-Нижанковичі, який будували ще до… Євро-2012. Та й відкрили не у повному обсязі, бо попереду ще будівництво пішохідної й залізничної частин, на які грошей забракло.
Після початку великої війни було багато планів розвитку залізничної інфраструктури поміж Україною і Польщею. Як ці плани реалізує Підкарпатський воєвода? Відповідь на наш журналістський запит розвіює надії на швидкі й великі інвестиції. Наразі йдеться лише про вступну концепційну фазу, навіть не проєктну документацію.
«Планується, що 2025 року буде розроблено програмно-просторову концепцію щодо будівництва й розширення прикордонної інфраструктури для пасажирів на станції Перемишль-Головний та для товарів на станції Медика, — пише, зокрема, прессекретар Підкарпатського воєводи Бартош Ґубернат. — Завершена та затверджена концепція стане основою для розробки проєктної документації (будівельно-виконавчого проєкту). Крім того, у грудні 2024 року Група інтегрованого управління державним кордоном, що діє при міністерстві внутрішніх справ і адміністрації, вирішила розпочати процес створення залізничного прикордонного переходу в Мальговицях. Ініційований польською стороною процес потребує домовленостей з українською стороною і, відповідно, обміну дипломатичними нотами про встановлення прикордонного переходу».
Не можна розраховувати також на нові пункти пропуску, які обіцяли ще 2017-го, і які вже давно мали бути готові.
«Пропозиції щодо відкриття нових прикордонних переходів обговорила польсько-українська комісія з питань прикордонних переходів та інфраструктури на засіданні в Дорогуську 21.06.2024, — інформує пан Ґубернат. — Обговорили можливі місця розташування нових прикордонних переходів: Міхньовець — Лопушанка та Волохата — Лубня. Польська сторона зазначила, що запропоновані пункти пропуску розташовані далеко від мережі доріг і великих урбанізованих центрів. Тому, якби було прийнято рішення про їх створення та будівництво, для польської сторони були би необхідні великі фінансові витрати, пов’язані з будівництвом дорожньої інфраструктури. Польська та українська сторони погодилися, що наразі пріоритетом є оптимальне використання існуючих пунктів пропуску, зокрема, завершення їх модернізації, а потім проведення аналізу потреб і можливостей для можливого будівництва нових пунктів пропуску».
А що планує Люблінський воєвода?
«Інвестиційні завдання, які виконуються в пунктах прикордонного контролю в Дорогуську та Гребенному, розглядаються як пріоритетні, оскільки стосуються інфраструктури, пов’язаної з прикордонним контролем і пропуском великовагових транспортних засобів (вантажного транспорту) прикордонними службами, — інформує, зокрема, Малґожата Торбіч з установи Люблінського воєводи. — На обох пунктах пропуску планується будівництво автомобільних терміналів, куди буде передано митний, фітосанітарний та ветеринарний контроль великовагового транспорту. Разом із будівництвом терміналів і переведенням великовантажного транспорту планується також реконструкція існуючої інфраструктури, метою якого є збільшення пропускної спроможності пасажирських перевезень (легкових автомобілів, автобусів, пішоходів і велосипедистів)».
Паралельно триває також підготовка до інших інвестицій, зокрема, модернізації залізничних пунктів пропуску Грубешув—Рава-Руська та Дорогуськ-Ягодин. Однак у жодній з-поміж дорожніх і залізничних інвестицій у двох воєводствах будівельні роботи не розпочнуться раніше 2026 року, але й ця дата оптимістична. Реальний термін початку робіт — 2027−2028 рік, закінчення — 2030−2032.