Санкції працюють: Росія не знає, як врятувати кримські порти

Нещодавно громадськість в Севастополі була дуже стурбована. По місту поповзли чутки, що в Севастопольському морському порту тривають обшуки невідомо, з якої причини, і з невідомим звинуваченням

Пояснення було опублікованк тільки через кілька днів. Підприємство «Севастопольський морський порт» звинувачували у несплаті податків. Називалась досить велика сума нестачі — приблизно чотири мільйони рублів. Виявилось, що порт близький до банкрутства і заплатити податки просто не в змозі.

На думку севастопольських журналістів, цей інцидент наголошує на системній фінансовій кризі, в яку все глибше занурюється стратегічне для Севастополя підприємство, а також інші підприємства і організації через хронічну нестачу не тільки інвестицій, але й замовлень та догорів на співпрацю. Підприємства, які могли б бути замовниками, зокрема — з Росії, відмовляються мати справу з портом, який перебуває під європейськими санкціями, бо в іншому випадку вони самі під них потрапляють.

Втім, така ситуація не тільки в Севастопольського порту. Як наголошує міська служба новин ForPost, «у портів сусідньої Республіки Крим» така ж ситуація. Всі порти Криму продовжують втрачати вантажообіг і, як і раніше, не здатні бути економічно ефективними. З одного боку, сама економіка Криму не здатна завантажити всю портову інфраструктуру ефективною роботою, з другого боку, «в структуру всієї російської економіки» кримські порти неспроможні вбудуватися через санкції і надлишки портових потужностей в інших містах.

З цієї причини під кінець 2021 року влада Криму анонсувала можливу передачу портів Керчі та Феодосії у федеральну власність. Такий же сценарій розглядався і для Севастопольського морського порту ще за ексгубернатора Дмитра Овсяннікова. Проте пізніше нове керівництво міста в особі Михайла Розвожаєва відмовилося від цих планів.

Однак економіку обдурити не можна, і Генеральний директор компанії «Інфра-Проекти» Олексій Безбородов сказав журналістам, що «відродити роботу Севастопольського морського порту не вдасться без інвестицій. А для цього необхідно створювати привабливі та безпечні для інвесторів умови. У контексті санкцій, що діють, корисний для себе досвід Севастополь міг би почерпнути в інших портів, що перебувають в такому ж складному становищі.

Наприклад, на Північному Кіпрі». Але, щоб це оздоровлення відбулося, потрібен глобальний та комплексний підхід. На думку Олексія Безбородова, порти Криму і Севастополя мають кілька варіантів стратегій розвитку. Перший - можливе перетворення портів на повноцінні індустріальні парки з виходом до води. Але для цього потрібні великі зусилля та управлінський потенціал. В іншому випадку порти і в Криму, і в Севастополі стануть ласими шматками землі під забудову.

На інтернет-форумі з цього питання севастопольці подібні ідеї просто підняли на сміх. Користувач «sapun» написав, що «це нездійсненно, поки ми під санкціями». Користувач «Алегро» зазначив: «А що санкції? Це звучить як виправдання. Питання чим справді можна завантажити порт? Раніше він працював на експорт продукції. А тепер Немає виробництва та с/г - немає торгівлі, немає завантаження…»

У такому ж стані перебуває і найпотужніший в Криму Феодосійський морський порт. Він відрізняється тим, що лише в ньому є глибоководний причал, на якому могли б швартуватися великі вантажні кораблі з глибокою осадкою. Коли Крим був під українською юрисдикцією, і країна гостро потребувала розширення портів, ним заволодів Чорноморський флот, який не погоджувався передати причал цивільним службам. Сьогодні Феодосія завантажена російськими військовими на повну потужність, і розширення порту цілком, очевидно, пов`язане з мілітаризацією Криму, а економічно порт теж є банкрутом. Зараз Феодосійський порт переданий у Федеральну власність, однак це не допомогло його оздоровленню. Тепер уряд Росії планує розширити територію морського порту Феодосії, приєднавши до нього додаткові земельні ділянки. Відповідне розпорядження підписав прем'єр-міністр Росії Михайло Мішустін.

«У порту Феодосія планується створити нову інфраструктуру для обробки та зберігання вантажів», - йдеться в коментарі до документа. Уточнюють, що це розширення планується зробити в межах російської програми «Розвиток морських портів». Просто колективи портових службовців та робітників уже перебувають на грані вибуху через економічний колапс портової інфраструктури в Криму.

Читайте також: Джонсон та Макрон підготують нові санкції проти Росії

Схожі новини